Schuurgedrag Koi karpers

Wat gaat er mis? [leden]
Gast

Schuurgedrag Koi karpers

Bericht door Gast » 11-11-2011 16:19

Zoals jullie weten heb ik een paar kleine Koi's in de vijver, samen met de goudvissen en sluiers.

Deze week heb ik het al een paar keer waargenomen maar vandaag was het heel erg extreem: schuurgedrag bij twee van de vissen. Ik heb hier Dino al over opgebelt en hij zegt dat ik met de dieren naar de koidoc moet. Op zich wil ik dat doen ( natuurlijk, waarom niet ), alleen zit ik dus met één probleem. Ik heb op internet gekeken en kom bij parasieten ( laten we daar maar even van uitgaan ) steeds op Lernex uit. Dit kan echter alleen tot een temp. van 10 graden gebruikt worden. Wat zou hier uitkomst bieden? De kois apart zetten en dan behandelen, in de hoop dat de rest van de vis geen parasieten heeft ( die vertonen namelijk geen schuurgedrag ) of wel de hele vijver behandelen en hopen dat het middel nog aanslaat in het koude water?

Ik ga zoiezo vanavond eerst het water even testen om te kijken of dat in orde is ( ik heb gisteren een gedeelte ververst, vandaar ).


Tips zijn erg welkom :idea:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 11-11-2011 17:01

Waarom niet met zout proberen?
Zout werkt ook met koudere temperaturen.
Ik heb verder geen ervaring met zulk koud water..
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Gast

Bericht door Gast » 11-11-2011 17:29

Op internet staat juist dat zout sommige kwalen alleen maar verergerd, zeker bij Koi.

Ondertussen heb ik mijn water getest. PH zat net boven de 7 en net onder de 7,5, dus die is redelijk goed.
KH was ongeveer 5 dus die zat net op de grens.

Nitriet heb ik geprobeerd maar daar kreeg ik dus geen kleur? :? Als ik het goed gedaan heb zit er dus vrijwel geen nitriet in het water. Nitraat heb ik nog niet gedaan want dan moet ik met een poedertje aan de gang en dat laat ik liever aan vriendlief over, net zoals de Ammoniak trouwens.

Ik heb een test koffer van Sera, vind het toch niet echt een handig ding hoor.. steeds goed op de druppeltjes letten want anders mag het weer helemaal overnieuw :roll:

edit/ nu lees ik dus weer dat een koi liever een PH van 8 heeft. Ik kom er langzaam niet meer uit hoor mensen!

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 12-11-2011 18:10

Frost:

Er zijn wel medicijnen die je kan gebruiken met lage temp.
Alleen moet je eerst weten wat voor parasieten er evt. zijn. Dan kan je ook gerichter te werk gaan.
Ik dacht dat lernex meer tegen wormen is namelijk.

Gast

Bericht door Gast » 12-11-2011 19:46

Ik heb ondertussen een wormenkuur in huis gehaalt waar ik morgen mee aan de slag wil. De koidoc bij het bedrijf waar wij normaal onze vijverspullen halen was al bezet ( druk ) en kon pas over een week :!: een afspraak met ons maken. We hebben nu dus maar zelf het heft in handen genomen. Als de kuur niet aanslaat gaan we iets anders proberen. In ieder geval worden de waterwaardes de volgende dagen goed in de gaten gehouden.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 12-11-2011 20:43

Frost: je moet wel zeker weten dat ze wormen hebben voordat je met medicatie gaat werken. Anders heb je de kans dat je nog verder van huis bent straks.
Dit weet je alleen mbv. microscopisch onderzoek. Als je verkouden bent gaan we ook geen mes gebruiken om je been te opereren.
Zelfde idee eigenlijk. Daarnaast verzwakt medicijn een vis altijd en heb je kans op vergiftiging als je teveel medicijnen gaat gebruiken. Dus we moeten zeker weten wat je vissen mankeren en welke parasiet is de boosdoener.

Dino

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 12-11-2011 20:57

Afzwakking van het immuunsysteem + stres: Kans voor de ziektekiem om zich verder uit te breiden en een open deur voor nieuwe ziektekiemen.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Gast

Bericht door Gast » 13-11-2011 10:15

*zucht* Wat zeg ik nou in mijn vorige bericht? Onze koidoc is druk, en het is midden in het weekend, ik heb al zo weinig tijd. Ik kan niet zomaar in de auto stappen om ergens heen te rijden, we hebben hier twee kinderen die vandaag terug naar Friesland moeten, en morgen moet ik weer werken. Als ik naar een andere koidoc moet wordt het niet eerder dan dinsdag of woensdag, en dan is het maar de vraag of er daar plek is!! Hier in Noord Holland is niet zo veel te vinden hoor!!! :?

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 13-11-2011 10:28

Afbeelding

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 13-11-2011 13:17

Kom je toch bij mij langs. :D

Gratis en voor niets. Heb ook veel medicijnen in huis daarnaast.

Plaats reactie