Tuimelende Oranda

Wat gaat er mis? [leden]
Audrey
Lid FGF
Berichten: 13
Lid geworden op: 04-11-2011 18:58

Tuimelende Oranda

Bericht door Audrey » 04-11-2011 19:10

Hallo Iedereen,

Even in het kort. Ik heb een aquarium van 180x50x55 met 8 sluierstaarten. Mijn waterwaardes zijn NO2= 0 NO3=20 ph:7,5 Ammoniak=0 Gh=12 Kh=4. Ik ververs 2 keer per week 50%

Mijn oranda, Mollie, is ongeveer in juli begonnen met lichtelijk voorover tuimelen. Ik heb haar toen 1 week op dieet gezet wat niet heeft geholpen en ook een aantal dagen doperwten gevoerd.

Inmiddels is het zo dat als ze stil hangt ze voorover tuimelt. Ze drijft niet naar het oppervlak en heeft ook geen problemen met naar beneden zwemmen.

Nu heb ik al contact gehad met Dino en heb inmiddels 10 dagen lang speciaal voer gegeven met antibiotica en haar 3x een badje gegeven met een soort anitbiotica. Dit alles heeft niet geholpen. Ik masseer haar nu sinds 3 dagen dagelijks in de hoop dat dit gaat werken.

Zou het eventueel een oplossing zijn om haar in een lagere waterniveau te gaan houden en het langzaam weer op te gaan bouwen? Of misschien wel een operatie waarbij een kwarts steentje of zoiets in de buik wordt geplaatst?

Alvast bedankt.

Groetjes, Audrey

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 04-11-2011 19:24

Zou jij je ook nog even kunnen voorstellen in wie is wie :wink:

Wat betreft je Oranda:
Als ik het zo lees gaat het over een vrouwtje?
Heb je misschien een foto van haar vanaf de zijkant?
Heeft ze wel eens kuit geschoten?
Buiten het tuimelen om, zinkt ze wel eens naar de bodem of drijft ze naar het wateroppervlak of blijft ze op hetzelfde niveau hangen?
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Audrey
Lid FGF
Berichten: 13
Lid geworden op: 04-11-2011 18:58

Bericht door Audrey » 04-11-2011 19:42

Ow sorry, ik heb me even snel voorgesteld. Dino had me gevraagd of ik deze vraag op dit forum kon stellen.

Mollie is inderdaad een vrouwtje. Kuitschieten heeft ze al heel vaak gedaan.

Zoals ik in mijn eerste bericht schreef heeft ze geen problemen om naar de bodem te zwemmen en word ze niet naar boven getrokken. Ze ligt ook niet op de bodem. Het enige is dat als ze even niet zwemt kan ze niet stil hangen maar tuimelt ze lichtelijk naar voren. Ze blijft dan wel op hetzelfde niveau

Ik zal zo een foto proberen te plaatsen.

Groetjes Audrey

Audrey
Lid FGF
Berichten: 13
Lid geworden op: 04-11-2011 18:58

Bericht door Audrey » 04-11-2011 19:45

http://www.crayonownage.eu/SDC14599.JPG

Niet de meest duidelijke foto, ze is altijd in beweging als ik in de buurt van het aquarium kom :P

Groetjes, Audrey

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 04-11-2011 19:54

Misschien is haar hoofd te zwaar en tuimelt ze daarom voorover?
Alhoewel ik haar verhoudingen kop-lichaam best wel oke vind. Dus dit lijkt me niet het probleem te zijn.

Soms kunnen vrouwtjes ook uit evenwicht zijn door kuit. Dit had dino me vorige keer eens verteld.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Audrey
Lid FGF
Berichten: 13
Lid geworden op: 04-11-2011 18:58

Bericht door Audrey » 04-11-2011 19:57

Haar hoofdgroei valt inderdaad wel mee ( daarom vind ik haar juist zo mooi :P )

Hoe kom ik erachter of het kuit zou kunnen zijn? En wat zou ik daaraan kunnen doen?

Groetjes, Audrey

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 04-11-2011 19:58

Oke, dan kunnen een aantal dingen uitgesloten worden.

Waar ik zelf op het moment aan denk is iets waar deze vis nooit meer vanaf gaat komen.
Een balansprobleem wat meerdere oorzaken kan hebben.
- Mogelijk slecht functionerende bloedvatenstelsel wat de druk in de zwemblaas regelt.
- Een beschadigde zwemblaas zelf.
- Een genetische afwijking wat later pas zichtbaar is geworden.
- Het vullen van de zwemblaas is fout gegaan.

Je zou die 'laagjes' methode kunnen proberen in de hoop dat het aan de een slecht functionerende bloedvatenstelsel ligt.
Maar dan wel tot de waterhoogte in de grote bak. Niet in een bak van bijvoorbeeld 30cm hoog en als het daar goed gaat 'hop' de grote bak in.
Neem daar ook goed de tijd voor, zodat je de vis als het ware de tijd geeft om het opnieuw te leren.
Mocht dat niet werken dan zou deze vis alleen zonder problemen kunnen zwemmen in een laag waterniveau.

Als het daadwerkelijk om een balansprobleem gaat dan zou een operatie moeten werken.
Ik heb zelf ook een vis met dit probleem, waardoor ik hier ook aan zit te denken.
Dit is mijn gedachten, ik weet niet wat anderen ervan denken..
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Audrey
Lid FGF
Berichten: 13
Lid geworden op: 04-11-2011 18:58

Bericht door Audrey » 04-11-2011 20:02

Oke bedankt voor je antwoord.

Ik ben inmiddels ook bang dat het een blijvend probleem is.

De laagjes methode zal dan moeilijk worden. Ik heb hier niet nog een aquarium staan waarvan de hoogte ook 55 cm is. Pff...

Groetjes, Audrey

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 04-11-2011 20:10

Ik ga met Zjonnie mee. Aangezien de andere dingen niet geholpen hebben.
Die operatie met dat steentje heb ik ook al gehoord maar ik weet hier weinig van.

@ Zjonnie die operatie die jij in gedachten hebt is dit nog iets anders?
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 04-11-2011 20:13

@ Sanne: Dat is ook de reden waarom ik een foto wou zien.
Maar als ik die foto bekeek dan zie ik niet veel kopgroei en een stevige staartwortel.
Dat zou dus de oorzaak niet mogen zijn.

Ik vroeg om het kuitschieten, omdat er eventueel kuit kan gaan rotten.
Maar als er regelmatig kuit wordt geschoten is dat ook de oorzaak niet.

Het uit evenwicht raken bij vrouwtjes wanneer ze (geen) kuit hebben zou alleen een scheve houding moeten creëren.
Hierdoor zouden ze niet helemaal voorover mogen tuimelen waardoor ze op hun rug eindigen.

Ik vroeg erom of ze ook drijft of zinkt, omdat ik bevestiging wou of dit hetzelfde geval was als mijn eigen vis.
Mijn vis blijft namelijk ook op hetzelfde niveau wanneer ze op d'r kop hangt.
Wat bij mijn vis het geval is, is dat ze bovenin de bak nergens last van heeft.
Hoe dieper ze komt, hoe erger het probleem wordt.

@ Brian: De operatie waar ik aan dacht is ook met een 'gewichtje' plaatsen in de buikruimte.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Plaats reactie