Probleem met mijn sluierstaart

Wat gaat er mis? [leden]
zino1976
Lid FGF
Berichten: 16
Lid geworden op: 09-11-2011 17:29

Bericht door zino1976 » 10-11-2011 21:56

Kan je misschien adviseren hoe zo een quarantainebak ingericht moet worden en voorbereid moet worden?
Welke afmetingen moet hij hebben en hoe richt ik em in? Net als met een aquarium inrichten bedoel je?
En moet die quarantainebak ook 3 weken opstarten?
Ik heb in huis geen plek voor een aquarium van 80 of een meter breed dus als er voor 1 vis ook een andere optie is hoor ik dat graag.
En 1 vis alleen in een bak, is dat niet zielig voor zo een beestje of valt dat wel mee??
Wacht met spanning af...

zino1976
Lid FGF
Berichten: 16
Lid geworden op: 09-11-2011 17:29

Bericht door zino1976 » 10-11-2011 21:59

Als de quarantainebak iets kleiner mag zijn voor 1 visje dan kan het misschien in de woonkamer maar ik heb wel advies nodig hoe je zoiets moetbeginnen, geen ervaring mee.ik heb wel gelezen dat beginnende aquariums 3 weken moeten leegstaan zodat bacterieen gaan werken en dat je dan geen nitriet probleem krijgt maar ik ben een dummy daarin....

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 10-11-2011 22:50

Formaat van de bak is afhankelijk van het formaat vis.
Een vis van 20cm+ past bijvoorbeeld niet in een 60cm bakje.
Het is makkelijk om gewoon een 'curverbak' te pakken van bijvoorbeeld 80cm, dan heb je al snel +/-110L.
Qua inrichting is het simpel, alleen een luchtpomp, luchtslangetje en een bruissteen eraan.
Indraaien hoeft niet. In een quarantainebak wordt over het algemeen met medicatie gewerkt, waardoor een bacteriecultuur geen nut heeft daar deze ook aangetast wordt.
Om de 3 dagen een 80% waterverversing met water van hetzelfde temperatuur en that's it.
Het tijdelijk alleen zitten is voor de meeste vissen geen probleem.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

zino1976
Lid FGF
Berichten: 16
Lid geworden op: 09-11-2011 17:29

Bericht door zino1976 » 12-11-2011 01:11

Hallo,

Ik heb vandaaf een aquarium gekocht met binnenfilter en lamp en verwarming en temp keter en wat testmiddelen.
Ik heb de bsk ingericht en met water uit kijn vijver gevuld.
Ook al heb ik de bak met vijverwater gevuld, ik wil eigenlijk toch niet de bekende beginnersfout maken en de vis er nu al inzetten en de bak toch laten indraaien.
Ik wil de vis toch in een quarantsinebak zetten binnen in huis om em uit de kou te halen. Wat raden jullie aan, is dat raadzaam om te doen totdat de aqarium klaar is? Maak het temperatuurverschil nog wat uit als je de vis gaat overzetten in de quarantainebak? Vul ik die quarantainebak met gewoon leidingwater? Alleen een luchtpompje erin? Is dar dan niet zielig voor de vis?

zino1976
Lid FGF
Berichten: 16
Lid geworden op: 09-11-2011 17:29

Bericht door zino1976 » 12-11-2011 13:18

Het mocht allemaal niet baten helaas, ik heb de sluier vandaag laten inslapen. Hij kon niet meer rechtzwemmen en dreef steeds met zijn achterste omhoog om vervolgens op de kop aan het watervlak te blijven drijven. Ik heb hem nog een tijdje in het aquarium gehouden vandaag maar hij zat steeds maar te vechten om recht te komen om vervolgens helemaal vermoeid te blijven dobberen aan het wateroppervlak, ik kon die likdensweg niet aanzien en vermoed dat dit visje het probleem reeds had sins de geboorte. Vind het wel heel erg maar het was de beste keus..

Arie
Lid FGF
Berichten: 89
Lid geworden op: 30-10-2011 07:45

Bericht door Arie » 12-11-2011 15:21

Altijd erg verdrietig, jammer hoor Ben, je hebt je best gedaan!

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 12-11-2011 16:18

Dat was misschien wel de beste oplossing. :roll:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

zino1976
Lid FGF
Berichten: 16
Lid geworden op: 09-11-2011 17:29

Bericht door zino1976 » 12-11-2011 16:44

Welicht de beste oplossing, ik denk dat deze er niet bovenop gekomen zou zijn. Maar van alle vissen in de vijver heb ik het met deze wel het moeilijkst om em te laten gaan omdat het toch altijd wel mijn zorgenkindje geweest is. Voel me zuur, maarja, het is niet anders. In ieder geval bedankt allemaal voor de goedw adviezen en ik blijf hier rondhangen om alle informatie te lezen.

Plaats reactie