ernstige wond ranchu

Wat gaat er mis? [leden]
rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

ernstige wond ranchu

Bericht door rogolf1 » 21-10-2013 11:24

Helaas moet ik toch een vraag/onderwerp hier in dit gedeelte plaatsen.

Ik heb gisteren van iemand bij mij uit de buurt een ranchu overgenomen met een flinke wond aan de wen.
Hij wil stoppen met de hobby en moest deze kwijt.
Ik heb al veel gelezen en informatie gezocht naar hoe ik het beste de wond kan behandelen, maar misscbien dat iemand van jullie mij nog wat extra advies kunnen geven, of zelf iets anders zouden doen.
De ranchu heb ik gisteren in een meterbak gezet die al enkele weken (+/- 6) indraait als quarantainebak, de man had mij jodium meegegeven om de wond af en toe te ontsmetten maar heb daar nog niet over gelezen of dit wel geschikt is voor een vis.
Mijn idee was om elke dag 50% water te verversen en de wond met waterstofperoxide of propolis aan te tippen.
Nu is alleen de vraag, hoe vaak moet dat aanstippen gebeuren? Elke dag of om de dag?
Als iemand van jullie nog extra advies heeft,laat het mij aub weten.

Ik zal vanavond proberen een fotootje te maken van de wond.
Afbeelding

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 21-10-2013 12:17

Zoutbaden geven of komende twee-drie weken op zout zetten (3-5 gr/L) zou ik doen.
Twee-drie weken op zout zetten zou ervoor zorgen dat het imuumsysteem hersteld/versterkt.

Waterstofperoxide ben ik niet bekend mee, maar is volgens mij ook een goede manier voor wonden inderdaad.
Jodium zijn meningen over verschilt, het zou de ogen kunnen aantasten heb ik begrepen.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 21-10-2013 14:34

Ik zou eerst een foto willen zien..
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 21-10-2013 15:05

Eerst een aantal vragen. Heb je een afstrijkje gemaakt. Zo ja wat had je gezien. Zo niet dit zsm doen.
Wat waren de waardes? Welke vissen zwommen er nog bij? Waren er veel voorwerpen in de aquarium of was het een bare bottom? Is de wond wit of rood. Is de wen niet aangevreten door andere vissen?

Zomaar wat vraagjes. :D

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 21-10-2013 15:57

Inderdaad een foto..

Als het echt alleen de wen is, en de wond is niet dieper, zou ik er denk ik helemaal niks aan doen, behalve vers water en quarantaine. Wellicht alleen losse stukken wen wegknippen.

Is de wond dieper, ontstoken, etc. zou ik het wel behandelen.

Afstrijkje zou ik sowieso doen als je de mogelijkheid hebt.

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 21-10-2013 16:57

Foto hoop ik straks te kunnen maken.

Hij had alleen maar ranchus, maar had wel een hoop jonkies ertussen zitten die volgens hem wel vaker aan de wond zaten te pikken.
Het was geen bare bottom maar een fijne kiezel bodem met 1 centrale pot met javavaren.
Ik heb nog niet de mogelijkheid gehad om een afstrijkje te laten maken, ga vanavond even langs tatt, neem ik de vis mee om een afstijkje te maken.
Het is wel dieper dan de oppervlakkige wen, dus denk wel dat ik het moet gaan behandelen met iets.
De wond is ook rood.
De foto en uitslag afstrijkje hoop ik dan vanavond te hebben
Afbeelding

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 22-10-2013 14:50

Foto en afstrijkje gisteren helaas niet kunnen maken.

Maar ik had een goede reden!!!!

Ik ben namelijk gisteren voor de tweede x papa geworden van een dochtertje genaamd Bobby-Jane.
Ze is een paar weken te vroeg geboren,maar wel helemaal gezond.
Ik heb tussen alle drukte door wel nog kunnen verversen, maar verder niks.
ALS het zou lukken, probeer ik vanavond een fotootje te plaatsen, maar een afstrijkje gaat helaas niet lukken vandaag.
Ik moet wel zeggen dat de wond er rustig uit begint te zien, dus misschien dat de rust en vers water ook al veel doen
Afbeelding

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 22-10-2013 15:07

oooh gefeliciteerd met je dochtertje Rogolf :D

oneofthepandies
Lid FGF
Berichten: 212
Lid geworden op: 16-12-2012 22:27

Bericht door oneofthepandies » 22-10-2013 15:53

Gefeliciteerd!

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 22-10-2013 16:32

Gefeliciteerd! ;)
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Plaats reactie