Zwemblaasprobleem Demekin

Wat gaat er mis? [leden]
Plaats reactie
Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Zwemblaasprobleem Demekin

Bericht door Pat » 15-11-2013 11:57

Ik heb een demekin (vrouwtje) met een zwemblaasprobleem (oorzaak onbekend).

Dit is het verloop:

Ze had eerst haar zwemblaasprobleem althans ze zwom of hing beetje met haar kont wat omhoog in het water dit werd naar verloop van tijd erger tot ik zag dat ze verticaal in het water hing. Als er eten in de bak kwam werd ze snel en zag je even niet veel meer van haar zwemblaasprobleem maar juist als ze gewoon wat rondhing zag je het.

Toen ze dus verticaal in het water ging hangen heb ik besloten haar in quarantaine te plaatsen en haar toen op het gele antibiotica poeder van Dino gezet, dit was eergisteren.
Echter na één middagje in het gele spul is ze op haar zijkant gaan liggen.

Heb haar toen ik dat zag in de avond meteen eruit gehaald en in een andere quarantainebak geplaatst op 100% schoon water met alleen 0,3% zout en meer niet. Ik was bang dat ze de volgende ochtend niet zou halen maar niets was minder waar want ze leefde gelukkig nog de dag erop maar lag nog wel steeds op haar zij. Tot op heden is ze echter nog niet bekomen en ligt nog steeds op haar zij.

Gisteren was ze nog echt krachtig en liet zich niet zonder slag of stoot overplaatsen in de andere quarantainebak voor de 100% waterwissel en moest echt twee handen gebruiken.
Vandaag echter is ze heel anders, futloos en ik kan haar zo overplaatsen.

Wat zouden jullie doen?

Langer afwachten, nog iets anders proberen of de knoop doorhakken?

(PS heb ook haar buik al diverse keren gemasseerd maar ook dit heeft geen effect en de vis vindt het alles behalve fijn. Ook geen eitjes die eruit kwamen.)

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 15-11-2013 13:50

Deze vraag was van korte duur want de Demekin heeft net zelf besloten te gaan...... :cry:

Rust zacht lieve June.

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 15-11-2013 14:53

Zonde! Ben er zeker van dat je alles gedaan hebt wat je kon.
Veel sterkte met dit verlies!

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 15-11-2013 17:19

Klinkt mij als een genetisch probleem, dat wordt erger naarmate ze ouder worden.
Het geeft ook veel stres en ik denk dat de kuur haar fataal werd.
Nu maakt het weinig meer uit, maar volgende keer echt de kuur afmaken ivm resistentie.
Als ze een kuur niet trekken heeft het geen nut om het af te breken, want dan weet je eigenlijk al dat ze te zwak zijn en is het afwachten tot ze dood gaat.

Sterkte.
Als het zo snel is gegaan had je er niks meer aan kunnen doen.
Aan de ene kant misschien wel beter voor de vis, want mijn Guppy bleef vechten en dat resulteerde in een vis die constant in de stres zat, vergroeide door het ondersteboven hangen en heel erg vatbaar voor infecties. Achteraf gezien zielig dat ik het zo lang uitstelde.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 15-11-2013 19:03

@Evelien: ja ik heb zeker alles gedaan wat ik kon en in mijn macht lag maar helaas.

@ZSjonnie: Je hebt helemaal gelijk! Zowel wat betreft het afbreken van die kuur als dat het zeker beter voor de vis is als het dan toch niet meer gaat dat het dan maar snel gaat. Ik had beter de vis gewoon in de kuur kunnen laten zwemmen maar ze lag daar ineens zo hulpeloos op haar zijde dat ik besloot om haar eruit te halen zodat ze misschien toch weer rechtop kwam. Achteraf natuurlijk tegen beter weten in maar ik wil gewoon niet opgeven.

Deze vis was eigenlijk gewoon heel goed in verhouding en heeft het van begin af aan gewoon super goed gedaan.
Kun je zoiets van tevoren zien aan een vis of ergens rekening mee houden bij aanschaf?
Wel is mijn ervaring dat ik daar meer problemen mee heb met de vrouwelijke vissen, verklaring voor?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 15-11-2013 20:10

Balans. En dan heb ik het niet alleen over evenwicht.
Zorg dat heel de vis recht is. Dus rechte rug en de staart ook recht. Dat laatste zien mensen vaak over het hoofd of ze letten er helemaal niet op.
Wanneer iets aan de vis niet helemaal recht is heb je kans dat ze met de tijd steeds schever gaan zwemmen/hangen.
Bij TVR zie je dit bijvoorbeeld wanneer ze maar 1 kant op zwemmen in een bowl. Een vis hoort makkelijk beide kanten op te zwemmen en door het midden te zwemmen.
Ook de positie van de staartwortel is belangrijk. Wanneer deze te hoog of te laag zit hangt de vis wat naar voren zonder dat dit (zover ik weet) erger wordt naarmate ze ouder worden.
Bij veel SVR zie je dit en het valt mij ook op bij de meeste short tail Ryukins. Natuurlijk geld dit voor elke variant, maar bij sommige varianten valt het mij meer op.

Een genetisch zwemblaas probleem kan zich op verschillende momenten laten zien. Meestal wordt dit in het eerste jaar wel zichtbaar doordat de vis wat met de kop naar beneden hangt of wat schuin hangt in ruststand. Ik heb al gemerkt dat dit bij het kweken niet zichtbaar is. Wanneer ik een vis controleer op of ze zowel de craniale als caudale blaas bezitten, kan het later alsnog fout gaan.
Wanneer ze een blaas missen is het echt foute boel en zouden ze gecult moeten worden. Helaas is dit niet iets waar kwekers op letten.
Of er een verband is met vrouwelijke vissen weet ik niet. Het zou wel kunnen dat zij er misschien eerder last van krijgen door de eierstokken en het kuit in een toch al gedrongen lichaam. Dan zou de zwemblaas wat sneller in verdrukking kunnen komen tov de mannetjes.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 15-11-2013 21:38

Kan je de vis openmaken. Wellicht is er wat anders aan de hand.

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 15-11-2013 23:55

Nee ga ik niet doen want dat kan ik gewoon niet.
Afscheid is genomen en vis is al weg ook.
Sorry.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 16-11-2013 02:06

Hoef geen sorry te zeggen hoor.
Is al erg genoeg voor jou.

Plaats reactie