Slijmvlies en wengroei(hotspots).

Wat gaat er mis? [leden]
Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 23-12-2013 16:04

Ja, dat is misschien beter voor de rest van de vissen ook. Alhoewel ik toch iets zout in de bak wil hebben want als gewone schimmeltje al vat op sommigen krijgen is hun immuunsysteem nog niet optimaal. De kleintjes hebben overigens nergens last van.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 23-12-2013 18:36

Hopelijk is het schimmel probleem snel opgelost. Misschien maar goed dat je de microscoop er even hebt bijgehaald.
Heb je eigenlijk een idee waarom er meer productie is van de slijmhuid?
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 23-12-2013 19:13

Bij dat schubje bedoel je? Het ziet eruit of het in eerste instantie mechanische schade was die niet goed heelt, het slijmvlies hierop dat ik bekeken had zag er normaal uit. Ik ga morgen bij het verversen weer proberen Hai te pakken te krijgen en dan een afstrijkje maken en daarna nog een zoutbadje. Wel veel stress in een keer maargoed, we zullen zien.

Slijmproductie is goed omdat dat hun beschermt van daar ook de lichte dosering zout. Wat ik eigenlijk denk is dat de PH in ons water te laag is en dat vissen uit Azie veel zachter water gewent zijn en dan zou je dit soort dingen heel makkelijk kunnen verwachten denk ik. Door het toevoegen van aquariumzout verhoogt bij mij ook de PH iets, misschien was dat de oorzaak. Ik kan als test mijn PH wel wat bufferen met bicarbonaat morgen.

Ik ben daar dus nog niet uit helaas, maar zal morgen weer proberen. Lijkt raar om het te 'proberen', maar hij verzet zich echt heel heftig nadat ik hem de eerste keer gepakt had.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 23-12-2013 19:50

ik was aan het denken dat het misschien veroorzaakt is door de snelle opstart van het aquarium ondanks de dilter geent was? maar ik dznk dat jij meer van waterkwaliteit af weet dan ik
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 23-12-2013 20:31

Kan ook, alhoewel ik het zeer nauwkeurig in de gaten heb gehouden en zeker toen het net belast werd heel veel heb verschoont. Sterke temperatuurwisseling kan ook een oorzaak hiervan zijn. Stress kan ook oorzaak zijn met als gevolg een verminderde weerstand trouwens. In het voorjaar zie je dit ook wel bij vijvervissen.

Ik lees net dat die wengroei spots ook (een gewone variant) schimmel is, maar normaal geen kwaad kan. Dat het zich uit lijkt te breiden is wel reden tot maatregelen en er wordt 0,3gr/l zout geadviseerd dus dat ga ik morgen naast het badje voor Hai doen. Het zou dan 48 uur duren voor de slijmhuid zich hersteld heeft. Dus dat houd ik maar aan.

http://www.kokosgoldfish.com/Fungus.html

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 24-12-2013 16:49

Vandaag weer water verschoont, 0,3 gr/l zout in de bak. Hai was dit keer goed te vangen, minder gestressed en ook het afstrijkje werd makkelijk gemaakt. Hai toen een zoutbad gegeven, misschien niet goed, maar omdat ik bang ben dat er iets onder de schubben zit heb ik half zout gedaan, 15 gr/l en dit dan ruim 10 minuten. Hij lijkt er wel iets beter op, maar het is nu ook alleen helder slijm wat er nog zit.

Het uitstrijkje was weer niks, heb heel nauwkeurig afgespeurt, maar geen enkele parasiet te vinden. Het kan natuurlijk een infectie onder de schubben zijn, vandaar dat ik hem ook langer in het zout wilde hebben. Morgen of overmorgen weer zoutbadjes geven. De kleine witte stippen zijn bijna helemaal weg bij ze, je kunt nu alleen wel de rode gaatjes zien, goed in de gaten houden maar!

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 26-12-2013 16:12

Nouja ik weet nu wel wat er mis was. Heb hoogstwaarschijnlijk toch teveel gevoert en wat ik dacht dat de eerste algen waren was een schimmeluitbraak van witte schimmel :oops: Morgen ga ik er verder achteraan, ik heb maar een afspraak gemaakt met een koi-dokter hier in de buurt die wel even wilde kijken naar de afstrijkjes die ik in de koelkast heb bewaard.

Vanochtend de hele bak maar helemaal brandschoon gepoetst, nog zoutbadjes gegeven afstrijkjes gemaakt voor morgen. Met de vissen gaat het prima gelukkig. Ik bewoog te snel met m'n handen in het begin en kon ze daarom niet te pakken krijgen, nu gaat dat weer prima.

Beetje dom is het wel......

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 26-12-2013 17:04

Wat bedoel je eigenlijk met afstrijkjes bewaren in koelkast?
Of bedoel je bacteriën kweekjes?

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 26-12-2013 17:38

Ik bedoel een preparaat maken van je afstrijkje die je (beperkt) kunt bewaren. Je moet dan wel alle cellen dood maken wat wel een nadeel is. Ik doe dat met 35% alcohol, dus ipv het preparaat maken met niks of met een drupje water dus alcohol gebruiken. Er zijn een aantal middelen en kleurstoffen voor het maken van biologische preparaten, maar ben de namen hiervan even kwijt.

Ik weet overigens niet of dit vaker gedaan wordt, maar anders moet je je vissen overal mee naartoe slepen, lijkt me ook niet handig....

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 26-12-2013 17:41

Oh zo. Maar deze methode is niet betrouwbaar omdat je niks ziet bewegen.
Ik persoonlijk ben er geen fan van.

Plaats reactie