Wat te doen tegen algen

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Plaats reactie
Robijn1990
Lid FGF
Berichten: 25
Lid geworden op: 06-03-2012 09:49

Wat te doen tegen algen

Bericht door Robijn1990 » 22-04-2012 09:17

Wat te doen tegen algen, het topic zegt het al.
Mijn hele achter ruit zit vol met bruine alg, en bruine alg op de stenen en decoratie.
Om nu 10,- uit te geven aan een flesje algen bestrijding middel waarvan je de gehele 100ml maar 1x kunt gebruiken vind ik een beetje ver gezocht.
Wanneer komen de algen weer terug, dan ben ik weer 10.- kwijt ?
En werkt het spul wel in 1x ?

Iemand een tip?
Beetje budget vriendelijk, om van algen af te komen.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 22-04-2012 10:53

Je kan beter de oorzaak zoeken voor de alg en die wegnemen. Als dit niet kan dan zou ik pas kijken naar middelen.
Volgens mij zijn de meeste middelen ook vaak slecht voor je bacterie cultuur in je filter.

even wat vragen om verder te kunnen.
Hoelang branden je lampen per dag?
Hoeveel en wat voor soort planten heb je?
Hoelang draait de bak al?
Hoeveel vissen heb je?
Hoeveel ververs je?
Is het alg die je zo weg kunt vegen of zit het echt vast?

Ik denk namelijk dat het gewoon bruinalg is en dat zie je vaak bij een net opgestarte bak. Dit kun je weghalen. Na een tijdje (=weken/maanden) Verdwijnt de alg vanzelf en komt die meestal niet (of op kleine schaal) terug ;)

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 22-04-2012 11:12

wat vissengek al zegt,graag meer info. hier kunnen we niet veel mee.

verder werken de antialgmiddelen die ik ken en geprobeerd heb NIET tegen bruinalg.

ook komt bruinalg voort als opstartalg en kan verdwijnen maar het kan ook andere oorzaken hebben zoals veel waterwisselen.

Robijn1990
Lid FGF
Berichten: 25
Lid geworden op: 06-03-2012 09:49

Bericht door Robijn1990 » 22-04-2012 12:25

Oke antwoorden.

lampen branden circa 4 uur per dag.
ik heb circa 20 planten, welke soorten weet ik niet, verschillende soorten.
de bak draait 3 maanden
ik heb 4 sluierstaarten
ik ververs 1x per week 30 procent
alg zit vast

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 22-04-2012 13:58

Als de alg draden heeft, heb je last van penseelalg denk ik (een foto zou dit kunnen bevestigen).
Penseelalg ontstaat door een tekort in de bak. Je zou kunnen denken aan plantenvoeding toe te voegen, zodat je planten beter kunnen groeien en de algen weg zouden moeten gaan (dit duurt wel een paar weken/maanden voordat alles is afgestorven en weg is).

Verder heeft Dino ook een middel genaamd Kifero. Weet niet of dit al in de verkoop is, maar de mensen die dit hebben gebruikt zien de algen afsterven. Het handige van dit product, is dat het gemaakt is op natuurlijke basis en dus een natuurlijk product is. Je kunt het dus niet over doseren.
Er is alleen nog niet bekend of de algen terugkomen en hoelang dit duurt.

Ik vraag me alleen even iets af, je wilt iets doen tegen je algen, maar je zet je bak ook te koop?
Ik snap dus niet waarom je moeite wilt doen om je algen weg te halen terwijl je je bak toch verkoopt..

Ik zou je lampen ook iets meer laten branden, door zo weinig te verlichten kunnen je planten amper groeien en dus ook amper voedingsstoffen opnemen, wat ook weer zorgt voor penseel/baardalgen. Rond de 8 uur per dag zou voldoende moeten zijn.

Robijn1990
Lid FGF
Berichten: 25
Lid geworden op: 06-03-2012 09:49

Bericht door Robijn1990 » 23-04-2012 13:36

Ik wil mijn bak verkopen ja, maar dan is het wel zo netjes om hem eerst eventjes mooi algenvrij en schoon te krijgen :D
Ik informeer wel bij Dino, dankjewel!
PS: ik zal eerdaags een foto maken.

Plaats reactie