Mama-vis drijft weer...

Wat gaat er mis? [leden]
madelon
Lid FGF
Berichten: 364
Lid geworden op: 23-10-2011 18:32

Mama-vis drijft weer...

Bericht door madelon » 20-11-2011 20:32

Hallo allemaal

Mijn ryukin, mama-vis, kantelt sinds een paar dagen weer erg vaak, en blijft dan op de kop drijven. Hij vecht er wel tegen, maar is op een gegeven moment moe en gaat dan tussen de planten zwemmen en laat zich er dan op de kop tussen hangen, zodat hij niet naar het oppervlak drijft.

Heb m nu apart gezet in een bakje met een luchtpomp en een sponsfilter, zodat er niet te veel stroming is en niet om eten hoeft te vechten. (hij kreeg niks meer, omdat de rest er sneller bij was). Heb m vandaag nog niet op de kop zien hangen, hij blijft zich er nu tegen verzetten.

Dit probleem heeft zich een tijd geleden ook voorgedaan bij deze vis, maar toen ik begon met het voeren van hikari (saki, paars) was dit eigenlijk helemaal verholpen. Ik heb een week geleden een aantal verschillende andere soorten van hikari besteld, om wat gevarieerder te gaan voeren. De rest van mijn vissen doet het hier prima bij, maar mama-vis begon dus weer te drijven.

Ik ga nu mama-vis weer voeren met saki hikari paars, om te kijken of dit het probleem verhelpt, maar in dat geval zou ik dus ook de andere vissen alleen dit voer kunnen geven als ik mama-vis weer over zet in de grote bak. Iemand hier een oplossing voor, of andere gedachten erover?
Afbeelding

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 20-11-2011 20:34

Ik weet niet zo zeer of de oorzaak wel bij de voeding ligt.
Is het een hij of een zij? want je spreekt van mamavis en Hij :). Misschien door kuit?
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

madelon
Lid FGF
Berichten: 364
Lid geworden op: 23-10-2011 18:32

Bericht door madelon » 20-11-2011 20:38

Is het een hij of een zij? want je spreekt van mamavis en Hij Smile. Misschien door kuit?
mn vriend heeft m mama-vis genoemd, en de moor die ik er toen bij had gekocht (is helaas overleden niet lang daarna) papa-vis. Maar volgens mij is het stiekem toch een hij, dus de naam is misschien wat minder gepast en een beetje verwarrend inderdaad.

Ik heb de vorige keer gemerkt dat verandering van voer hielp, en het is nu wel weer heel toevallig dat het gebeurt vlak nadat ik weer van voer 'gewisseld' ben.

Maar het zou natuurlijk ook wat anders kunnen zijn. Daarom stel ik de vraag ook hier :wink:
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 20-11-2011 20:47

Sommige vissen zijn erg gevoelig voor bepaalde voer soorten.
Sommige kunnen niet eens overweg met droogvoer en is levend of gelfood de enige oplossing.
Je zou moeten uitzoeken welk voer deze vis balansproblemen geeft en die voer niet meer gebruiken.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

madelon
Lid FGF
Berichten: 364
Lid geworden op: 23-10-2011 18:32

Bericht door madelon » 20-11-2011 20:50

ok, dat was ik dus inderdaad al van plan.
Blij dat ik op de goede weg zit dan.

In de tijd dat het goed ging heb ik dus saki hikari paars gevoerd, en rode muggenlarven.
Deze ga ik dus beide de eerste paar dagen uitproberen, maar verwacht er geen problemen mee.
Zodra hij niet meer drijft dus de nieuwe soorten een voor een uitproberen. Daarbij zijn 2 drijven de soorten, hikari staple en wheat germ, misschien dat dat het is.
Njah, we gaan het dan vanzelf zien.
Afbeelding

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 21-11-2011 03:15

Hoi Madelon,

Een kweker heeft een methode die hij heeft uitgelegd en laten zien hoe je sommige blaas problemen kan verhelpen. Werkt volgens hem alleen bij vissen die niet groot zijn.
Maar ik moet nu weer op stap.wellicht vanavond. (lokaletijd)

madelon
Lid FGF
Berichten: 364
Lid geworden op: 23-10-2011 18:32

Bericht door madelon » 21-11-2011 16:08

ben erg benieuwd,
mama-vis is zo'n 5 á 6 cm groot
Afbeelding

madelon
Lid FGF
Berichten: 364
Lid geworden op: 23-10-2011 18:32

Bericht door madelon » 28-11-2011 20:00

Heb in een week tijd absoluut geen verbetering gezien bij mama-vis. Ook geen verslechtering trouwens, maar hoeveel slechter kan het....

Hij hangt de hele dag verticaal, met z'n kop naar beneden in een hoekje van de quarantainebak. Ik voer hem om de dag een klein beetje, maar hij heeft ook daar weinig interesse in. Af en toe eet hij wel, maar zodra hij het voer wil pakken kantelt hij weer en kan er dan vaak net niet bij.
Poepen doet hij wel gewoon, dus het is ook geen verstopping oid.

Ik weet niet meer zo goed wat ik er mee aan moet. Zit er sterk over te denken om er maar een eind aan te maken voor hem.

Denk dat dit een hopeloos vergroeid visje is. Heb m nu dik een jaar, en hij is nog steeds zo'n 5 cm groot...
Vind het wel jammer, want het leek toch een hele tijd weer helemaal goed te gaan.

Graag jullie advies/mening
Afbeelding

christa41
Lid FGF
Berichten: 329
Lid geworden op: 28-11-2011 16:56

erwtje

Bericht door christa41 » 28-11-2011 20:31

koop een potje erwten van hak, voer het erwtje zonder schilletje. dit zal het overbodige gas uit de darmen duwen en morgen zwemt je vis weer normaal. ze krijgt toch lucht binnen door lucht happen.
live isn't all gold. at least my fish are

madelon
Lid FGF
Berichten: 364
Lid geworden op: 23-10-2011 18:32

Bericht door madelon » 28-11-2011 20:32

dat heb ik allemaal al geprobeerd.
En luchthappen is er niet bij voor dit visje. t enige dat aan het oppervlak komt is zn buik/

Hij drijft trouwens ook niet meer. Weet niet of dat al duidelijk was...
Hij hangt stil in een hoekje, met z'n kop tegen de bodem en z'n kont omhoog.
Beweegt dan alleen af en toe om te zorgen dat ie niet verder kantelt.
Afbeelding

Plaats reactie