Slijmvlies en wengroei(hotspots).

Wat gaat er mis? [leden]
Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 21-12-2013 12:21

Ich is een parasiet, ben er bang voor omdat kleine wondjes een open deur kunnen zijn he. Normaal zou ik me ook niet zo druk maken, maar met nieuwe vissen is de kans nu eenmaal groter heb ik ervaren(helaas).

Eerst maar kijken hoe het zo gaat, in principe moet de slijmhuid van de vis een Ich aanval kunnen weerstaan, maar daar rommelt het nu een beetje helaas.

Denk dat ik vanavond ga meten en naar 0,1 ga en dan morgen even kijken of ik verdere stappen moet nemen. Goed dat je het zegt, even microscoop weer opzoeken!

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 21-12-2013 13:43

microscoop nemen, afstrijkje maken... en dan behandelen ;)
En dan ben je meteen ook zeker.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 21-12-2013 14:42

Kom anders een keer langs als je het niet vertrouwd.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 21-12-2013 16:40

Ik ben gewoon overbezorgd denk ik hoor, maar die eerste tijd als alles belast draait kan er best veel mis gaan.

Heb net een afstrijkje gemaakt maar kwam niks bijzonders tegen. Schimmel is het in ieder geval niet, dus is het iets zwak bacterieels of een parasiet zoals Ich die net is begonnen. Kon alleen een paar bacterien vinden, niet zoveel als je zou verwachten van een uitstrijkje bij infectie. Maar misschien heb ik het afstrijkje te snel/oppervlakkig gedaan. Morgen weer proberen want hij laat zich nu geen tweede keer vangen.

Heel licht zout doe ik puur ter bescherming van de vis nu, ook maar een hele lage dosering, maar het is toch echt nodig nu. Dat schubje lijkt overigens al minder slijmerig, ook door het afstrijkje maken. Ze lijken niet anders van het zout, nog steeds even hongerig. Straks even weer wat langer kijken of ze niet weer van de jeukaanvallen hebben, daarstraks in ieder geval niet.

Oja, ik heb ook het voer maar over kleine porties verdeelt, is de belasting ook gelijkmatiger. Morgen dus ook weer verschonen, kan ik Hai ook makkelijker te pakken krijgen :twisted:

@Dino, doe ik als ik er niet uit kom, thnx.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 21-12-2013 16:43

Ik zou gewoon naar de 0,2/0,4% gaan voor 2 weken. Zout lijkt misschien iets wat je altijd kan gebruiken en geen kwaad kan, maar ook tegen zout kunnen parasieten/bacteriën immuun worden. Kijk maar naar costia.. Dus ook bij zout niet onderdoseren.

BBR staat trouwens voor Baby Black Ranchu en dat gaat om de eerste (+/- 3) maanden dat de visjes hun schutkleur (zwart) nog hebben. Jij hebt geen visjes jonger dan 3 maanden in je bak ;)
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 21-12-2013 17:13

Ik weet het, daarom begin ik liever nu de weerstand van de vissen goed is dan dat ik het verwaarloos. Ik ga vanavond tot 0,1(wil even kijken hoe ze reageren) en dan kijk ik morgen of dat voldoende effect heeft en dan bij verschonen weer een afstrijkje maken want ik wil nu ook weten wat het is ook. Dus wel rustig opbouwen, maar dacht zelf aan 0,2 voor die 2 weken. Ik kan Hai ook apart een badje geven nog. Het is ook zo(voor zover ik weet) dat er altijd wel parasieten in het water zitten, maar normaalgesproken geen vat krijgen op de vissen en zich dus niet kunnen vermeerderen.

Costia is een rotzak en nee ik had het ook eigenlijk veel eerder willen doen en heb het toen maar afgewacht. Meer verschonen hielp dus blijkbaar ook niet, wat ik eigenlijk hoopte, dus dan toch maar op iets zout.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 22-12-2013 10:52

Het zijn toch een paar schubjes die open staan bij Hai. Kunt het nu pas goed zien, want dat stukje slijmhuid is wel een heel stuk opgeklaart/geslonken gelukkig. Straks verschonen en dan naar 0,2 zout.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 22-12-2013 16:27

*VLOEKT* :evil:

Goed verschoont en naar 0,2 zout gegaan. Ik kreeg Hai echt niet te pakken zonder hem schade toe te brengen dus dat moet ik helaas de volgende keer doen. Yin liet zich echter heel makkelijk uit de hand in de kom zetten en hij heeft het zelfde als Hai alleen meer en eerder. Met een plastic pincet de propjes uit de wen gehaalt en alle grote ook. Ik kijken... ja hoor toch schimmel! :evil: :evil: :evil: :evil:

Zoekenzoekenzoeken kom ik wel op gewoon waterschimmel uit dus niks tropisch. Dunne doorzichtige haren en heeeel veel dus misschien dat iemand iets meer weet? Helaas heb ik geen moderne microscoop, staat zeker op mijn verlanglijstje voor de kerst :D

Dan zie ik dus ook nog dat er onder die propjes van Yin gewoon rood doorbloede wen zit en bij de grote gewoon een *piiiiiieeeppp* gaatje......... :cry:

Nouja goed, morgen waarschijnlijk tot 0,3 dus en weer verschonen.....

Okok nog geen groot alarm, maar baal er nu wel even van :(

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 23-12-2013 15:05

Het gaat al een heel stuk beter nu, nog wel wat kleine pluimpjes, maar die waren een stuk groter.

Vanavond of morgenochtend nog naar 0,3gr/l? Het lijkt zo wel te goed te gaan ookal blijft de wen actief maar nu met kleine plekjes en geen grote meer.

Wu met een donkerrood doorbloed gaatje waar eerder een spot zat, Yin heeft dit ook, maar daar zit nog iets wit in zoals op de eerste foto ongeveer.

Afbeelding

Hai zijn schubben zijn alweer veel beter en staan ook minder uit. Het slijm wat tussen de schubben ziet was veel meer en je kon de schubben ook bijna niet meer zien.

Afbeelding

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 23-12-2013 15:15

Heb je ook al eens een zout badje geprobeerd?
Mijn laatste nieuwe ranchu had hier ook ineens heel erg last van en heb de vis toen een zoutbadje gegeven.
Meteen daarna waren alle witte pluisjes weg en leek het wel alsof de vis zich ook veel lekkerder voelde.
Ik had toen ook eerst 0, 2% zout in de grote bak geprobeerd, maar dat hielp niet echt.
Zoutbadje had meteen resultaat. :lol:

Btw:ik heb 4 liter aquariumwater in een emmer gedaan met 100gr. zout en de vis 5 min. laten zitten.
Toen meteen terug in de grote bak die ik net ververst had.
Afbeelding

Plaats reactie