Zielig visje na nitrietpiek

Wat gaat er mis? [leden]
50ShadesOfGreen
Lid FGF
Berichten: 126
Lid geworden op: 08-12-2013 09:01

Zielig visje na nitrietpiek

Bericht door 50ShadesOfGreen » 11-01-2014 12:41

Zoals ik wel had gedacht, kreeg ik een enorme nitrietpiek in mn bak. Omdat mijn aquarium lek ging moesten de vissen hals over kop verhuizen naar een niet ingedraaide specikuip, gister sloeg mn test knalrood uit, enorme nitriet dus. Meteen een groot deel ververst en vandaag weer, dus nu is de bak weer nitriet vrij, maar 1 sluiertje heeft er nog last van. Hij ligt zielig op de bodem te liggen zwemt nog af en toe een stukje .. Eet nog een beetje maar zakt dan weer naar de bodem. Hij ligt niet scheef of op zn kop oid maar gewoon op zn buikje.

Komt dit door de nitriet? En gaat dat nog over?! De andere vissen lijken nergens last van te hebben.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 11-01-2014 12:43

vermoedelijk komt dit door de nitriet.
Je kan hem eventueel apart plaatsen en een aantal dagen voor 100% verversen en op zout zetten.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

50ShadesOfGreen
Lid FGF
Berichten: 126
Lid geworden op: 08-12-2013 09:01

Bericht door 50ShadesOfGreen » 11-01-2014 14:07

Hoe doe ik dat goed met t zout? Dat heb ik nog niet eerder gedaan namelijk.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 11-01-2014 15:07

Er staat een zoutsticky hier in de ziekenboeg. Rustig aan doen, je kunt elke 12 uur 0,1 gram per liter toevoegen als ze het niet gewent zijn. Eigenlijk heeft het niet zoveel zin behalve dat zout kan beschermen bij weer een ammonia/nitriet piek, dus vooral nu blijven verschonen en opletten. Zeker met de zieke vis heel erg oppassen met sterke zoutbadjes, als je alleen je waterkwaliteit weer op orde krijgt herstelt hij waarschijnlijk vanzelf.

Hou hem vandaag nog goed in de gaten, als hij slechter wordt even apart zetten, en vooral zo min mogelijk stress. Eerst nu weer terug naar hele schone waardes en geen stress, daarna help ik wel met tips voor nabehandeling. Niet voeren en wel beluchten, het filterpompje kun je het beste laten doordraaien in de cementkuip, want die moet toch leren nitrificeren. Heb je aan een paar schone emmers gedacht? :wink:

50ShadesOfGreen
Lid FGF
Berichten: 126
Lid geworden op: 08-12-2013 09:01

Bericht door 50ShadesOfGreen » 11-01-2014 15:23

Dan sla ik het zoutbadje over, vind dat maar 'eng'. Hij doet nog t zelfde als gister, als ie zwemt zie je er niets geks aan.. Maar dan ineens ligt ie weer op de bodem :(

Het filter draait gewoon, net als het luchtpompje. Ververs nu elke dag maar een emmertje of 2 denk ik.. Of zou dat ook niet goed zijn?

En wat bedoel je met de schone emmers?

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 11-01-2014 16:00

Geen 'schoonmaak' emmers met zeep en chloorresten.

Zoutbadjes hebben nu geen zin, nabehandeling wel, maar eerst de shock proberen te corrigeren door terug te vallen op je leidingwater dat ze hopelijk al wel gewent zijn.

Iets zout, dus zegmaar 0,1 g/l heeft wel zin omdat dit de aanmaak van nieuwe slijmhuid stimuleert. Eén vlakke theelepel is ongeveer 3 gram zout.

Ik hoop dat je het mij niet kwalijk neemt dat ik eerder nogal kwaad werd, ik weet helaas hoe drastische veranderingen voor vissen zich gaan manifesteren :cry:

Maargoed ik ga mijn best doen je verder te helpen, schoon water, heel iets zout kan al helpen, alles zo schoon mogelijk.

50ShadesOfGreen
Lid FGF
Berichten: 126
Lid geworden op: 08-12-2013 09:01

Bericht door 50ShadesOfGreen » 11-01-2014 16:25

Ik heb een speciale emmer voor de vissen ( 1 met goudvisjes er op :lol: ) daar doe ik verder niets anders mee.

Vind m wel heel zielig hoor :cry: hoe lang duurt het voor hij op knapt van het schone water?!

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 11-01-2014 17:47

Denk wel dat het ook beter is om of elke dag zowieso te gaan verversen of een ander filter aanschaffen.
Als ik je foto bekijk van de cement kuip zie ik dat je die heb draaien op een klein intern filtert je, dit gaat niet goedkomen zo.
Dit filter is gewoon te klein om genoeg filter materiaal te bevatten om een goede biologische filtering te hebben.
Zo'n filter is eigenlijk meer geschikt voor een quarantainebakje om het zweefvuil op te vangen en een beetje stroming te creëren.
Denk dus dat je als je niet genoeg ververst elke dag, je over een paar dagen weer een nitriet piek zult hebben.
Heb je het filter van je oude aquarium niet meer?

Voor dit visje is het nu echt belangrijk dat hij in goed water zit en hopen dat hij er doorheen komt.
Succes in ieder geval.
Afbeelding

50ShadesOfGreen
Lid FGF
Berichten: 126
Lid geworden op: 08-12-2013 09:01

Bericht door 50ShadesOfGreen » 11-01-2014 18:07

@rogolf: Het filter is een aquaflow 200 genoeg voor 200 liter water.. Dat filter had ik dus ook in mijn aquarium draaien.


[Bericht aangepast door ZSjonnie]

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 11-01-2014 18:38

Dat filtertje filter netto geen 200 liter. Dus ik geef Rogolf wel gelijk dat een filter met grotere filtercapaciteit beter zou zijn.
Ik heb een filter van 1500l/h voor 200 liter water ;).

Er staat inderdaad een topic beschreven met zoutbehandelingen.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Plaats reactie