biologisch evenwicht, balans in je bak

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Plaats reactie
astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

biologisch evenwicht, balans in je bak

Bericht door astrid j » 22-03-2012 12:19

Ik heb er best lang over nagedacht over of ik er wel een topic over wil beginnen.
Iedereen is het er mee eens dat een aquarium 4 weken ingedraaid moet worden.
Is dat niet mogelijk, dan je het ingedraaide filter uit je vorig aquarium, en zoveel mogelijk water , mee laat draaien in je nieuwe bak.
Dit alles om de goede bacterieen in je bak te krijgen en nitrietpieken te voorkomen.
Als alles draait, en je hebt net als ik het liefst ook een aangeklede bak, dus met bodem en planten, ga je de vissen toevoegen, en hou je goed je waardes in de gaten.
Eenmaal alles goed, is het toch een vreemde toestand als je een goed filter hebt, om zoveel water te wisselen, omdat dat zogenaamd beter zou zijn voor ons soort vissen.
Ik kijk geregeld op het ziekenboeg gedeelte, en zie de ziektes en zeertes die deze vissen krijgen, en we gaan maar door met die gigantische waterwissels, want dat moet zo goed zijn...
De huidirritaties plekjes en andere aandoeningen zijn niet minder, en de vissen worden er naar mijn mening absoluut niet sterker of gezonder van.
Dan het nadeel van de algengroei, je bak ziet er niet uit, want al dat leidingwater gaat er echt niet voor zorgen dat je biologisch evenwicht goed in balans blijft, in tegendeel.
Al je goede bacterieen gaan iedere week voor de helft, bij sommigen zelfs veel meer, het riool in om vervolgens weer een grote plons leidingwater bij te gooien wat het hele evenwicht weer verstoort.
Ik zeg, schadelijk voor je planten en vissen, want hun omgeving wordt op deze manier bruut verstoort.
Nu is dat niet erg als je een kale bak hebt, maar echt, dat vind ik puur lelijk, zo zitten ze ook als ze verkocht worden in zo'n kale bak, maar goed, ieder z'n meug, ik kan begrijpen als je bijna geen planten en bodem hebt, dat je hele biologisch evenwicht heel anders is dan met planten, en omdat er niks in je water aanwezig is om een goede bacteriecultuur te kweken, dat je idd zoveel water moet wisselen, want met alleen je filter houd je geen balans. en kweek je te weinig goede bacterieen.
Ik zie nu de bak van b.v. Olympus, een mooie heldere plantenbak, weinig alg, en de dieren zien er best uit, ik kan daar geen commentaar op hebben.
Mijn veel kleinere bak vroeger, zag er ook goed uit, vissen mankeerde bijna nooit wat, planten groeide mooi uit, met andere woorden, ik vond mijn bak toen meer in balans, dan nu, met die gigantische waterwissels.
Dus ik ga eigenlijk de boel eens goed uittesten, en weer terug naar een vijfde verschonen, en de waardes bij houden naar mate de planten groeien, en algen verdwijnen, en eens kijken hoe zich dat gaat vorderen, of ik de bak beter in balans kan houden, vissen en planten het goed gaan doen.
Eigenlijk heb ik het al uitgeprobeerd, en vind zelf dat nadat ik jullie goed bedoelde adviezen ben gaan opvolgen, dat het plezier minder wordt, puur omdat de bak er niet uit ziet van de algen, aan de vissen hun gedrag zie ik geen verschil, met andere woorden, ik kan geen vooruit of achteruitgang zien in de gezondheid van mijn vissen, en ik lees hier genoeg op de ziekenboeg dat er nog steeds genoeg problemen zijn, misschien wel dankzij die waterwissels.
Goed, volgens jullie methode heb je een snelle volgroeide vis, maar echt oud worden ze niet, want problemen komen er toch.
Ik geloof alleen nog het goede van een vijver, waar ook geen gigantische waterwissels plaats vinden, tenzij het pijpenstelen regent.
Maar ik ben echt niet weg van hoe ik nu mijn aquarium onderhoud, volgens jullie methode, vele waterwissels, toevoegingen van easy-life of van Dino, om maar een betere cultuur te krijgen, die iedere week weer de plee in verdaagt.
Ik hoor graag commentaar, en ga toch weer experimenteren, en hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen.

