filterkool

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
christa41
Lid FGF
Berichten: 329
Lid geworden op: 28-11-2011 16:56

.

Bericht door christa41 » 17-06-2012 14:12

hahaha, dat bedoel ik nou. er is niet 1 weg. het topic begon met filterkool, toen gingen we naar FTR en FCC en vervolgens gingen we naar smaad in geschrifte :lol:

ik bedoel dit topic niet vervelend hoor, ik laat me alleen niks opleggen. we zijn allemaal hobbyisten en daar is dit forum voor. ik zal strakkies ff wat foto's plaatsen van de vijver, de bak en het jong genaamd sharky (halve cm groot) haha
live isn't all gold. at least my fish are

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 17-06-2012 14:30

Irene schreef:Maar dat wil toch niet zeggen dat het zinloos is? Dat jullie al vast hebben staan wat voor jullie het beste werkt, wil niet zeggen dat dat bij iedereen zo is. Misschien twijfelen anderen nog en dan is het wel fijn om de voors en tegens af te wegen door middel van zo'n discussie. Een discussie baseren op artikelen van hobbyisten kan, maar gebaseerd op wetenschappelijke artikelen is natuurlijk beter.
.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 17-06-2012 14:33

Christa Niemand wil je de wil opleggen. Maar het zit me dwars dat je zegt dat Fcc en ftr gebaseerd is op chemicaliën wat niet zo is.

Het zit Rex dwars dat je geen onderbouwing heb van wat je schrijft. Dus zoals Irene het zegt geen zinloze discussie. Ook moet je de boel niet verdraaien opeens. Want kan jij mij vertellen wat ftr doet en Fcc? Zo niet moet je niet roepen dat het chemicaliën is.

christa41
Lid FGF
Berichten: 329
Lid geworden op: 28-11-2011 16:56

.

Bericht door christa41 » 17-06-2012 14:48

nou, vertel mij de samenstelling van FCC en FTR dan eens.

wat ik zeg over kool is dat het veel stoffen uit het water haalt (waaronder ook vitaminen. al kom je die niet zo snel tegen in leidingwater) tekorten zijn aan te vullen met goede voeding. ik ben er van overtuigd dat je spullen als FCC en FTR niet nodig hebt.

ik haal hier mijn vijver even bij. in de vijver zwemmen de ryukin en de pompom samen met gewone goudvissen en 1 butterfly koi. de filter draaid op een gewoon 3 kamerfilter met alleen watten en een bioloog. oh ja en een uv-lamp maar die doet het niet meer zo goed.

de sluiers, evenals de andere vissen groeien ziendrogen. toch drinken mijn katten uit de vijver, waaien er kippenveren in en ook kippenpoep soms. verder ligt er een beste laag slib en algjes in, barst het van de rode muggenlarven evenals zwarte. torretjes, schaatsertjes en eigenlijk alles wat je in een vijver verwacht. af en toe gebruik ik wel eens vijver helder van velda.

mijn mening is, en dan kom ik weer aan het begin van het topic, dat als ik zoals nu zwakkere soorten heb, ik beter eerst superschoon water kan hebben dmv kool. na een aantal weken verliest het kool zijn werkzaamheid en gaat het functioneren als bioloog. zo doende kunnen de zwakke soorten langzaam wennen aan (bak eigen) vervuiling en kunnen ze eerst wat aan sterken na transport, dierenwinkel, transport, nieuw aquarium met een nieuwe water samenstelling

om mijn visie op het houden van vissen duidelijker te maken verwijs ik jullie naar www.freekvogel.nl dit gaat welliswaar over koi. maar ook hier geen poespas. lees het aandachtig en geef het een kans.

misschien zijn FCC en FTR prima middelen, vooral waarschijnlijk in het begin of bij een vernietigd bacterie bestand na medicatie of om andere redenen. maar als alles goed loopt en bijgehouden wordt, ben ik van mening dat middelen niet nodig zijn.

duidelijk? of heb ik het nu weer gedaan?
live isn't all gold. at least my fish are

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 17-06-2012 17:29

Je moet de boel nu niet omdraaien. Je hebt helemaal gelijk betreft het houden van sluier in een vijver. Freekvogel ken ik ook. Daar heb ik het ook niet over. Kwekers werken ook vaak zo. Natuurlijk houden van vissen bestaat langer als vissen houden met electra en allerlei preparaten uit de winkel.

