Fancy cristal clear en Fancy toxic remover

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Hub
Lid FGF
Berichten: 6
Lid geworden op: 25-05-2012 10:58

Bericht door Hub » 31-05-2012 13:17

Hallo (Dino met name),

Ik heb zelf de Fancy Crystal Clear en gebruik het in mijn aquarium. Nu merk ik dat alles goed draait, maar hoe werkt het precies? Ik heb geprobeerd er meer informatie over te vinden op internet, maar veel verder dan de bevestiging dat anderen het ook gebruiken kom ik niet. Zou je er wat meer over kunnen vertellen?

Als je met dit poeder de filtercapaciteit kan vergroten, dan zou het ideaal zijn om ook in vijvers toe te passen. In de koiwereld ben ik het nog niet tegengekomen, vandaar eigenlijk mijn vraag. Heb je enig bewijs dat het werkt?

Note ik ben er niet op uit om het spul zelf te maken oid, maar ik ben gewoon benieuwd wat de precieze werking is (omdat het ook niet specifiek op het potje staat)

Mvg Huub )

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 31-05-2012 14:08

Ik heb het idee dat het een neerslagreactie heeft ofzo.

Een zout dat in poedervorm is.
Als dit zout in water oplost komen de ionen vrij uit het kristalrooster.
De ionen zijn allen slecht oplosbaar met de ionen die je niet in je aquarium wilt hebben.

Ze trekken elkaar aan als het ware.

Hierdoor onstaat een neerslag die bestaat uit de ionen uit het water en de ionen die je hebt opgelost.

Makkelijk voorbeeld:

Je hebt een zilvernitraat oplossing.
Je wilt chloor uit het water halen.
Zilver lost slecht op met chloor.

Het ion van zilver is Ag+ en van chloor is deze Cl-
Nitraat (no3-) lost met alles goed op, net als natrium (Na+) en kalium (K+).

Doordat de ionen slecht met elkaar oplossen ontstaat er een nieuwe zout.

Ag+ (aq) + CL-(aq) = AgCl (s)

aq = opgelost in water
s= in vaste vase

Er ontstaan dus nieuwe zouten die zichtbaar zijn als een neerslag.
Vandaar neerslag reactie..

Ik heb het idee dat het ongeveer zo werkt...

Ben ook erg benieuwd hoe het ongeveer werkt Dino :) Als je dit iig kan uitleggen zonder te verraden hoe het te maken is :lol:

Ranchu
Lid FGF
Berichten: 5
Lid geworden op: 01-06-2012 09:31

Bericht door Ranchu » 01-06-2012 15:18

Als ik de berichten zo lees, lijkt Fancy Crystal Clear vrij veel op Montmorilloniet klei dit product wordt voor koi gebruikt om het effect van de mudponds na te bootsen. Door het toevoegen van deze producten bevat het water meer mineralen, je krijgt helderder water omdat zweefvuil zich aan de klei hecht. En het klaimt de helderheid, kleurontwikkeling, glans en eetlust van de vissen te verbeteren. Koi en goudvissen absorberen de mineralen uit het water. Zelf gebruik ik ook montmorilloniet klei in mijn aquarum. Zijn er mensen die hier ook ervaring mee hebben?

Gast

Bericht door Gast » 01-06-2012 15:23

Welkom Ranchu!
Ik heb met de klei zelf geen ervaring

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 01-06-2012 15:25

Hallo Ranchu,
constructieve eerste post!

maar we vinden het ook fijn als je jezelf even voorsteld in ons voorsteltopic.
hier: http://goudvis.forum2go.nl/wie-is-wie-f5.html

bedankt alvast en veel plezier hier.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 01-06-2012 22:36

Ranchu schreef:Als ik de berichten zo lees, lijkt Fancy Crystal Clear vrij veel op Montmorilloniet klei dit product wordt voor koi gebruikt om het effect van de mudponds na te bootsen. Door het toevoegen van deze producten bevat het water meer mineralen, je krijgt helderder water omdat zweefvuil zich aan de klei hecht. En het klaimt de helderheid, kleurontwikkeling, glans en eetlust van de vissen te verbeteren. Koi en goudvissen absorberen de mineralen uit het water. Zelf gebruik ik ook montmorilloniet klei in mijn aquarum. Zijn er mensen die hier ook ervaring mee hebben?
Helaas mag ik niet vertellen wat het precies is en hoe het gemaakt word. Ik heb dit namelijk geleerd van een kweker.
Deze kweker heeft zijn geheim zelfs nog niet verteld aan zijn eigen zoon. :D

Maar het komt erop neer dat de vis zeker stress verminderend is plus nog allerlei voordelen als stoelgang, kleur, glans, vitaal, helder water, groei, etc.. Ook zit hier bacteriën bij.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 01-06-2012 22:39

Hub schreef:Hallo (Dino met name),

Ik heb zelf de Fancy Crystal Clear en gebruik het in mijn aquarium. Nu merk ik dat alles goed draait, maar hoe werkt het precies? Ik heb geprobeerd er meer informatie over te vinden op internet, maar veel verder dan de bevestiging dat anderen het ook gebruiken kom ik niet. Zou je er wat meer over kunnen vertellen?

Als je met dit poeder de filtercapaciteit kan vergroten, dan zou het ideaal zijn om ook in vijvers toe te passen. In de koiwereld ben ik het nog niet tegengekomen, vandaar eigenlijk mijn vraag. Heb je enig bewijs dat het werkt?

Note: ik ben er niet op uit om het spul zelf te maken oid, maar ik ben gewoon benieuwd wat de precieze werking is (omdat het ook niet specifiek op het potje staat)

Mvg Huub :)
Huub, bewijs heb ik. Dat zijn mijn klanten. Vraag bv aan Brian maar of dit werkt. :D
Ik verkocht vorig jaar 1500 kg. Dit jaar zit ik nu al op 5000kg. Ik ben nu out of stock helaas.
Heb ook weinig tijd om het te maken nu ook ivm beurzen in juni.

Matzu
Lid FGF
Berichten: 459
Lid geworden op: 06-02-2012 20:22

Bericht door Matzu » 02-06-2012 10:00

Ik heb tijd omje te helpen met aanmaken van dit spul....

tegen geringe vergoeding :lol:

Gast

Bericht door Gast » 24-10-2012 23:14

weet iemand hoeveel een flesje ftr van 250 ml kost?
weet iemand ook hoeveel een potje fcc van 150ml kost en wat de doseringen van beide dingen zijn hier ben ik erg benieuwd naar

wil hier voor gaan sparen als ik weer een baan heb gevonden

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 25-10-2012 09:06

Daar kan je Dino beter een pb voor sturen.

Plaats reactie