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 22-03-2012 13:03

De reden waarom ik bare-bottom's heb is omdat ik de vissen belangrijker vind dan de omgeving.
De bacteriecultuur zit in mijn filters.
Zelf ververs ik om de 2 dagen 20%(wat niet overdreven veel is) en mijn waardes blijven stabiel.
Ik heb ook een bare bottom waar ik 1x in de week 50% ververs en hier blijven mij waardes ook stabiel.
Ik kan gerust een paar dagen skippen door tijdsgebrek of wat dan ook.

Meningen zijn altijd verschillend.
De ene doet het goed met bare-bottom, de andere met planten en bodem.
Madelon (denk ik) ververst maar 1x in de maand en haar vissen groeien,biologisch evenwicht is goed.
Jij alleen kan uitmaken wat goed is voor je aquarium.
Daarom dat je ook wat moet experimenteren.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

madelon
Lid FGF
Berichten: 364
Lid geworden op: 23-10-2011 18:32

Bericht door madelon » 22-03-2012 13:28

Klopt wat je zegt Brian.
Ik ververs inderdaad erg weinig (vergeleken met de meeste mensen hier).

Ik heb een beplantte sluierbak, omdat ik dat mooi vind.
Mn waardes blijven stabiel, dus ik zie geen reden om vaker te gaan verversen.
Afbeelding

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 22-03-2012 13:48

Vergeet niet dat sommige waardes niet gemeten kan worden. Denk aan feromonen en bacterien druk.
Deze moeten namelijk weg en vaak kan dat alleen met waterwissels.

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 22-03-2012 14:35

Ieder zijn aqua is anders, een andere visbezetting (vissen), andere inrichting,wel/geen platen, wel/geen bodem,...
Ik denk dat elk voor zichzelf moet uitzoeken wat het beste werkt. Het is wel een feit dat sluiers grote vervuilers zijn...

Als jij de indruk hebt dat deze manier van verversen enzo niet ideaal is voor jou dan moet je inderdaad maar eens uitzoeken wat voor jouw aqua en vissen het beste lijkt (ookal kan er niet echt iets bewezen worden omdat je niet alles kan meten).

Ikzelf ververs om de dag 15% van het water in de aqua's en dit werkt voor mij goed.

Wat je zegt over de middeltjes daar kan ik je ergens wel in volgen, je kan daar heel ver in gaan en ook als je aan sommige middeltjes eens ruikt bah wat zit daar allemaal in. Nu de middeltjes van Dino zijn volledig op natuurlijke basis dus die kunnen geen kwaad voor je vissen en planten en die halen de "slechte" stoffen uit je water, ikzelf ben er zeer tevreden over en wil niks anders meer gebruiken.

Je zegt "volgens jullie methode heb je een snelle volgroeide vis, maar echt oud worden ze niet, want problemen komen er toch" dat snap ik niet goed, het is toch beter dat je je vis aan de buitenkant ziet groeien dan dat hij vergroeit vanbinnen. Ik zie mijn vissen bijna voor mijn ogen groeien en ik krijg daar een heel goed gevoel bij... En ja problemen komen er toch, wij kunnen ook wel eens ziek worden he. Bij vissen is het uiteraard allemaal wat ingewikkelder omdat ze niet kunnen zeggen wat ze voelen ofzo of een geluid maken als je ergens op duwt ofzo. In vele gevallen gaat het grondig fout als de vissen al vergroeid zijn...

