Zwemblaasprobleem?

Wat gaat er mis? [leden]
Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Bericht door Symbas story » 14-07-2013 13:49

Dat hoeft geen probleem te zijn als je ziet dat mensen met gigantisch grote fancy goldfish bijna nooit problemen hebben, terwijl die soms ook heel gedrongen zijn.

Ik durf eigenlijk wel te zeggen dat hier in Nederland ook bij de serieuze liefhebbers weinig kennis is, het houdt vaak op bij het weten hoe je ze moet verzorgen, en als ze ziek lijken te zijn gewoon direct behandelen tegen iets wat ze mogelijk hebben. Dat maakt echt een grote aanslag op de gezondheid van de vissen.

Edit: daarnaast denk ik toch dat de omstandigheden die men nu in aquaria heeft toch niet optimaal zijn. Als ik zie dat mensen die netjes de 50 liter per vis regel aan houden, veel verversen, kwaliteitsvoer geven toch vreselijk vaak problemen hebben ten opzichte van vissen die veel meer liters tot hun beschikking hebben (bijvoorbeeld in een vijver of meer liter per vis) dan denk ik persoonlijk nog steeds dat die 50 liter te min is.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 14-07-2013 14:02

Dat hoeft geen probleem te zijn als je ziet dat mensen met gigantisch grote fancy goldfish bijna nooit problemen hebben, terwijl die soms ook heel gedrongen zijn.
Dat klopt, ik heb ook niet gezegd dat dit bij elke vis zo is. Maar het is een mogelijk probleem. Niet alle vissen mogen over dezelfde kant geschoven worden ;).
Ik durf eigenlijk wel te zeggen dat hier in Nederland ook bij de serieuze liefhebbers weinig kennis is, het houdt vaak op bij het weten hoe je ze moet verzorgen, en als ze ziek lijken te zijn gewoon direct behandelen tegen iets wat ze mogelijk hebben. Dat maakt echt een grote aanslag op de gezondheid van de vissen.
Ik geef je gelijk in het feit dat vissen soms te snel behandeld worden zonder dat de juiste oorzaak is achterhaald. Al moet ik uit eigen ervaring zeggen dat het niet altijd mogelijk is om een ziekte te achterhalen. Een voorbeeld hiervan zijn mijn eigen vissen. Zelfs na onderzoek van een toch behoorlijk goede koiarts is het nog steeds niet duidelijk wat het probleem nu is.
Soms zit dit probleem inwendig en is onderzoek niet mogelijk tenzij de vis dood is en je door de autopsie meer te weten komt.
Dat neemt niet weg dat ik wel een voorstander ben van onderzoek (uitstrijkjes, microscopisch onderzoek, waterkwaliteit, ...)
Edit: daarnaast denk ik toch dat de omstandigheden die men nu in aquaria heeft toch niet optimaal zijn. Als ik zie dat mensen die netjes de 50 liter per vis regel aan houden, veel verversen, kwaliteitsvoer geven toch vreselijk vaak problemen hebben ten opzichte van vissen die veel meer liters tot hun beschikking hebben (bijvoorbeeld in een vijver of meer liter per vis) dan denk ik persoonlijk nog steeds dat die 50 liter te min is.
Deze discussie wordt in het daarvoor bestemde topic gevoerd ;)
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 14-07-2013 21:48

Michelle
Zat deze vis samen met de Oranda die gestorven is aan buikwaterzucht?
Hoe doen de overige vissen had?
Kan je eens een filmpje van ongeveer 2 minuten plaatsen?
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

michelletje33
Lid FGF
Berichten: 28
Lid geworden op: 13-05-2013 15:50

Bericht door michelletje33 » 14-07-2013 22:47

@Brain

Ja dat klopt deze zat ook in bak van de oranda met buikwaterzucht.
Alleen met deze vis heb ik al bijna 4 maanden problemen.
En die met buikwaterzucht deed het alltijd goed nooit problemen mee is heel snel gegaan...
Derest van de vissen doen het prima zijn actief en ogen gezond.
En filmen kan ik wel maar hoe ik dat hier op zet , heb geen idee hoe.

Plaats reactie