Slijmvlies en wengroei(hotspots).

Wat gaat er mis? [leden]
Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 26-12-2013 18:10

Klopt, alleen met een goede microscoop met zeer fijne instelling lukt dat, de eencelligen zijn toch nog wel goed te determineren hoor. Daarom wordt er overigens ook vaak een kleurstof aan toegevoegd die celwanden kleurt(om het makkelijker te maken). Schimmels blijven vrijwel hetzelfde. Probeert het maar eens als je weer een afstrijkje maakt, wie weet is het nog eens handig.

Die Koidokter woont overigens vlak in de buurt en wilde ook wel langskomen als we er zo niet uitkwamen, dus geen nood. Vandaar ook dat ik dit even uit wil proberen, als het een kundig iemand is het voor de vissen het beste. Hij wist het probleem overigens wel snel uit te leggen en ik het klopte ook precies met wat ik hier zag, dus tot dusver goed vertrouwen erin. Witte schimmel is overigens heel normaal in aquarium water, alleen een uitbraak veroorzaakt problemen..... blijkbaar :(

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 26-12-2013 19:01

Let wel op dat je niet alle medicijnen kan gebruiken bij sluiers.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 26-12-2013 19:42

Ik vind liever de oorzaak van het probleem dan medicatie in te zetten. De vis moet gezond zijn en blijven!

Maar ik zal jouw kennis sowiezo raadplegen als ik ergens vastloop Dino ;)

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 28-12-2013 09:02

Nou... lange dag gisteren!

's Ochtends weggeweest naar de koidokter. Veel uitleg gehad over water en weerstand van vissen op een praktische manier, schimmels, paracieten bacteriele infecties. Vond vooral de hele jaarcyclus die Koi buiten doormaken razend boeiend, is alleen voor onze aquarium vissen heel anders. Tenzij ze natuurlijk van buiten komen.

We konden eigenlijk niks meer op de uitstrijkjes, kleine waterbacterien, slijmhuidcellen en wat van die bacterien die eruit zien als een ketting, maar die waren op zich niet gevaarlijk. Dus de witte schimmel was afwezig.

Nu heb ik begrepen dat witte schimmel (bij Koi) vaak de kop opsteekt in het voorjaar, de weerstand van de vis is laag en de lage temperaturen zijn geen belemmering voor schimmels. Witte schimmel is heel goed te behandelen tenzij de vis dus een lage weerstand heeft en de schimmel diep in de slijmhuid en de schubben kan doordringen. Dan wordt het alweer veel moeilijker. Ik heb nog een middeltje meegekregen om het plekje plaatselijk te behandelen nadat ik een afstrijkje heb genomen, want dat moest ik wel blijven doen. Stress is overigens ook een oorzaak die een lage weerstand tot gevolg heeft. Een schimmeluitbraak kan verschillende oorzaken hebben, in een aquarium dacht hij al snel aan overvoeren, zeker toen ik uitlegde wat ik voerde, kwalitatief zeer hoogwaardig voer belast het water dus ook meer. Als je dus net zoveel voert van zeer hoogwaardig voer overvoer je al sneller dan dat je een lage kwaliteit voer geeft denk ik dan maar.

Hij vond het niet nodig om langs te komen, wel had hij nog een microscoop staan met PC cameratje, dus die heb ik maar gekocht. Niet alleen kan ik dan foto's van uitstrijkjes maken, maar deze ook bewaren. Vooral dit laatste is erg belangrijk als dingen nog onduidelijk zijn volgens mij.

Daarna nog een kweekbak opgehaalt die onderdeel gaat worden van een aquaponics systeem maar ook als 'binnenvijver' of mini-aquaponic systeem kan draaien. Kunnen we daar ook alvast mee beginnen! M'n handjes jeuken :lol:

Dit was het dus tot zover, ik hoop dat het duidelijk genoeg is dat witte schimmel of wenspots op zich niet gevaarlijk zijn, de uitbraak van witte schimmel staat hier dus wel los van ookal kan de combinatie hiervan dus wel verwarren.......

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 28-12-2013 09:33

vandaar dat wij ons van in het begin al niet erg zorgen maakte over die witte spots in de wen van je vis ;-)
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 28-12-2013 09:47

Ik ook totaal niet tot het op de schubben zat.....

Maargoed dan nog blijkt een klein beetje zout en wat plaatselijke behandeling voldoende te zijn. Ik schaam me ook wel een beetje dat ik zoveel ophef maak hierover, maarja.... :oops:

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 28-12-2013 10:36

ach soms kan je het betere voor het onzekere nemen.
Ik vind het wel knap van je dat je niet zo maar aanneemt wat we zeggen en dat je zelf ook op onderzoek gaat
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 28-12-2013 11:37

Bedankt voor je duidelijke uitleg Hinvin en fijn dat je al die info hier met ons wilt delen. :wink:

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 03-01-2014 07:27

Bedankt!

Ik kwam een andere wenstip bij m'n nieuwe vis tegen. Ook import en ook direct in een groeispurt, maar dit is een mooie kleine Lionhead en het kleine witte stipje rechtsboven is dus een normale wen hotspot. Zit nu anderhalve week in m'n Qbak bij te komen, had erg veel stress vandaar dat ik hem nog niet gepost had omdat ik niet wist hoe het hem zou vergaan verder.

Stomtoevallig kan ik zo even laten zien hoe het er uitziet als het dus geen wenontwikkeling is, maar een bacterie die de wen infecteerd. Het ziet er dan eigenlijk net zo uit als bij ons een jeugdpuistje eruit ziet. Wit/iets gelig bolletje en rood eromheen. Dit rood zie je dan weer niet op een zwarte of rode wen denk ik.

Dit is ook zo weer weg, ik had toevallig snel met m'n telefoon een foto gemaakt en toen ik met m'n goede kamera kwam was het al geknapt. Zo snel gaat dat bij vissen. Wat er dan over blijft is een rood vlekje of gaatje. Wat nu lastiger is is het inschatten of dit gevaarlijk is of niet. Dit hangt af van welke bacterie het is geweest en of het naar buiten kapot gaat of naar binnen toe en de 'pus' dus in de wen komt. Sorry dus voor de slechte foto, maar ik kon geen betere maken.

In ieder geval heb ik hem direct op zout gezet en heb een kuurtje achter de hand mocht ik het weer zien. Het wondje is nu nog alleen een rood vlekje en het ziet er goed uit, dus nog heel even aankijken. Ga in het vervolg wel nieuwe vissen direct in de Qbak al een opknap kuurtje(zout en vitaminen) geven. Vind het nu wel weer mooi geweest zo..... :(

Afbeelding

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 03-01-2014 18:16

Gaat alweer een stuk beter met het jeugdpuistje. Ik heb ook de Qbak maar helemaal geschrobt en leeg gemaakt en dus ook maar BB gehouden. Heb toch het idee dat er teveel bacterien in het grind zitten ofzoiets.

Afbeelding

Plaats reactie