Oranda
Lid FGF
Berichten: 149
Lid geworden op: 28-02-2012 16:31

Bericht door Oranda » 22-03-2012 15:12

Ik ben eigenlijk blij dat Astrid dit topic geopend heeft, want bijna elke aquariaan heeft hierover een andere mening. In een boek over goudvissen in de serie "Over dieren" staat er zelfs geschreven dat bij een goed biologisch evenwicht er maar om de 5 jaar wat water ververst moet worden.

Speelt het ook een rol hoeveel er in één keer wordt ververst? Ik wil namelijk in de toekomst een Rio 180 aanschaffen. Dit is wekelijks dus ongeveer 90 liter verversen. Of mag ik bijvoorbeeld ook elke dag 10-15 liter verversen in plaats van in één keer 80-90 liter?

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 22-03-2012 15:20

Ik heb het niet over de 50 liter per vis Evelien, ik sta er volkomen achter dat als de vissen veel te krap zitten, dat ze vergroeien, dit hoofdstuk gaat echt over de waterwissels, maar ik ben het eens dat ons soort ruimte moeten hebben, dus dat is niet de discussie.
Ik vind het wel leuk dat hier positieve reacties op komen, en Madelon, jij hebt mij samen met Olympus erg verrast, jullie beide doen niet elke week water wisselen, omdat je planten een hoop werk doen in de bak, waardoor de bak stabiel blijft, en dat trekt mij ook heel erg aan, ik hou van een sieraad in mijn kamer, dus is een begroeide bak een must.
Ja, en dan de dingen die je niet kan meten Dino, nou en, wat je NIET kan meten is waarschijnlijk ook niet levensbedreigend, anders zouden we het WEL kunnen meten, ik maak me daar niet al te veel zorgen om, want dat is zo minimaal.
En ja, vissen worden ziek, maar mijn ervaring ( ik lijk nu echt een oud wijf, misschien ben ik dat ook in jullie ogen) zegt dat mijn vissen minder wat mankeerde toen ik niet zo veel water in verwisselde, maar een vijfde in de week.
Maar ik ben verder ook tevreden over de producten van Dino hoor, maar ik zeg het, ik ben veel meer toe aan het voegen met al die waterwissels, en mijn bak is er tot nu toe niet mooier op geworden, dus gaan we experimenteren.

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 22-03-2012 15:54

Daar doel ik ook niet op hoor Astrid maar het is wel logisch hoe meer vis op hoe minder liter water hoe meer vervuiling je krijgt.
Ik ben allesinds benieuwd of de alg sneller zal weggaan en je planten het beter zullen doen met minder te verversen.
Ga je dan ook geen Easylife producten of andere middeltjes meer gebruiken?

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 22-03-2012 16:05

@Astrid, als je bak teveel verkeerde feromoon heeft. Gaan je vissen heel slecht groeien etc.
En als je bak teveel bacteriëndruk heeft kunnen vissen intern infecties hebben, of last van bv waterzucht.
Wat we niet kunnen meten wil helaas niet zeggen dat het niet belangrijk is. En het is niet zo dat wij dit niet kunnen meten maar het is te duur om dit te meten.

Wel ben ik het met je eens dat je maar eens moet experimenteren. Maar mijn ervaring is zoveel mogelijk verversen. Zodat de vissen goed kunnen groeien.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 22-03-2012 16:22

Ja, ik blijf profito toevoegen, en carbo, maar misschien die carbo in de toekomst niet meer dagelijks, ik moet goed observeren, en meten wat ik WEL kan meten, ik ga mijn vissen niet in gevaar brengen, en meten is weten, dus als ik merk dat ammoniak nitriet en pfosfaat gevaarlijk zijn in het water, moet ik gaan verversen, ik ben zelf ook reuze benieuwd, maar ik hou jullie heel eerlijk op de hoogte over wat mijn bevindingen zijn, en mogen jullie zelf oordelen.
Een mens is nooit te oud om te leren, en uit te proberen.

Plaats reactie