biologisch evenwicht, balans in je bak

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 01-04-2012 23:17

Tja hoe doe ik dat....

Laat ik het zo zeggen ik heb erg veel planten waarvan voornamelijk Vallisneria Gigantea en Belgisch groen (deze 2 het meest), één Lotus, voorin wat Crypto en Anubias en vooral veel drijfplanten de Pistia Stratiotes en de Limnobium Laevigatum.
Wat ik nu doe is dat ik 2x per week (om de 4 dagen, soms ook 5 dagen) 50% ververs, bodem afhevel en daarna voeg ik na het vullen filtermedium van Easy-life, Profito (Easy-Life), Ferro (Easy-life) en sinds kort het nieuwe Biorex probiotics van Sansai toe.
Ik heb 2 grote externe Eheim filters erop die ik om te zoveel tijd een keer om de beurt spoel in aquariumwater.

Ook ik heb heus wel wat last van bruinalg maar niet zo storend dat het heel mijn bak verpest.

De drijfplanten hebben bij mij een zeer gunstig effect gehad op de vermindering van de bruinalg en mijn waterwaarde's zijn gelukkig altijd stabiel!

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 02-04-2012 09:25

Als je ooit stekkies heb Pat, van die drijfplanten??
Maar je hebt 2 pompen, en je doet het weer helemaal anders dan ik,
Ik ga er is over nadenken hoe ik dat weer ga aanpakken, want ik heb ook een e-heim pomp 2217, die bijna 4x de bak filtert, en goed is voor een 600 liter bak zegt men bij de e-heim site., dus denk ik dat ik filter capaciteit genoeg heb.
Dat laatste wat je gebruikt ken ik niet, nooit van gehoord, maar jij voegt ijzer toe, misschien zit daar het verschil, ik doe profito en carbo, en ook dat filtermateriaal van easy, en ik heb dar kifero van Dino specifiek tegen alg, dat heb ik pas en moet er voor de tweede keer in.
En dan toch zo vaak verschonen...zucht.... het blijft zoeken voor mij voor een goeie balans

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 02-04-2012 09:36

Ik denk dat het heel moeilijk is om met andere mensen te vergelijken hoor er zijn zoveel dingen verschillend.
Hoe pak je het nu eigelijk aan? Ververs je al minder en wat doet dit met je water waarden?

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 02-04-2012 09:50

je heb inderdaad een mooi beplantte bak met mooie sluiers... Maar toch heb je veel sterfte gehad.. Veel van de vissen die je had zijn er niet meer? Snowman, pure, een witte oranda etc.? Dit is uiteraard geen aanval maar ben benieuwd naar wat dan de verklaring daarvoor is....?

Hoeveel ververs jij eigenlijk pat? En wat doe je om je bak stabiel te houden en de planten te laten groeien?
Afbeelding

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 02-04-2012 10:25

@ Rietje , Pat verschoont 2x per week 50% dus daar ligt het niet aan dat er vissen dood zijn gegaan, en trouwens, soms zijn er toch onverklaarbare redenen, we zijn niet allemaal net als Ferry die de vis gaat ontleden na de dood, ik moet er niet aan denken...
Goed , mijn plan...
Ik heb eerst mijn bak vol met planten , vooral in de achtergrond, zodat ze wel zwemruimte houden.
Ik heb een druppelset, waar ik 2x per week de waardes meet, en na aanleiding daar van verschoon ik.
Dus als ik zie dat de nitriet naar de 50 gaat of de ph boven de 8 uit komt, of de de nh waardes niet meer op 0 staan, grijp ik in met een deel verversen, dus ik verschoon, als mijn waardes vertellen dat het nodig is.
Ik denk dat ik dat echt wel een maand of 2 vol houd, om te kijken hoe stabiel ik het kan houden, zodat ik zeker weet dat ik met het verversbeleid na aanleiding van de metingen geen gevaar voor de vissen aanwezig is d.m.v. vervuiling.
Dus als ik eenmaal weet hoeveel en vaak ik moet verversen om een stabiele bak te houden, meet ik niet meer wekelijks, maar af en toe een steekproef, tenzij er dingen veranderen door vissen die dood gaan, mindere bezetting of juist weer een vis erbij enz..
Ik heb de site gevonden over de feromonen bij koi, en ja, het kan de groei belemmeren, en dan toch heb ik een maar, het zegt niet dat de vissen vergroeien , nou ja kijk zelf maar...http://koi-ontwikkeling.info/bibliothee ... monen.html

