Verdikking slijmhuid? gekartelde vinnen?

Wat gaat er mis? [leden]
Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 04-12-2013 22:16

Zal ik doen Zsjonnie..
Ik maakte me alleen een beetje zorgen omdat ik maandagavond 50% water had ververst en tot hier toe nog geen beterschap zag. Integendeel..die witte plekken (slijmhuid in dit geval vermoed ik) leek toe te nemen bij de lilac.
Maar misschien is dit vandaag in de hand gewerkt na dat paaien..de waterkwaliteit zal vandaag ook niet ideaal geweest zijn.

Paaien vissen eigenlijk als ze zich niet helemaal oke voelen? Of is dat niet erg duidelijk?
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 05-12-2013 02:07

Inderdaad ammoniak/nitrietpiek, veel verversen en meten dus, nitriet moet eruit en PH omlaag(onder 7,4)!

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/wa ... t-aquarium

Succes!

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 05-12-2013 07:20

Bedankt, vanavond meet ik mijn nitriet en ammoniak terug.
Gisteren heb ik ftr gebruikt na de grote verversing.

De ph uit mijn kraan is ook 7,5. Dus het gaat moeilijk zijn om mijn ph omlaag te krijgen :?
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 05-12-2013 11:33

pH zou ik mij geen zorgen om maken bij goudvissen.
Het belangrijkste is dat hij stabiel is.

Vissen kunnen ook paaien/afzetten wanneer zij zich niet helemaal 100% voelen.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 05-12-2013 13:20

Ammoniak(NH3) dat in het rottingsproces geproduceerd wordt moet oplossen in water tot ammonium(NH4+). Dit proces vind plaats bij een PH van zegmaar 7,5 of lager. Nu is het alleen zo dat ammoniak nóg giftiger is dan nitriet, dit in tegenstelling tot ammonium, dat overigens dan ook vrijwel direct genitrificeerd.

Zsjonnie heeft gelijk in het feit dat dit normaalgesproken geen probleem mag zijn een iets hogere PH te hebben, maar bij paaien of een andere situatie waarbij een bom aan afvalstoffen vrij komen, is dat echt niet handig.

De reden is dat het bovenstaande qua PH een evenwicht betreft en normaalgesproken slechts een heel klein verschil mag maken, trek je dat evenwicht(en de nitrificatie) echter helemaal uit z'n verband is het hek van de dam zoals je ziet.

In ieder geval duim ik voor je dat alles goed gaat, maak me wel een beetje zorgen.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 05-12-2013 13:25

ik zie de logica er van in. maar als ik ermee moet beginnen mijn ph te verlagen dan moet ik middeltjes aanspreken en dat doe ik liever niet.
water kan eventueel ool zachter gemaakt worden met regenwatef, maar ook dit durf ik nu niet riskeren.

als ik vanavond nog nitriet of ammoniak meet ga ik snel weer verversen. hopelijk kom ik daar al een eind mee verder
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 05-12-2013 14:24

Turf is een natuurlijk bodemsubstraat dat de PH verlaagd, maar daar heb je niks aan! :lol:

Is vast iemand met tips en anders meld ik het nog wel als me zo iets te binnen schiet. Als je in de stad woont kun je regenwater beter niet gebruiken vanwege uitstoot van auto's ed. Toch lijken vijvermensen hier anders over te denken......

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 05-12-2013 14:43

Je kan ook via schelpen filteren. Dat verlaagd je ph ook namelijk.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 05-12-2013 16:41

Toch vind ik rommelen met de pH altijd nog meer risico geven als een stabiele wat te hoge pH..
En de pH omlaag door schelpen? Volgens mij is dat precies het tegenovergestelde.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 05-12-2013 16:58

Oesterschelpen worden wel gebruikt om de PH van vijvers te reguleren, deze geven dan langzaam mineralen af aan het (ligt zure) regenwater. Dit stabiliseerd dan de PH, maar ik weet niet of dit dus ook voor aquaria geldt.

Ik heb wel een turf filtersubstraat gevonden dat je in een bepaalde hoeveelheid aan je filter kunt toevoegen, maar nog nooit iemand gehoort die dit gebruikt.

Plaats reactie