Slijmvlies en wengroei(hotspots).

Wat gaat er mis? [leden]
Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Slijmvlies en wengroei(hotspots).

Bericht door Hinvin » 12-12-2013 08:37

Hoi!

M'n vissen schieten allemaal in de groei! 1 of twee nog niet helemaal overtuigend, maar het gaat erg rap nu.

Nu zit ik een beetje te klooien met de wen hotspots, dus die witte katoenachtige irritatie van de wen. Het is niet heel erg veel, maar ik ben bang dat er iets van kan gaan ontsteken, ook omdat de bak nog niet zo lang draait.

Waterkwaliteit is perfect, geen zweefvuil en alles wordt netjes ververst. Meer verversen, meer filtratie, minder voeren, het maakt allemaal niets uit.

Wat kan het dus nog zijn? Ik kan de temperatuur wel eens wat hoger doen. Is nu constant 20 graden, de vissen kwamen van buiten. Of misschien wat minder lucht erdoor, of juist meer? Heb er nu een 100l luchtpompje op plus de uitstroom van het grote filter, ik schat zo 200 tot 250l lucht per uur dus door de bak.

Of misschien toch meer zien als stress en even wat meer rust in de bak zien te brengen?

Voorbeeld:

Afbeelding

Afbeelding

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 12-12-2013 10:22

kan dat niet wengroei zijn?
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 12-12-2013 11:53

Het is ook wengroei, in principe niks mis mee, maar wordt er wel een beetje zenuwachtig van. Kan ook een makkelijke ingang zijn voor infectie van de wen lijkt me. Schimmel of stip is het zeker niet, de wenspots komen en gaan. Grappig eigenlijk, vroeger zij men hotspots(actieve wengroei) hiertegen, maar dat heeft nu zo'n andere betekenis gekregen dat je het nooit meer hoort. Maargoed dat is misschien ook alweer 20 jaar geleden :lol:

Misschien een heel ietsiepietsie zout toevoegen ofzo, 0,05 gr/l en dan een paar dagen later 0.1?

Nouja goed als iemand een suggestie heeft hoor ik het graag.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 12-12-2013 13:40

Kan je niets aan doen. Ik zou me er ook geen zorgen om maken.
Je zou ze eens in de winter buiten moeten zien wanneer ze op hun vetreserves leven, dan zwemmen ze bijna met een hele witte kop rond.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 12-12-2013 13:44

ik zou er persoonlijk ook niets aan doen hoor... het is een volkomen normaal verschijnsel denk ik?
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 12-12-2013 15:43

Ok bedankt, zal het rustig afwachten en goed in de gaten blijven houden.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 16-12-2013 21:05

Ja kijk dan toch!

Het is gisteren ineens een stuk rustiger geworden. Enigste wat ik kan bedenken is dat ik de beluchting verandert heb door die oppervlakteuitstroom op dat interne filter te maken.

Nu was het zo dat door al die extra beluchting de PH was gestegen tot bijna 8, dus ik ik zoeken. Nu blijkt de slijmhuid te reageren op een (te) lage PH en dit zou de extra actieve wen kunnen verklaren.

Eigenlijk nog geen onderbouwing kunnen vinden hiervoor, maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk.

Heb wel het luchtpompje er maar af gehaalt voorlopig, PH moet wel zo stabiel mogelijk blijven anders krijg ik daar weer een probleem mee.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 21-12-2013 09:27

Ja hoor, het verhaal gaat gewoon weer verder ben ik bang.......

Alle wenkoppies zijn actief aan het groeien en hebben dus ook de spots weer, het komt en het gaat en nu minder bij Hai(BBR) en weer een stuk meer bij Yin(Lionhead).

Nu zag ik gisteren Yin en Hai zo'n jeukaanval krijgen en tegen de bodem stuiteren, duidelijk wat last van de slijmhuid dus en vanochtend was het bij Hai weer duidelijk minder. Ook het schubje wat in het begin aangedaan was was weer opnieuw troebel qua slijmhuid.

Ik denk dat het indirect te maken heeft met dat ik flink meer water ben gaan verversen sinds ruim een week(toen er algen kwamen), of misschien toch te weinig? Ik verschoon nu om de dag ongeveer 30-50% waarbij ik steeds het nitraatgehalte terug breng van 20 tot 10 ongeveer. Filters werken prima, geen nitriet. Algontwikkeling is ook onder controle.

Nu ben ik bang dat ik door de hoge wenactiviteit en een wat mindere conditie van de slijmhuid(meestal bij nieuwe vissen die zich aan moeten passen) ik een verhoogd risico op Ich(witte stip) loop.

Eigenlijk wilde ik in het begin al heel iets zout in het water doen om de slijmhuidontwikkeling wat te ondersteunen toen ik zag dat Hai al zo heftig in de wenontwikkeling schoot, dus ik had al aquariumzout gekocht. Heb het toen toch niet gedaan en afgewacht.

Nu twijfel ik dus weer, toch maar beginnen met iets zout toevoegen? Ik heb nog geen duidelijke ontstekingreactie of Ich gezien, maar dat is bij Ich juist het probleem dat merk je vaak pas als het uitbreekt.

Moet ik wel bij zeggen dat ik liever een temperatuur/zout behandeling geef dan achteraf met medicijnen ga lopen feesten, dit laatste gaat vaak heel erg ten koste van de ontwikkeling en gezondheid van de vis vind ik.

Ik hoor jullie mening graag.....

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 21-12-2013 11:19

Ach... heb je mij weer....

Ik kan het toch zelf als beste beoordelen denk ik, heb er net heel voorzichtig 0,05% zout in gedaan om even te kijken hoe ze reageren, maar lijkt niet zo spannend tot nu toe. Vanavond of morgen naar 0,1% en dan even kijken hoe het met het schubje en de wen jeugdpuistjes gaat. Het schubje van Hai staat behoorlijk uit ook, zit me echt niet lekker....... :cry:

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 21-12-2013 11:58

ik zou een afstrijkje nemen van je vissen... want die jeukaanvallen of dat schuren kunnen ook wijzen op parasieten. Misschien is het dat niet, maar dan kan je het in ieder geval uitsluiten.
En die witte spots daar moet je je geen zorgen om maken, mijn ranchu heeft het momenteel ook nogal hevig ;)
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Plaats reactie