Mod edit: link werkend gemaakt. Brian

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 02-04-2012 10:30

oeps, doet het dus niet.
Gewoon googelen op koi feromonen, dan kom je er van zelf

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 02-04-2012 11:58

@Astrid: Tja soms weet ik het ook niet precies allemaal meer hoor waar je nu goed aan doet. Heb aantal keer meer dan 50% ververst, denk ongeveer zo'n 70% en daar werden de vissen niet vrolijk van en wat gestresst.
Ik heb 2x de Eheim Professionel 3 2075 pomp dit zijn flinke filters maar ben er goed tevreden over want sinds ik het 2e grote filter heb aangesloten (eerst draaide er een kleiner Eheim filter naast de grote) is mijn bak kraakhelder en heb nauwelijks zweefvuil meer.

@Rietje: De vissen die weggevallen zijn dat zijn voornamelijk vissen die de quarantaineperiode niet doorkwamen of overleden zijn door ziekte's die ik in mijn bak heb gehad als wormen (2x) door invoer nieuwe vis, één keer witte stip door stress ivm bijplaatsing nieuwe vissen en een bacteriële infectie.
De oorzaken hiervan lagen niet in de waterwaarde's want die bleven ondanks alles stabiel, zelfs na het medicijngebruik geen schommelingen gehad.

Ik ververs nu dus 2x per week 50% (meer vonden de vissen niet fijn, wel geprobeerd), daarbij hevel ik dus meteen de bodem af. Via een tuinslang gaat het water rechtstreeks naar buiten de put in en bijvullen gaat ook weer met de tuinslang die ik op mijn keukenkraan aankoppel en daarmee dus meteen water op dezelfde temperatuur toevoeg.
Om de planten te laten groeien voeg ik Profito en Ferro toe en maak gebruik van kleibolletjes bij de wortels van sommige nieuwe planten.
Ik denk dat mijn waarde's vooral stabiel blijven door de enorme hoeveelheid planten en snelgroeiers, drijfplanten en de aanwezigheid van 2 flinke filters die je dus om en om kunt reinigen.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 02-04-2012 12:26

Bedankt Patries, ik ben blij met jou informatie, maar ik heb zitten googelen jou pomp is geschikt voor een 350 literbak, en je hebt er 2, mijn pomp is geschikt tot 600 liter, heeft een capaciteit van 1000 litr per uur, ja, ik red het er net mee, mijn bak is helder, heb ook niet veel zweefvuil, wel iedere week bodem afhevelen omdat ik planten terrassen gemaakt heb waar stront in gaat zitten, de rest van de bodem wordt aardig afgezogen.
Tja, misschien is dat ook een optie, om er een tweede pomp naast te zetten....eerst uitproberen, kijken hoe het gaat...gaat het niet...dan manlief echt aardig aan kijken want deze bak loopt aardig in de papieren ....zucht....

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 02-04-2012 12:34

De Eheim Professionel 3 2075 doet 1250L per uur. Bij elkaar dus 2500L/uur..

Ik denk dat 1000L op je RIO 300 net aan moet kunnen.. meer is altijd beter natuurlijk.

Filtercapaciteit ligt natuurlijk ook aan je bezetting..

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 02-04-2012 13:03

Wat Ferry al zegt mijn filters zijn per stuk geschikt voor 600 liter water (dus geen 350), 1250 ltr per uur dus tezamen 2500 ltr per uur.

Het echte flinke voordeel van 2 filters op de bak, naast de capaciteit en het heldere water, vindt ik het het voordeel dat je om en om kunnen reinigen.

Plaats reactie