Rietje...

Wat gaat er mis? [leden]
Bianca
Lid FGF
Berichten: 241
Lid geworden op: 22-10-2011 21:30

Rietje...

Bericht door Bianca » 06-11-2011 15:42

... ligt nog steeds op haar zij. Chronologisch:

- Het begon met een zwemblaasprobleem: drijven.
- Bleek verstopping: drie dagen vasten, doperwtjes, bleek uitkomst, verstopping weg.
- Vermoeden tot bacteriele infectie, dus behandeld met Bactyfec.
- Gevolg: ipv drijven, zijdelings op de bodem liigen. Niet willen eten.
- Zout toegevoegd, hielp niets.
- Waterpeil verlaagd, hielp niets.
- Sinds enige tijd eet Rietje weer, is de verstopping over, zie ik niets meer dat wijst op een bacteriele infectie... maar
- Rietje ligt nog steeds zijwaards op de bodem.

Inmiddels duurt dit hele gebeuren nu een week of 3. Ze begint nu zelfs een duidelijke 'ligplek' aan haar zijkant te krijgen.
Omdat ze nog wel eet (en pogingen doet tot overeind komen / zwemmen) heb ik haar tot heden niet willen euthaniseren.
Nu begin ik echter te twijfelen. Ik vraa me af of er nog kans is op een wonder, of dat ik gewoon iets over het hoofd zie?

Graag jullie visie.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 06-11-2011 15:54

Hej bianca is het mogelijk om een foto te plaatsen? Je weet nooit dat iemand van ons iets opmerkt dat je niet meteen herkent.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 06-11-2011 16:56

Na de eerste 2 punten, zwom ze toen weer normaal?

En wat gaf de aanleiding om te verdenken van bacteriële infectie?
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Gast

Bericht door Gast » 06-11-2011 17:01

Hoe warm is je aquarium? Misschien is het een idee de temperatuur iets te verhogen en dan een bruissteentje voor extra zuurstof toe te voegen. Vissen worden actiever in warmer water, dus misschien gaat Rietje dan wat meer moeite doen om te gaan zwemmen? Ik heb het vermoeden dat ze altijd al een probleem met de zwamblaas moet hebben gehad en dat er waarschijnlijk wel een bacteriele infectie is geweest die dit probleem heeft verergert. In dat geval is de kans klein dat ze er weer boven op komt, maar je kunt het altijd blijven proberen aangezien ze nog wel wil eten.

Bianca
Lid FGF
Berichten: 241
Lid geworden op: 22-10-2011 21:30

Bericht door Bianca » 06-11-2011 17:03

Na de eerste twee punten ging ze van drijven, door naar het op de bodem liggen. Ze heeft tussendoor niet gezwommen.

En wat betreft de bacteriele infectie: meerdere vissen hadden (vermoedelijk) een bacteriele infectie.
Rietjes problemen kwamen gelijkertijd met die van de andere vissen, vandaar het vermoeden. Alle vissen zijn behandeld met bactyfec.
Bij de rest met goed gevolg.

Afbeelding

Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 06-11-2011 17:04

ai...ze is wel heel mager hoor :cry: Ziet er niet goed uit. Ogen zijn ook een tikkie dof of lijkt dat maar zo? Wat me ook opvalt is dat zij haar kieuwvinnen niet gebruikt maar strak tegen het lichaam aanhouwt. Misschien een verlamming???

Bianca
Lid FGF
Berichten: 241
Lid geworden op: 22-10-2011 21:30

Bericht door Bianca » 06-11-2011 17:05

@Frost: de temperatuur is al wat verhoogd, was ik vergeten te melden. Is nu zo'n 23 graden. De stroming van de pomp is dusdanig sterk in de lege bak, dat rietje af en toe gewoon mee 'glijdt' over de bodem.

Bianca
Lid FGF
Berichten: 241
Lid geworden op: 22-10-2011 21:30

Bericht door Bianca » 06-11-2011 17:07

Ja, ze is erg mager... niet gek ook, na de verstopping, het vasten, het lange ziek zijn...

De vinnen gebruikt ze wel als ze poging doet tot zwemmen. Is dus niet verlamd...

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 06-11-2011 17:09

Als ik dit zo zie dan vermoed ik dat ze met een poging tot zwemmen ook weer als een baksteen naar de bodem stort?
Dan heeft ze een zware zwemblaasbeschadiging opgelopen..
Op deze manier op de bodem liggen geeft aan dat de zwemblaas niet werkt, anders zou ze moeten 'zitten'.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 06-11-2011 17:21

dit ziet er echt niet goed uit :(. Ze is inderdaad heel erg mager.

Wat je ook kan doen (maar dit moet je willen of kunnen) is naar een koiarts gaan. Zij kunnen via een echo zien wat er inwendig aan de hand is.
maar daar hangt natuurlijk wel een kostprijsje aan denk ik. het is wel een mogelijke oplossing.

Als Zsjonnie gelijk heeft en de zwemblaas niet meer werkt dan lijkt euthanasie mij de enige beste oplossing. Tenzij je dit terug werkende kan maken? Maar dat lijkt me van niet?
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Plaats reactie