Zoutbehandeling

Wat gaat er mis? [leden]
Plaats reactie
ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Zoutbehandeling

Bericht door ZSjonnie » 12-11-2011 20:33

Zoutbad: O.a. tegen bepaalde bacteriële en parasitaire infecties.
Dosering: 2.5% tot 3% - 25gr tot 30gr zout per liter water.
Duur: 2-5 minuten. (Zodra de vis zijn evenwicht of bewustzijn kwijtraakt meteen eruit halen.)

Zout therapie: Als lange termijn behandeling. Kan de vis helpen het immuunsysteem te herstellen.
Dosering: 0,3% tot 0,5% - 3gr tot 5gr zout per liter water.
Duur: 2-4 weken.

Continu zout: O.a. om infecties te voorkomen. (Hier verschillen meningen over.)
Dosering: 0,2% tot 0,4% - 2gr tot 4gr zout per liter water.
Duur: Onbeperkt.

Belangrijke extra informatie:
- Laat de vis nooit alleen tijdens een zoutbad. De duur van een zoutbad is per vis afhankelijk en de gezondheid speelt hierbij een grote rol.
Zodra de vis zijn evenwicht of bewustzijn kwijt raakt meteen terug plaatsen en vers zuurstofrijk water. Houdt de vis vast tot hij zelfstandig weg zwemt.
Het kan helpen de vis een aantal keer naar voor en achter te bewegen om water door de kieuwen te spoelen.
- Gebruik zout zonder jodium. Jodium kan in bepaalde omstandigheden gebruikt worden als desinfecterend middel, maar tevens kan jodium de vis verblinden.
- Er zijn verschillende meningen over het continu zout toepassen bij goudvissen. Hetzelfde verhaal als groenwater versus helder water.
Zoek goed naar informatie alvorens dit toe te passen.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 13-11-2011 01:13

Onderstaande heb ik al eens op AF gepost, misschien wel interessant als toevoeging op het verhaal van Zsjonnie:
De info heb ik uit een onderzoeksartikel: Growth, food intake regulation and metabolic adaptations in goldfish (Carassius auratus) exposed to different salinities van R.K. Luz, R.M. Martínez-Álvarez, N. De Pedro, M.J. Delgado (bronverwijzing is wel zo netjes [Smile] ).

De strekking van het artikel. Bij zoutgehaltes in water tot 0,6% is er geen effect op de groei, gewichtstoename, voedselopname van de vis waargenomen. Tot 0,6% bleven ook de hematocriet, hemoglobine, glycemie en plasma cortisol niveaus gelijk wat aantoont dat dergelijke zoutgehaltes geen stress bij de vissen veroorzaakt. Bij zoutgehaltes van 0,8-0,10% werden wel effecten als uitdroging, stress, verminderde voedselopname waargenomen (overigens hebben alle vissen het onderzoek overleefd).

Wat ik ook interessant vond was een verwijzing naar een ander onderzoek dat aan heeft getoond dan lage zoutgehaltes (0,1%) vissterfte verminderd bij blootstelling aan bacteriële pathogenen (lees ziekteverwekkers met een bacteriële oorsprong/ een probleem dat bij velen van ons voor komt).
Uit de studie bleek ook dat bij een zoutgehalte van 0,2% zeer goede prestaties werden waargenomen met voeding en groei. De voedsel conversie-efficiëntie was hierbij gelijk aan geheel zoetwater.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 13-11-2011 01:36

