Info over mijn zieke Ryukins

Wat gaat er mis? [leden]
Kmj888
Lid FGF
Berichten: 23
Lid geworden op: 07-11-2011 21:39

Info over mijn zieke Ryukins

Bericht door Kmj888 » 09-11-2011 17:24

Ik heb sinds 3 maanden 3 Ryukins. Zie mijn profiel foto.
Na een maand zwom de oranje/witte vis (Binky) een beetje raar... Vooral als wij het aquarium verschonen dan raakt hij helemaal in de stress en zwemt hij op zn kop! :? Ik was een beetje bezorgd en vroeg Dino om advies. Hij zei dat ik de vissen erwten moest geven om te ontgiften. Dus dat heb ik 2 weken aangehouden en hij zwemt weer normaal.
Een week later kreeg de oranje vis (Dora) en Binky witte vlekken! Dora had zelfs een rood vlek op zn vin. Ik werd helemaal gek en heb ik contact opgenomen met Dino. Dus ben ik die avond met spoed met die vissen naar Dino gegaan om na te laten kijken. Bleek dat ze slijm hebben en was niet pluis met de vissen. Ik heb bij Dino zakjes geel poederachtig medicijn, zout en medicijnvoer en teststrips gekocht.
Toen ik thuis was heb ik de helft van de aquarium verschoond, zout ingegooid + gele poeder. Binky werd een beetje High en dreef naar boven en zwom op zn kop. Elke keer doet hij dit als ik zout in de aquarium gooi... Hoe komt dat?
Paar dagen tot 1 week later zijn de vlekken weg. Maar Dora heeft nu zwarte vlekjes. Ik heb Dino gevraagd hoe het komt... en hij zegt dat de vis aan het recoveren is. Ik ben benieuwd hoe het gaat over een week...

Wel grappig! De gestippelde vis (Stippie) vond de medicijn voer in het begin niet lekker en spuugde gelijk weer uit. Maar omdat er niks anders te eten was, ging hij gewoon toch eten :)
O'ja medicijn voer mag je NIET mengen met normale voer!

Ik hoop dat jullie hieraan wat hebben van deze informatie.

Gast

Bericht door Gast » 09-11-2011 17:51

Het kan zijn dat je vissen stress hebben door de te kleine ruimte. De drijf problemen zijn waarschijnlijk ontstaan doordat de vissen van binnen uit zijn gaan vergroeien.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 09-11-2011 18:55

Ik denk ook dat het heel belangrijk is dat je binnenkort een groter aquarium aanschaft.
Het aquarium van 60 liter kan je dan bijhouden als quarantainebak om eventueel een zieke vis in te behandelen.
Het zou wel eens goed kunnen wat frost zegt dat ze nu aan het vergroeien zijn en daardoor meerdere problemen vertonen.

De zwarte stukje kan inderdaad een teken van genezing zijn. Een vis van mij heeft het ook al eens gehad.

Kan je wat foto's posten van je 3 ryukisn? :) (ik ben ook gewoon heel benieuwd naar ze). Op het kleine fotootje kan ik niet veel zien ;).
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 09-11-2011 19:17

Heb je het aquarium eerst in laten draaien?
Op welke manier verschoon je het aquarium, hoe vaak en hoeveel water ververs je?
Wat zijn de waterwaardes voor het verversen?

Ik denk dat je waterkwaliteit niet in orde is.
De zwarte plekken gok ik richting ammoniakverbranding.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kmj888
Lid FGF
Berichten: 23
Lid geworden op: 07-11-2011 21:39

Bericht door Kmj888 » 09-11-2011 21:06

@ZSjonnie, Nee ik heb niet eerst in laten draaien... Ik heb de aquarium gevuld en de vissen in gedaan. Ik verschoon 2 tot 3x per week het water. Eerst verschoon ik de pomp daarna reinig ik met filterwatten de binnenkant van het raam. En dan 1/3 water (aquarium temperatuur)
De waterwaardes na het verversen nu is: NO3-40 / NO2-0 / GH-50 / PH-7,5 / KH-17
De waterkwaliteit is volgens mij niet goed. Waterhardheid is erg hoog.... Ik weet nu echt niet wat ik moet doen.
Want rode vis (Dora) heeft nog steeds lichte witte slijm en zwarte vlekjes. Ook rondom de ogen.

Ik heb ze namen gegeven omdat het makkelijker is om te communiceren.

Hierbij de foto's van mijn vissen :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 09-11-2011 21:11

he ik vind het wel mooie vissen!
Die eerste lijkt kopgroei te hebben :).

Hoe noemen de vissen?

Hoe snel zou je een ander aquarium kunnen aanschaffen?
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 09-11-2011 21:15

Daar zit het probleem. Dan heb je zeker een ammoniakpiek gehad, waardoor je vis nu aan het herstellen is van ammoniakverbrandingen.
Deze heeft (icm met een te hoog NO2 gehalte) waarschijnlijk schade aangericht aan de zwemblaas.
Dit kan direct als indirect door bacteriën zijn gebeurd. De bacteriën zouden met behandeling opgelost kunnen worden.
Door de hoge NO3 waarde kan het immuunsysteem van de vissen te zwak blijven om zich volledig te herstellen.
De hoge NO3 waarde wijst op een te kleine huisvesting/te drukke bezetting.

De eerste foto lijkt mij trouwens een afgekeurde Thai Oranda ipv Ryukin...
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 09-11-2011 21:18

Beste kmj888,

Wat je ook kan doen is dat je de vissen tijdelijk in een grote ton of kuip gaat houden.
Hierin zitten altij meer litters als in je 60l bakje. Deze kan je kopen bij de gamma ofzo voor weinig.
Heb net een mailtje gestuurd dat je een binnenvijvertje zelf kan maken van hout en de voorkant van glas.
Anders kan je ook een vijverbank kopen. Die is ook ok. Van teak is deze gemaakt.

Wat je ook kan doen is je vissen tijdelijk terug brengen totdat je een grotere bak heb...... lieve schat.


Dino

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 09-11-2011 21:20

Die 60L bak zou je kunnen bewaren als quarantainebak.
Daar is het een mooi formaat voor.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 14-11-2011 15:57

Hoe gaat het met je visjes?
Heeft je zoektocht naar een groter aqua al wat opgeleverd?

Plaats reactie