Klapperende vinnen

Wat gaat er mis? [leden]
vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Klapperende vinnen

Bericht door vissengek12 » 09-11-2011 20:31

Hoi,

Het viel me gisteren op dat Guppy (Demekin) een beetje raar deed. Ze schuurde wat vaker over de grond, terwijl ze een uur geleden eten hadden gehad.
Je hoort nog wel eens dat ze dit gedrag vertonen als je hebben gegeten, dus ik dacht dat ik niet meteen alarm hoefde te slaan en het even aankeek.

Maar nu zag ik net Guppy met een van haar buikvinnen klapperen en volgens mij ook.

Er is niks veranderd de laatste dagen. Ik heb alleen vorige week het filter eens 'verschoont' want ik dacht dat het daar weleens tijd voor was.
Zat vol met drap aan de bovenkant (ontlasting?) en heb toen de filterwatten even goed uitgeknepen in een bak met aquarium water.

Wat ik zonet gelijk gedaan heb is de waterwaardes getest.
No2/Nitriet is nul
Nh4/Ammonium is ook nul?
Ph/zuurgraad is 7

Er is dus ook géén ammoniak aanwezig want dan had de ammonium hoger moeten zijn.

Rugvinnen zijn wel allemaal rechtop en de vissen zien er gezond uit.
Geen rare beschadigingen, ogen mooi helder (excl. black moor. Deze heeft staar), eten goed en zwemmen rustig rond (nee niet te rustig). etc.

Moet ik me zorgen maken of is dit niets denken jullie? Guppy heeft ooit eerder al met z'n vinnen geklapperd na de 1e keer (diepvries) rode muggenlarven. Ik Had het even aangekeken en het bleef bij die ene keer.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb vermeld (:

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 09-11-2011 20:36

Als ik dit lees denk ik aan wormen.
Heb je een microscoop?
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 09-11-2011 20:40

Jammergenoeg heb ik dit niet :(
Ik ben wel aan het zoeken op internet voor een telescoop die ik kan gebruiken.
Wil morgen ook op school vragen of ze het interessant vinden om te kijken op een afstrijkje.
Anders ga ik zaterdag gewoon naar het koicentrum verderop en laat ik daar een afstrijkje maken..

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 09-11-2011 20:50

Een afstrijkje zal veel uitsluiten of veel duidelijk maken.
Je hoeft niet een hele dure microscoop te hebben om wat te zien, ja kan op internet terug vinden hoeveel keer hij moet kunnen uitvergroten voor de verschillende soorten wormen, parasieten of andere vieze dingen te zien.

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 09-11-2011 20:51

vissengek12 schreef:Jammergenoeg heb ik dit niet :(
Ik ben wel aan het zoeken op internet voor een telescoop die ik kan gebruiken.
Wil morgen ook op school vragen of ze het interessant vinden om te kijken op een afstrijkje.
Anders ga ik zaterdag gewoon naar het koicentrum verderop en laat ik daar een afstrijkje maken..
En met een telescoop ben je vrees ik niet zoveel hoor :lol: :lol:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 09-11-2011 20:56

Ik denk aan parasieten.
Dat kunnen zowel uitwendige als inwendige (zoals wormen) zijn.
Beide zijn te controleren met een microscoop, afstrijkje voor uitwendige en verse ontlasting voor inwendige.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 09-11-2011 21:01

Evelien schreef:
vissengek12 schreef:Jammergenoeg heb ik dit niet :(
Ik ben wel aan het zoeken op internet voor een telescoop die ik kan gebruiken.
Wil morgen ook op school vragen of ze het interessant vinden om te kijken op een afstrijkje.
Anders ga ik zaterdag gewoon naar het koicentrum verderop en laat ik daar een afstrijkje maken..
En met een telescoop ben je vrees ik niet zoveel hoor :lol: :lol:
Haha, ik bedoel dus microscoop :lol:
Die fout maak ik nu voor de zoveelste keer :P

Ik ga toch maar eens kijken voor een goedkoop goed microscoopje dan. Vind het ook wel interessant (:.
Heb er ook al het een en ander op opgezocht op internet een tijdje geleden.

@ Zsjonnie:
Hoe vers moet de ontlasting zijn dan om dat te testen? Wist zelf niet dat je inwendig daardoor kan vinden met een microscoop.
Achteraf heel logisch :roll:

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 09-11-2011 21:04

hee interessant! ik denk dat ik me ook eens een microscoop ga aanschaffen.

Ik heb soms het gevoel dat ze in de winkel er niet altijd deftig naar kijken en het soms snel snel doen :?
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 09-11-2011 21:04

Op het andere forum sprak je dacht ik over een horoscoop :lol:
Ziet de ontlasting anders van kleur?
Het beste is eigelijk de ontlasting proberen te pakken van zodra die naar buiten komt, dus net uit het lichaam is.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 09-11-2011 21:06

In principe zo vers als dat het de bodem nog niet geraakt heeft.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Plaats reactie