artikel 1 schreef:Bij zoutgehaltes in water tot 0,6% is er geen effect op de groei, gewichtstoename, voedselopname van de vis waargenomen.
artikel 2 schreef:Uit de studie bleek ook dat bij een zoutgehalte van 0,2% zeer goede prestaties werden waargenomen met voeding en groei.
Wat ik uit deze 2 conclusies opmaak is dat de artikelen elkaar tegenspreken.
Daarnaast vind ik dat deze vergelijking elkaar ook behoorlijk tegenspreekt:
artikel 1 schreef:Bij zoutgehaltes van 0,8-0,10% werden wel effecten als uitdroging, stress, verminderde voedselopname waargenomen.
artikel 2 schreef:Wat ik ook interessant vond was een verwijzing naar een ander onderzoek dat aan heeft getoond dan lage zoutgehaltes (0,1%) vissterfte verminderd bij blootstelling aan bacteriële pathogenen.
Dit tenzij de percentages uit artikel 1 verkeerd geformuleerd zijn en hier had moeten staan 0,8-1,0%.
Dan zou de conclusie zijn dat een continu zoutpercentage van 0,1% bevorderend is voor het immuunsysteem van de vis.
Wat weer niet inhoud dat een continu zoutpercentage eventuele medicinale behandelingen beperkt.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 13-11-2011 01:44

Wellicht ligt het aan mijn belabberde vertaling :lol:

Hier een link naar het artikel: http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 8608000641

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 13-11-2011 01:53

Dan had er inderdaad 0,8 tot 1,0% moeten staan, aangezien dat artikel (althans dat gedeelte) waardes in promille aangeeft.

Alleen klopt dan nog steeds de eerste vergelijking die ik aangaf niet.
Heb je toevallig ook nog een link naar het tweede artikel?
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 13-11-2011 19:23

Bedankt voor de verduidelijking Zsjonnie ;)
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 14-11-2011 14:24

ZSjonnie schreef:Dan had er inderdaad 0,8 tot 1,0% moeten staan, aangezien dat artikel (althans dat gedeelte) waardes in promille aangeeft.

Alleen klopt dan nog steeds de eerste vergelijking die ik aangaf niet.
Heb je toevallig ook nog een link naar het tweede artikel?
Het klopt wel, alleen ik heb het verkeerd verwoord.:
“Our results show that the biometric indexes of weight gain, Specific Growth Rate and Food Conversion Ratio in goldfish are not significantly affected by salinities up to (and including) 6‰.”

“One interesting result from our study is the good performance observed at 2‰ salinity, with feeding, growth rate and feed conversion efficiency similar to freshwater conditions.”

Mocht je interesse hebben, ik heb het artikel in PDF.

Gast

Bericht door Gast » 14-11-2011 17:55

Als ik het water van mijn aquarium ververs doe ik er altijd een eetlepel zout in, met of zonder Jodium, ligt er net aan wat ik in huis heb. Zout zonder jodium is steeds minder verkrijgbaar lijkt het wel. Het zit tegenwoordig zelfs in zee zout :(
Vroeger kocht ik altijd potjes Ectopur van Sera en diende dit één keer per waterwissel toe in een kleine hoeveelheid. Ik had het gevoel dat de vissen het er erg goed op deden omdat het middel ook de zuurstofopname in het water bevordert.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 14-11-2011 20:21

@ Ferry: Ik ben wel benieuwd naar dat artikel, als je dat zou kunnen mailen graag.
Ik heb zelf een ander artikel hier welke duidelijk aantoont dat 0% zout nog steeds de beste groei en overige factoren geeft.
Tijdens deze studie zijn er ook talloze vissen gestorven, waardoor het in mijn ogen een geslaagd experiment is, aangezien ze het niet meteen afkappen zodra er iets fout gaat.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Arie
Lid FGF
Berichten: 89
Lid geworden op: 30-10-2011 07:45

Bericht door Arie » 14-11-2011 21:27

Ik voeg ook standaard altijd een beetje zeezout in het water. Is inmiddels meer een gewoonte geworden, weet niet beter, maar niet veel hoor, weeg het niet eens.

Heel fijn om dit artikel bij de hand te hebben, ik hoop het alleen nooit meer nodig te hebben. Heb ooit eens een discus vis een zoutbad gegeven, ik vond het vreselijk om te doen! Zijn huid werd opeens keihard! Ik kan mij echter helaas niet meer herinneren wat het uiteindelijke resultaat is geweest.

Complimenten voor de inhoud!

Plaats reactie