Goudje's bult

Wat gaat er mis? [leden]
Plaats reactie
Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Goudje's bult

Bericht door Visje » 29-07-2013 18:33

Mijn Ryukin Goudje zit al een dag of drie in quarantaine omdat ze plotseling ondersteboven hing. Na een uurtje in de q-bak te hebben gezeten, herstelde ze zich en zwom ze weer normaal. Ik zou het nog even aanzien en haar daarna terugplaatsen in het aquarium.

Nu viel mij echter opeens op dat er een verdikking zit aan de rechterkant van haar lijf, aan de achterkant van de rugvin, bij de staartwortel. Deze plek is ook donkerder van kleur en de schubben staan op die plek iets uit. Naar mijn weten zitten er op die plek geen vitale organen en ook buikwaterzucht kan ik er niet echt mee in verband brengen, daar zit het te ver voor naar boven.

Zou dit een gezwel kunnen zijn? Wat denken jullie ervan?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sorry voor de slechte kwaliteit foto's, ze zijn met mijn mobieltje gemaakt. Kunnen jullie er iets van maken?

Goldfishdude
Lid FGF
Berichten: 80
Lid geworden op: 28-06-2013 16:10

Bericht door Goldfishdude » 29-07-2013 18:38

Ik zou alvast een stevige zoutbehandeling doen.
Dit werkte bij mij erg goed.
Kan je een afstrijkje laten maken?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 29-07-2013 19:55

Dit ben ik nog nooit eerder tegen gekomen.
Is de staartwortel zelf nu verdikt?
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 29-07-2013 20:21

Ja, ZSjonnie, maar dan alleen aan de rechterkant. Daar staan de schubben ook uit. Net of er van binnenuit iets tegenaan zit te drukken...

Goldfishdude, ze zit inmiddels op 1 g/l zout. Ik ga dit opbouwen naar 4 g/l.

Goldfishdude
Lid FGF
Berichten: 80
Lid geworden op: 28-06-2013 16:10

Bericht door Goldfishdude » 29-07-2013 20:24

1 van mijn vissen heeft dit gehad. Ik heb het even opgezocht en kwam uit op dit:

Scales standing out on part of body

Causes: breeding activity or parasites have broken the skin and bacteria are starting to infect the areas. Costia infections may also cause raised areas of scales(dit zou gelijk de zwarte kleur verklaren) but a microscopic biopsy is required to confirm this.


Ik heb toendertijd de betreffende vis drie dagen achter elkaar zoutbadjes gegeven, toen een dag of twee niks en toen weer. Hij zat ook op continu zout.
Die zwemt nu weer vrolijk rond :)

Ik heb goede hoop voor je vis, dit is goed te behandelen(medicijnen zijn niet direct nodig, zeker niet als je verbetering na de zouttherapie ziet)

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 29-07-2013 20:39

Ik zou denken aan een ontsteking in het plaatselijke spierweefsel aangezien daar niets anders zit (zoals je zelf al zei).
Samen met wat Goldfishdude aangeeft lijkt mij dit de meest logische redenatie.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 29-07-2013 22:07

Ik ben sinds kort in het bezit van een eigen microscoop, dus ik zal morgen in ieder geval van de aangedane plek een afstrijkje maken. Als het lukt zal ik die ook hier plaatsen. Wordt vervolgd.

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 30-07-2013 09:01

Maar het lijkt mij dat het onder de huid zit? Nuja, even kijken kan nooit kwaad natuurlijk. :)
Een van mijn vissen heeft lang geleden ook eens zo'n soort bult gehad. Ik heb toen Sera Baktopur Direkt gegeven en dat werkte echt enorm snel. Moet er wel bij zeggen dat dat was voordat ik dit forum en zoutbadjes kende. :P Dit was op advies van de lfs.

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 30-07-2013 20:42

Ik heb zojuist een afstrijkje gemaakt, en gelukkig was er meer dan genoeg slijmhuid af te halen (ondanks zout). Ik zie in eerste instantie niets schokkends. In het hele preparaat niets dat eruit zag alsof het bewoog. Het enige wat ik kon zien waren pigmentcellen, huidcellen en slijmdraden. Maar ja, ik weet natuurlijk ook niet zo goed wát ik moet zien verder. (Oh, wat had ik graag die cursus visziekten gedaan!) Misschien kunnen jullie er nog iets aan zien.

Over het algemeen zag ik dit beeld (100 x vergroot)
Afbeelding

Zelfde plaats, 400 x vergroot

Afbeelding

Afbeelding

Andere plaats, 100 x

Afbeelding

Nog weer een andere plaats, 100 x

Afbeelding

Ingezoomed op het zwarte ding onderaan (400 x) Lijkt me gewoon een klomp huidcellen te zijn:

Afbeelding

Nog weer een andere plaats aan de rand van het preparaat, 100 x

Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 30-07-2013 21:54

Hoever kan je inzoomen met die microscoop?
Zou je misschien maximaal in kunnen zoomen op die massa aan zwarte stipjes? Ik zie er niets schrikbarend aan, maar ben benieuwd wat het is.

Op deze foto van 400x
Afbeelding

En op deze foto van 100x
Afbeelding/quote]
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Plaats reactie