Telescoopoog met een bebloed oog..help

Wat gaat er mis? [leden]
Plaats reactie
michelletje33
Lid FGF
Berichten: 28
Lid geworden op: 13-05-2013 15:50

Telescoopoog met een bebloed oog..help

Bericht door michelletje33 » 19-12-2013 20:43

Tijdje geleden viel me op dat een oog van me telescoopoog troebel was, ongeveer 3 maanden geleden.
Maar veder niks aan de hand...
Nou zie ik in een keer bloed?? in het oog ..
Weet iemand wat ik nu het beste zou kunnen doen?

Alvast, bedankt


Afbeelding

Afbeelding

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 19-12-2013 21:07

Alles checken op scherpe voorwerpen(waar ze niet tegenaan kunnen zwemmen) in de bak en goed in de gaten houden, ook of hij genoeg eet. Verder kun je er weinig aan doen volgens mij, gebeurt helaas :cry:

Een vis die niet meer ziet kan zich overigens prima aanpassen, ze ruiken een stuk beter dan dat ze zien. Mocht je drijvend voer gebruiken kan het zijn dat hij het moeilijk kan vinden, probeer dan zinkend voer.

Sterkte!

michelletje33
Lid FGF
Berichten: 28
Lid geworden op: 13-05-2013 15:50

Bericht door michelletje33 » 19-12-2013 21:43

Ja ik heb inderdaad tijd geleden wat nieuws gekocht.
En daar zat een klein stuktje nepkoraal tussen wat wel scherp was dat heb ik er ook uitgehaald.
Echt balen van mezelf :(
Word het ooit beter? gaat het rode bloed ooit weg?

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 19-12-2013 22:02

er zijn nog mensen die telescoopogen hebben met bebloedde ogen. vissengek heeft zo een vis en zelf heb ik ook al zo een vis gehad.
het heeft niet meteen iets te maken met scherpe voorwerpen, al kam dat een van de oorzaken zijn.
ik ben hier op het forum en via maarten lammens te weten gekomen dat het met slechte waterwaardes en-of de waterdruk kan te maken hebben. tot hiertoe is er niemand echt uit hoe het komt dat veel telescoopogen hiermee te maken krijgen. zoals hierboven al is gezegd : goed in de gaten houden. en misschien ook even observeren of de vorm van het oog niet veranderd
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 19-12-2013 22:13

Ik zei dat van die scherpe voorwerpen zonder ermee te bedoelen dat dat de oorzaak is, de vis kan uit verwarring hier nu tegenaan zwemmen en om te voorkomen dat dit gebeurt is het beter die weg te halen, de vis is helaas wel blind. Bloed in de oogbal betekend meestal een gescheurde retina(netvlies) voor zover ik weet.

Het bloed gaat niet zomaar weg, maar is op zich ook niet schadelijk. Ik heb wel eens een telescoop gehad die een oogbal verloor door ontsteking, maar dat oog groeide gewoon vlak weer dicht.

Ik heb ook een aantal slechtziende en blinde vissen gehad en ook als ze blind worden weten ze binnen heel korte tijd hun gangetje prima te vinden!

Plaats reactie