Schuurgedrag Koi karpers

Wat gaat er mis? [leden]
ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 13-11-2011 15:48

Een paar dagen zonder medicatie is beter als een paar dagen op verkeerde medicatie.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Gast

Bericht door Gast » 13-11-2011 19:25

Daar heb je misschien gelijk in Sjonnie. Ik ben net thuis uit Friesland. Ik ga morgen na het werk weer even op internet neuzen naar een koidoc in de buurt. Sorry dat ik vanmorgen zo reageerde maar ik raak altijd zo in paniek als ik dat gedrag zie. Vorig jaar ben ik al zo veel vissen kwijt geraakt en dat kwam omdat ik juist te laat actie ondernam. Laten we hopen dat de kois nog behandelt kunnen worden, want in Friesland hadden ze vannacht al vorst gehad! :shock:

Gast

Bericht door Gast » 15-11-2011 17:45

Zo, de wormenkuur is klaar. Morgen een gedeelte verversen. Ik heb sindsdien geen geschuur meer waargenomen als ik eerlijk mag bekennen. Vind het allemaal maar een beetje vreemd.

christa41
Lid FGF
Berichten: 329
Lid geworden op: 28-11-2011 16:56

schuren

Bericht door christa41 » 28-11-2011 18:47

hoi, ik heb zelf ook 12 koi en als een koi schuurt is dat echt niet alleen vanwege parasieten hoor. natuurlijk is het verstandig een afstrijkje te maken, maar koi schuren ook om andere redenen. bij een grote verversing, bij toevoegingen aan het water, bij schommelende waterwaarden, veranderingen in temperatuur of watersamenstelling, of gewoon vanwege jeuk. natuurlijk is het verstandig te checken voor parasieten, vooral als je geen quarantaine periode handhaafd. maar dat koi schuren vanwege parasieten, dat vind ik te kort door de bocht. kijk eerst eens wat er veranderd is de laatste tijd. koi hebben al gauw 2 a 3 weken nodig om aan een nieuwe situatie te wennen.
live isn't all gold. at least my fish are

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 28-11-2011 18:59

Wow 12 koi's dan zul je wel een flinke vijver hebben van een kuub of 12 ook. Koi's zijn inderdaad wel heel gevoelig
maar als ze echt gaan schuren is er meestal toch echt iets mis hoor en dan heb ik het over waterwaarde's of ziekte.

christa41
Lid FGF
Berichten: 329
Lid geworden op: 28-11-2011 16:56

natuurlijk

Bericht door christa41 » 28-11-2011 19:08

natuurlijk moet je kijken wat de oorzaak van schuren bij koi is, maar ook vind ik dat afwijkend gedrag bij koi overtrokken wordt. door de kweek op kleur en tekening is bij de japanse koi de weerstand er bij ingeschoten. als ze dan na een lange reis in nl aan komen hebben ze weerstand problemen. ik merk dat mijn eurokoi veel minder van dat soort klachten hebben in tegen stelling tot japanse koi. en nee ik heb geen 12 kuub vijver. 1 kuub per koi wordt gerekend voor een volwassen koi van 80cm of meer. het meren deel haalt net de 50 a 60 cm. ik heb ook nog eens butterfly koi die al geen 80cm gaan halen. dus ik ga uit van de helft aan volume water. uiteindelijk wil ik 4 koi overhouden. dus met een vijver van 5 kuub ben ik dan aardig in de richting. toch?....
live isn't all gold. at least my fish are

christa41
Lid FGF
Berichten: 329
Lid geworden op: 28-11-2011 16:56

sanikoi

Bericht door christa41 » 28-11-2011 19:12

paratex van sanikoi is erg geschikt voor worm infecties. zorg er wel voor dat je EERST weet wat je vissen mankeren VOOR je gaat behandelen.
live isn't all gold. at least my fish are

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 28-11-2011 21:05

Offtopic discussie verplaatst naar het algemene goudvis discussie topic subforum.
http://goudvis.forum2go.nl/gekoppelde-v ... -t236.html

Terug ontopic!
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Plaats reactie