Wond wen ranchu

Wat gaat er mis? [leden]
Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 08-12-2013 08:26

Oh, wat een grote taboe rust hierop!

Even puur over mezelf en iedereen mag dat rustig afkeuren....

Ik heb vanaf m'n 7e sluierstaarten, ben twee keer ermee gekapt(nadat me alles was dood gegaan) voor een aantal jaren maar bij elkaar toch bijna 30 jaar sluiers gehad onderhand. In het begin probeerde ik zieke vissen net zolang te helpen tot ze uit zichzelf dood gingen. Pas veel later toen ik mij realiseerde dat het voor de vis niet goed was en voor mijzelf ook niet, heb ik besloten dat als ik zag dat de vis nooit meer volledig gezond of functionerend kon worden ik er gewoon een eind aan moest maken. De reden voor deze beslissing was op dat moment dat ik niet meer geloofde dat een vis niks voelt, misschien geen pijn zoals wij dit kennen, maar een vis heeft wel degelijk door dat hem wat mankeert zeker vlak voor hij ziek wordt. Ik had ook weinig tot geen successen behaald met vissen die hersteld waren na een ziekte, deze werden meestal binnen een paar maand weer ziek. En dan heb ik het over grote inwendige of uitwendige schade(zwemblaas kapot, buikwaterzucht, doorbloedingsproblemen dus onstopbare vinrot, wenrot enz) en niet over bijv. parasieten, stip, schimmel ed. uiteraard.

Ik heb in de loop van de jaren ook onze hond moeten laten inslapen, het ging gewoon niet meer, ze lag erg tevreden te slapen bij de kachel, maar de tumoren zaten overal. Je ziet bij een hond dat ze pijn heeft en dat ze ligt af te wachten tot het voorbij is, dat zie je niet zo bij een vis en dat maakt een situatie als deze niet makkelijk. Maar als je de vis er geen gunst mee doet hem te proberen te genezen, dan kun je er naar mijn persoonlijke idee beter gewoon zo diervriendelijk mogelijk een eind aan maken. Dat doen ze overigens bij ons mensen precies zo, althans dat hoop ik maar!

In ieder geval veel sterkte toegewenst.

Hinvin

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 08-12-2013 10:19

Bedankt voor je eerlijke antwoord ik waardeer dat enorm.
Bij buikwaterzucht, zwemblaas kapot e.d. ben ik ook overtuigd dat de vis er heel slecht doorheen te krijgen is en als dat al lukt dat ze dan inderdaad alsnog binnen enkele weken/maanden opnieuw problemen krijgen.
Maar een wond moet toch gewoon te genezen zijn zou je denken?
Nou is dit wel de eerste keer dat ik met zo'n soort wond te maken heb die alleen maar groter wordt en niet kleiner.

Fijn in ieder geval dat je zo openhartig hierover praat.
Soms denk ik dat alleen ik dit soort problemen met mijn vissen heb maar dat kan gewoon niet en lijkt me ook erg onwaarschijnlijk maar ik baal er wel elke keer weer van. Mijn rug doet zeer en dat wordt er met de dagelijkse 80-100% verversingen van die quarantainebak en onderhoud overige bakken niet beter op.
De quarantainebak ververs ik nog met emmers omdat ik alles strikt gescheiden wil houden van de gewone bakken. Dus afhevelslang emmer en schoonmaakspullen helemaal apart. Denk dat ik toch nog maar eens een nieuwe slangen en aansluitset aan moet gaan schaffen voor de quarantainebakken.

Sorry ik klets maar door hahahaha....... :oops: :lol:

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 08-12-2013 11:09

Graag gedaan,

Ieder moet dat natuurlijk voor zichzelf bepalen waar ze de grens leggen.

Ik heb zelf het idee dat een wond die niet geneest een doorbloedingsprobleem is bij de vis, en daar genees je -volgens mij- niks aan. Dit kan ik mis hebben natuurlijk, ik hoop dat er anderen zijn die hier ook hun mening over kunnen geven, wellicht helpt je dat.

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 08-12-2013 11:58

Ik ga hierin toch ook met hinvin mee.
Je hebt er nu toch al alles aan gedaan om het visje te redden en helaas zonder succes.
Ik geef heel veel om mijn visjes, maar als ik zie dat een visje maar blijft kwakkelen met iets en ik van alles geprobeerd heb maar niks helpt meer dan is de keuze voor mij makkelijk.
Ik laat ze dan op een zo diervriendelijke als ik kan inslapen.
De vis heeft dan weer zijn rust en ikzelf ook.
(Geef de vissen daarom ook bewust geen namen :oops: )
Afbeelding

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 08-12-2013 20:23

Daarom dub ik ook zo met Goudje... :( Hij kwakkelt al maanden en inmiddels weet ik wel dat hij niet meer beter gaat worden. Buikwaterzucht is zo'n akelig iets... Het komt ook iedere keer weer terug.

Ik begin nu te zien dat hij minder gaat worden. Hij zwemt niet meer heel actief, hij wordt steeds dikker en nu gaan ook zijn ogen uitpuilen. Maar hij eet nog wel goed... Ik heb al gezegd dat ik hem ga laten inslapen als zijn lijden ondraaglijk wordt, maar wanneer precies bereik je dat punt? Dat vind ik heel lastig hoor... :?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 08-12-2013 20:59

Test eens hoelang jij het volhoudt wanneer je ogen uitpuilen ;)
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 09-12-2013 16:27

Hmz... da's een goeie ZSjonnie... :? :cry:

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 15-12-2013 17:55

Jullie hebben helaas gelijk gehad, de wond/bacterie was niet onder controle te krijgen, werd groter en groter.
G. is er niet meer :(

Zo zag het er op het laatst uit:
Afbeelding

Net propolis erop:
Afbeelding


Het heeft helaas niet zo mogen zijn jammer.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 15-12-2013 18:44

Bah dat ziet er heel vies uit. Jammer dat hij het niet gered heeft. Vraag me toch af wat het nou precies is.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 15-12-2013 19:23

Zag er inderdaad niet erg fraai uit!
Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan hem te laten gaan Pat , hoe moeilijk het ook zal geweest zijn :(
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Plaats reactie