Wond wen ranchu

Wat gaat er mis? [leden]
Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 18-11-2013 23:37

Ja het is goed gelukt de wond te ontsmetten zonder verdoving en helemaal alleen gedaan.
Vis goed vast tegen de rand van een kleine emmer net uit het water en zo met wattenstaafje met wondreiniger (op basis waterstofperoxide) de wond goed schoongemaakt. Een aantal wattenstaafjes gebruikt (na elke veeg weer een schone) en goed alle kanten meegepakt.

Vis is verder gewoon goed zwemt relaxt rond en heeft altijd honger :P

Nou wil ik toch nog even op pad om ook de Propolis van Colombo te halen maar dit is een wond spray, hoe doe ik dat het beste want wond zit op een plaats waar ik dus niet zomaar even kan gaan sprayen gezien de kieuwen en ogen.
Zou je die spray ook op een wattenstaafje kunnen sprayen en zo op de wond aanbrengen?
Zal ik dan vooraf opnieuw nogmaals even de wond reinigen met de wondreiniger.

@rogolf1: Tatt had hier toch ervaring mee, zou je dit even aan Tatt willen vragen voor mij a.u.b.?

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 19-11-2013 08:10

Fijn dat het zo goed gegaan is.

Tatt spuit de propolis eerst even op een klein bakje/schaaltje en haalt dan het wattenstaafje erdoorheen.
Ik zou inderdaad wel eerst weer de wond nog een x van te voren goed ontsmetten voordat je de propolis aanbrengt.
Afbeelding

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 19-11-2013 09:51

Propolis hoeft niet perse van een merk. Je kan ook verse bij de imker halen.
Wellicht beter alleen minder lang houdbaar.

Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Bericht door Symbas story » 19-11-2013 10:06

Ik zou persoonlijk een licht geïnfecteerde wonnen niet afsluiten, je hebt kans als het weer gaat infecteren dat je dit te laat opmerkt. Gewoon behandelen als je nu doet.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 19-11-2013 15:58

Het ziet er voor mij niet uit als een licht geïnfecteerd wondje.
Je kan zien dat de infectie zeker 3/4x zo groot is als het oppervlakkige wondje en het zit op een linke plek.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 19-11-2013 19:48

Wat je zegt klopt ZSjonnie onder het zichtbare wondje is het een veel groter stuk wat geïnfecteerd is.
Nu ná het schoonmaken van het wondje zie je dat goed.

De propolis heb ik a.s. vrijdag, deze moest besteld worden.

@Rogolf: bedankt voor het navragen ik heb het met de wondreiniger ook zo gedaan, beetje in een schaaltje en daarin de wattenstaafjes gedompeld.
Dan ga ik het straks met de Propolis ook zo doen.

@FancyGoldfish: Eh leuk vers bij een Imker maar die weet ik zo snel hier in de buurt even niet te zitten... :lol:

@Symbas story: dat was in eerste instantie ook mijn idee vandaar dat ik eerst ook alleen de wondreiniger had gekocht maar bij nader inzien moet ik het wellicht toch met de Propolis proberen. Ik wacht het sowieso even af tot vrijdag en beslis dan of ik de Propolis daadwerkelijk ga gebruiken maar kan het spul maar in huis hebben.

Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Bericht door Symbas story » 21-11-2013 10:50

Een infectie moet je goed kunnen schoonmaken. Door de wond open te houden en de vis ineen schone quarantaine bak te laten zwemmen met minimaal voeren (het liefst de eerste dagen niet) beperk je de kans op verdere infectie en heeft het vuil de kans uit de wond te komen. Sluit je de wond af heb je kans dat het alleen maar verder zal gaan ontsteken.

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 27-11-2013 22:49

Oké even een update de wond blijft maar beetje hetzelfde. Heb paar keer de wond goed schoongemaakt met de Colombo wondreiniger maar zie maar weinig verbetering. De laatste keer heb ik de wond een kleine week geleden schoongemaakt en verder heeft de vis in quarantaine op continue zout 0,1% (1 gram per liter) gezeten met dagelijkse verversing.

Wat kan ik nog doen? Wond nog een keer schoonmaken met de wondreiniger of zo laten.
Middenin de wond is het wit en rondom nog wat rood.

Verder gedraagt de vis zich normaal, zwemt goed rond en eet gewoon goed.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 28-11-2013 08:34

Je kan best de wond 3 dagen achter elkaar schoonmaken.

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 28-11-2013 18:14

Oké dan ga ik dat doen. Niet afdekken daarna dan toch? Alleen schoonmaken met de wondreiniger?

Plaats reactie