Maar welke chemicaliën zit er in Fcc en ftr volgens jou? (pas op wat je nu doet of zegt) probeer alleen te zeggen hoe kom je aan het onzin dat er in Fcc ftr chemicaliën zitten. je gebruik deze spullen niet eens.

Jij weet ook dat ik never nooit de samenstelling van deze 2 producten geef. Deze 2 artikelen heb ik geleerd van een kweker. Zelfs zijn eigen zoon weet de samenstelling niet. Dus maw. beledig deze man niet. :D
Voor alle duidelijkheid hier zit GEEN chemicaliën in. Wat jij met kool wil bereiken moet jij weten met alle respect. Maar respect ook andermans manier van vissen houden. Zeker als je niet weet waar je over praat. Waarom word een koi bv sneller groot en mooi inJapan dan in Nederland? Enig idee? Welke mineralen zit er in ons water en water uit een berg in Japan. Wat zijn de voordelen van kool en de nadelen. Wat is het voordeel van Fcc en ftr? Je hebt het over zwakkere soort qua sluier. Waarom zijn ze zo zwak in EU en in veel mindere maten in Azië. Snap je de intentie houden van sluier in de vijver? Wat zijn de vereisten hiervan. En het verschil tussen een vijver en een aquarium houden van sluier hiervan?
Zomaar wat vraagjes.

Succes met je vijver mbv kool.

christa41
Lid FGF
Berichten: 329
Lid geworden op: 28-11-2011 16:56

.

Bericht door christa41 » 17-06-2012 17:42

EDIT (Sanne): Bericht aangepast, er wordt niet op de man gespeeld en geen grove taal gebruikt
live isn't all gold. at least my fish are

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 17-06-2012 18:03

Houden we het gezellig ;)

Iedereen heeft zijn of haar manier van het houden van deze soort.
Respecteer elkaars manieren, en als het je niet aan staat zeg je dat normaal en vertel je waarom je dat vind.
Zolang je vissen verantwoord houd is alles goed.

Ik gebruik bijvoorbeeld beide producten niet, en hier gaat het ook goed (afkloppen).
Het beste middel voor goede waterwaardes blijf ik gewoon water verversen vinden.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 17-06-2012 18:07

Christa heb je altijd zo'n kort lontje. :shock:
Of kan je niet tegen kritiek? :(

Ik weet dat je geen kool gebruikt in je vijver. Maar dat bedoel ik te zeggen. Wat heeft dat met je kool te maken?

Waar het mij om gaat is... Hoe kom je erbij dat er ftr en Fcc chemicaliën zitten als je dat zegt moet je ook bewijs hebben.
en ik ben niet allemachtig maar ik kom met vragen hoe je aan de onzin komt en daar maak ik mij inderdaad druk om.

Maar tot op heden heb je geen ene antwoord gegeven op mijn vraag. Je verteld alleen dat ik almachtig ben. :wink:
Probeer eens te onderbouwen wat je zegt of rectificeer je wat je eerst uitkraamde.
Soms is een woordje sorry heel moeilijk te zeggen. Bij kinderen gaat het juist makkelijker.

Snap je nu eindelijk wat ik bedoel! Dus niks commercieel van mijn kant, ik verdedig slechts mijn artikelen die jij nu aanvalt.

christa41
Lid FGF
Berichten: 329
Lid geworden op: 28-11-2011 16:56

.

Bericht door christa41 » 17-06-2012 18:17

nou excuses voor de bewering dat het chemisch zou zijn. dat weet ik dus niet. maar ik ben gewoon overtuigd van de werking van kool. ik ben gewoon tegen toevoegingen aan het water en de berichten liepen nog al door elkaar merkte ik. als ik een e-mail kreeg klikte ik op de link en dan kom je dus bij dat betreffende antwoord. de rest er tussenin zie je dan niet als je niet scrollt.

ik doe het lekker op mijn manier en dat gaat prima
live isn't all gold. at least my fish are

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Re: filterkool

Bericht door Pat » 17-06-2012 18:31

christa41 schreef:hoi hoi, ff een vraagje. wie van jullie gebruiken filterkool? ik heb best wel heel wat in mijn aquarium, vooral omdat ik wat zwakkere soorten heb. ervaringen??
Waarom wil je iemands ervaringen weten als je toch al zo overtuigd bent van het gebruik van kool vraag ik mij af?

Plaats reactie