Auri's luchthappen

Wat gaat er mis? [leden]
Plaats reactie
Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Auri's luchthappen

Bericht door Ute » 06-06-2013 16:42

Oke, dus Auri hapt nog steeds lucht en drijft daardoor.. En ik begin het nu een beetje zat te worden. De ene keer is het minder erg dan de andere keer, daarom weet ik nog steeds niet waardoor het nou komt.
Wat ik wel weet:
- Na anderhalve dag vasten hapt ze geen lucht meer en drijft ze, als ze alle lucht heeft uitgepoept, ook niet meer.
- Het is bij elk pelletvoer (Inch gold, Aplus, Hikari) bij voer als bloedwormen lijkt het minder maar ook daar hapt ze lucht. Gelfood heeft ongeveer hetzelfde effect als bloedwormen, alleen daar hapt ze ook lucht, maar het duurt langer voordat ze echt gaat drijven.
- De oorzaak is waarschijnlijk het luchthappen, ze hapt namelijk lucht en poept dit ook weer uit, als ze geen luchthapt gaat ze ook niet drijven.

Ik heb net nog even een afstrijkje gemaakt, ik zag er niet echt iets op bewegen, maar misschien kunnen jullie er nog iets mee:



Ik vind het echt niet leuk meer, eerlijk gezegd :( Ik wil gewoon een zwemmende, niet drijvende vis.
Ze heeft al een keer 2 weken medicinaal voer gehad (ook al was dat meer voor Watermeloen omdat zij toen dikke ogen had) maar dat maakte ook geen verschil.

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 06-06-2013 18:21

had je ook al geprobeerd het voer eerst te laten weken voordat je het geeft?
ik doe nu standaard eerst het pelletvoer even +/- 10 min. in een beetje water laren weken en dan geef ik het pas.
Sommige vissen gingen ook vaak luchthappen na het eten en gingen dan niet echt drijven maar hun kont kwam wat sneller omhoog.
Nu ik het voer dus zo geef,helemaal niet meer.
Afbeelding

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 06-06-2013 19:08

Ik zou willen dat ik je kon helpen, ik heb hier met mr S. bijna een jaar mee gehannest en het werd alleen maar erger tot hij uiteindelijk enkel nog dreef en een geirriteerde rug begon te krijgen. Ik hoop echt dat je de oplossing kunt vinden!

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 07-06-2013 09:35

Als er niks helpt, zou ik langs een koi dokter en daar een echo of röntgen foto laten maken. Met medicijnen gaan strooien als ze verder niks heeft helpt niet en je hebt grote kans dat ze dan wat anders oploopt door de stress. Let wel, de kosten van een koi dokter kunnen hoog in de papieren lopen maar dan heb je hopelijk wel zekerheid. Op deze manier schiet het ook niet op.

De oplossing van rogolf zou misschien ook nog kunnen werken. Heel veel succes er mee en hopelijk vind je uiteindelijke een oplossing.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 07-06-2013 12:25

Voer weken ben ik nu aan het proberen, als dat helpt ben ik heel blij :)
Een echo lijkt me alleen wel heel duur eerlijk gezegd.. :o Ik weet niet of ik daar genoeg geld voor heb en of er intern wel iets te zien is, aangezien het echt alleen na het eten is..

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 07-06-2013 12:54

Het zou een probleem met de zwemblaas kunnen zijn, dat ze de lucht niet meer fatsoenlijk kan regelen? Maar dat is op het moment alleen maar giswerk. Ik weet dat een echo rond de 30 euro kost en een röntgen foto 50 euro per foto. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat het een te groot bedrag is.

Ik hoop dat het voer weken helpt anders zou ik het ook niet weten wat je nog kan proberen. Als ze geen parasieten of niks heeft en zich voor de rest geen problemen heeft, werkt het gebruik van medicijnen alleen maar averechts.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 07-06-2013 12:57

Bij Mr S. heeft het gebruik van voer met een hoog spirulina gehalte tijdelijk geholpen, wie weet dat dat bij Auri echt werkt :)

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 11-06-2013 01:06

en hoe gaat het met auri?
heeft het voer weken nog geholpen?
Afbeelding

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 11-06-2013 09:07

Het weken leek niet zoveel uit te halen :(

Ik ben nu een beetje aan het experimenteren hoeveel en hoevaak ik moet voeren om te zorgen dat ze niet drijft..

Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Bericht door Symbas story » 11-06-2013 14:00

Even over je preparaat en hoe je door het preparaat zigzagt kan je dit beter op een andere manier doen ;)

Dit is namelijk een zeer slecht preparaat om een goede beoordeling te maken, en door het preparaat racen heeft ook geen nut.

(Dit is overigens niet afzeikerig bedoeld alleen opbouwend, ben zelf laborante en zit soms met veel afgrijzen te kijken hoe mensen preparaten maken en 'doorzoeken')

Een goed preparaat met zo min mogelijk luchtbellen maak je door het slijm eerst zo goed mogelijk op een bultje in het midden van je objectglaasje te leggen. Dit kan je doen met je dekglaasje maar ook een goed schoon oud pinpasje kan gebruikt worden.

Dan hou je je dekglaasje er boven met 1 hand, prepareernaald in de andere hand. 1 kant van je dekglaasje laat je op je objectglaasje zakken en de andere kant ondersteun je met je prepareernaald. Dan laat je de andere kant rustig zakken zodat je het slijm insluit. De luchtbellen die je dan eventueel nog hebt zijn dan heel groot.

En over het preparaat bekijken kun je het beste links boven beginnen, dan in een rechte lijn naar beneden 'scrollen' dan ietsjes naar rechts en naar boven, dan weer naar rechts en naar onder, en ga zo maar door. Dan bekijk je zeker te weten het hele preparaat en sla je niks over en tel je ook niet dubbel.


Edit: met welke vergroting heb je het filmpje gemaakt? Er zitten een aantal draden in die behoorlijk op de draden van schimmel lijken. De kleine dingetjes lijken mij ook sporen, maar durf dit nog niet met zekerheid te zeggen.

Plaats reactie