Nitriet.

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 10-02-2012 22:12

ZSjonnie schreef:Een luchtpomp en bruissteen is iets wat altijd van pas kan komen.
Je zou altijd rekening moeten houden met eventuele quarantaine (nieuwe vis of ziektes).
Een simpel pompje is vrij goedkoop, dus wanneer je de kans ziet deze aan te schaffen, zeker doen.

Met 100% verversen moet je inderdaad 100% verversingen blijven gebruiken, omdat je vrijwel zonder bacteriecultuur werkt.
Maar in de kleine omgeving waar ze nu in zwemmen is het vrijwel onmogelijk om een stabiele bacteriecultuur op te bouwen.
Je zal hoe dan ook afhankelijk zijn van grote waterverversingen en/of middeltjes.

Wit water is bacteriebloei. Een teken dat er een hoge ammoniakwaarde aanwezig is (geweest).
Het is het begin van groene zweefalg, dat wat groenwater maakt.
Het is vooral nu dus erg belangrijk dat de vissen voortdurend schoon en zuurstofrijk water hebben, want ammoniak en nitriet kunnen grote schade aanrichten.
Dus een simpele pomp (of bedoel je daarmee iets anders dan een filter bijvoorbeeld een superfish 100 oid) zal ook volstaan als luchtpomp? Blaast wel waterstraaltjes in het water zodat deze in beweging blijft. Die dingen kosten niets zowat dus dat kan ik wel overwegen dan in combinatie met een curver bak. :)

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 10-02-2012 22:20

Een luchtpomp stel je droog op, daaraan komt een slangetje en een balletje waarmee je de bubbels in het water brengt.. Hieronder een luchtpomp van tetratec.

Afbeelding

GEeft bubbels:
Afbeelding

Het houdt je water in beweging, zorgty voor gasuitwisseling, dus zuurstof)
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 11-02-2012 01:23

Een klein filtertje zonder inhoud werkt ook.
Maar een luchtpomp is vaak goedkoper (ook in verbruik) en effectiever.
Zoals Rietje al aangaf, het gaat er alleen om dat het wateroppervlak goed in beweging blijft en dat je circulatie in de bak hebt.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 11-02-2012 12:23

Ok duidelijk ga ik even kijken hoe en wat. Heb op zolder nog twee grote en hoge doorzicchtige curverbakken staan. Moet alleen wel de deksels erop laten want kan ze alleen op de grond zetten en heb een hond en kat 8) Doe wel gaatjes maken in de deksels dan.

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 13-02-2012 12:20

Heb 2 soort van curverboxen (sunware) gekocht. Doorzichtige van 500x400x380 mm, 52 liter.
Ook heb ik er een beluchtingsset bijgekocht net bij de welkoop. Ze hadden maar 1 soort de Europet Bernina AERO-KIT 1400cc, 80 ltr/h. Zit een soort steentje die je aan een groen dun slangetje dient te hangen aan. Nu komen er belletjes uit. De vissen zitten er in met een bosje groen erbij verder niets.

Hoe vaak moet ik nu verversen? Iedere dag vissen eruit vangen en dan in de 2e curverbox met 100% vers water? Of iedere 3 dagen ofzo helemaal vers water?

Fancy waterverbeteraars erin?

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 13-02-2012 12:25

Deze dus:
http://www.terrariumdesigner.nl/product ... 7059111338

Weet alleen niet wat ik met het terugslagventiel moet doen. Moet je dat tussen het pompje zelf en het slangetje zetten of hoeft dat niet (heb het nu niet). Er zit geen handleiding bij en in de winkel wisten ze het ook niet namelijk.

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 13-02-2012 13:39

Ik heb altijd alleen maar een luchtslangetje aan mn luchtpomp. Volgens mij zorgt een terugslagventiel er voor dat het water niet in het apparaat kan lopen als hij uitgaat. Maar eerlijk gezegd.. Ik heb mijn luchtpompjes altijd onder mijn aquarium staan, en ik heb daar nog NOOIT last van gehad. Dus wat mij betreft hoeft zoiets er dus niet tussen.
Afbeelding

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 13-02-2012 15:31

ZSjonnie schreef:Is het dan geen beter idee om gewoon een 'curverbak' te gebruiken tot die tijd?
Helemaal kaal, enkel een bruissteen/luchtpomp erin en elke 3e à 4e dag 100% water verversen.
Lijkt mij een stuk makkelijker ;)
Ha gevonden. Dus iedere 3e/4e dag 100% water eruit. :D
Vond iedere dag al wat veel voor de visjes qua stress om ze te vangen.

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 13-02-2012 15:32

Rietje schreef:Ik heb altijd alleen maar een luchtslangetje aan mn luchtpomp. Volgens mij zorgt een terugslagventiel er voor dat het water niet in het apparaat kan lopen als hij uitgaat. Maar eerlijk gezegd.. Ik heb mijn luchtpompjes altijd onder mijn aquarium staan, en ik heb daar nog NOOIT last van gehad. Dus wat mij betreft hoeft zoiets er dus niet tussen.
Deze moet er boven staat op het plaatje. Verder zit er geen enkele handleiding bij maar ja. Zal met uitzetten dan het ding laag houden voor het geval dat. :?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 13-02-2012 15:37

Andersom, hoog houden ;)
Ik gebruik die terugslagklepjes ook vrijwel nooit.
Als je de luchtpomp uitzet kan er een hevelwerking ontstaan. In dat geval zou er water uit het aquarium je luchtpomp inlopen.
Wanneer de luchtpomp hoger dan het waterniveau staat opgesteld is dit niet mogelijk.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Plaats reactie