probleem in de vijver.

Wat gaat er mis? [leden]
Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

probleem in de vijver.

Bericht door Kelly » 01-04-2014 23:45

Een tijdje geleden heb ik 2 nieuwe ryukin in de vijver toegevoegd.
De vijver is niet hier, maar bij het huis van mijn ouders, dus die houden hen een beetje in het oog.
Nu hebben beide vissen een probleem.
1 heeft een wond/gat op zijn zij, en langs de andere kant 2 dikke witte stippen met daarrond een ontsteking.
De andere heeft ook zo een wond/gat op zijn zij, maar minder erg.

Ik vermoed dus dat het om gatenziekte gaat. Eerst een witte stip/zweer dat daarna een gat wordt.
Het gaat hier dus om een bacteriële infectie.

Ik heb hen nu 3 maal (apart in een cementkuip) behandeld met bactopur direct. Morgen wordt de 3de behandeling beëindigd.
Er is nu iets verbetering, maar het ziet er nog lang niet rustig uit.
Ik vrees dat als ik niet verder behandel het opnieuw erger zal worden.

Wat kan ik nu het beste doen? Nog een 4de maal behandelen met bactopur direct, of even afwachten en kijken of het verder verbeterd zonder behandeling?
Of kan ik beter een andere behandeling starten?
De vissen zijn verder wel heel levendig, eten goed en ogen totaal niet ziek.
Volgens mijn vader is deze ziekte heel moeilijk te genezen en hij vind dat als het na 3 behandelingen niet is genezen de vissen beter kunnen opgegeven worden.
Hij is van mening dat je in goedkope vissen niet teveel tijd en geld moet steken :evil:
Maar gezien de vissen zich blijkbaar nog goed voelen wil ik hen niet zo snel opgeven.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 02-04-2014 00:02

Als je zeker weer dat het on gatenziekte gaat heb ik wel een goed middel daarvoor.
Maar hoe weet je zeker dat het gaten ziekte is?

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 02-04-2014 00:23

Echt 100% weet ik het niet zeker dat het om gatenziekte gaat.
Het heeft echter wel totaal hetzelfde uitzicht en verloop (ooit gezien bij koi die mijn ouders hadden gekocht).
Eerst een witte stip dan ontsteking errond en dan wordt het een gat.

Ik weet ook niet of gatenziekte de juiste benaming is, zo noemen wij het thuis maar het kan officieel natuurlijk een andere naam hebben.
Ik weet wel zeker dat het een bacteriële infectie is.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 02-04-2014 07:08

Had je ook afstrijkjes gemaakt

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 02-04-2014 10:32

Nee, een afstrijkje heb ik niet gemaakt.
Ik ga wel eens dringend werk maken van een microscoop, want blijkbaar heb je deze toch wel vaak nodig bij de sluiers.

Deze middag moet de 3de kuur bactopur uit het water.
Ik ga sowieso vandaag even langs de verkoper, maar ik vermoed dat deze er ook te weinig van kent om mij verder te kunnen helpen.

Heeft het nog zin om een 4de kuur bactopur te starten of kan ik beter kijken om eerst een uitstrijkje te laten maken of een andere kuur opstarten?
Ik breng beide vissen deze middag mee naar huis om ze hier verder te verzorgen, en dan kan ik ze ook beter in het oog houden.
Ik hoop dat die 2min in de auto niet teveel stress geven.

Is het een idee om hen een tijdje op zout te houden?
En hoeveel zout gebruik ik dan best?
3gr/L of mag ik ook hoger gaan?

Ik kan eventueel ook nog een behandeling met cytofex van Colombo starten (de vijvervariant). Maar ik weet niet of dit medicijn veilig is voor sluiers.
In elk geval is het met de bactopur direct wel al verbetert en komt er wit over de wonden, wat volgens mij duid op genezing?
Maar het ergste gat ziet er nog steeds wat onrustig uit en de schubben rond de wond staan nog steeds wat uit.
Maar er is duidelijk verbetering, dus de antibiotica werkt volgens mij wel.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 02-04-2014 11:26

Dat 'fancy goldfish' boek(geschreven door een dierenarts geloof ik) waar men het hier wel eens over heeft stelt dat je tot 2 weken op 3gr/liter kunt behandelen, ik vind dit erg flink, maar hangt ook van de gezondheid van de vis af denk ik. Goed opletten dat je niet dubbel medicatie gebruikt, dus als de vis nog vol zit met medicatie kun je niet direct daarna zoveel zout gebruiken.

Ik zou zelf omdat je net die kuren al hebt gegeven niet starten met direct zoveel zout te gebruiken.

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 02-04-2014 13:24

Zie ook nog eens dit schema m.b.t. zoutbehandelingen:
http://goudvis.forum2go.nl/zoutbehandeling-t185.html

De dosering van 3gr zout per liter is echt nog lang niet extreem hoor en sluiers kunnen dit heel goed hebben.

Cytofex wordt overigens door de sluiers goed verdragen.

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 03-04-2014 08:23

Waren dat die vissen die zo vroeg al buiten zaten die je toen had aangekocht? Jammer dat het alsnog fout is gegaan. Heel erg veel succes met de behandeling!
Afbeelding

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 03-04-2014 11:42

Het zijn inderdaad die vissen die al zo vroeg buiten zaten.
Maar we zijn gisteren naar de verkoper gegaan en dat lijkt niet het probleem te zijn.

In die bak zitten nog steeds een hoop van dezelfde vissen waaronder ook een wit/rode ryukin en en 2 calico ryukin en nog enkele andere soorten.
De wit/rode ryukin en de andere soorten hebben geen problemen, maar de 2calico hebben net hetzelfde. 1 heeft zelfs zo een grote wond dat mijn vingertop erin past :shock:
Het lijkt dus een probleem te zijn bij de ryukin uit die levering.
De andere gezonde vissen zijn kleiner en hebben een andere bouw, dus ik vermoed dat de ryukin ergens anders vandaan komen.

Toen ik de verkoper erover aansprak zei hij dat het kwam omdat deze 2 altijd vechten.
Toen ik dan vertelde dat ik ook 2 ryukin uit deze bak had met dezelfde symptomen zei hij dat hij de verantwoordelijke zou inlichten die pas zaterdag komt.
Daar zijn we dus ook niet wijzer geworden, behalve dan dat we vermoeden dat het een ziekte is die met die lading ryukin is meegekomen van bij de kweker.

Ik heb de vissen nu sinds gisteren in vers water gezet zonder medicatie. Ze blijven het voorlopig goed doen, en eten ook nog erg goed.
Nu in het heldere water (zonder de geelkleuring van bactopur) valt mij wel op dat de wonden wel iets zijn verbeterd, maar nog lang niet zijn genezen. Ik ga morgen zo een wondkit halen van Colombo, de vissen verdoven en alle losse stukjes verwijderen en er dan wondspray op doen. Hopelijk brengt dit verbetering.
Kan ik eventueel ook gelijktijdig behandelen met cytofex, of is alleen de wondspray voldoende?

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 03-04-2014 12:13

Snel even wat foto's genomen.
Ik moet wel zeggen dat het op de foto's minder erg lijkt dan het werkelijk is.
Ik heb de duidelijkste foto's uitgekozen, maar met mijn gsm valt het nog niet mee om van bewegende vissen foto's te nemen.
Maar zo hebben jullie toch een idee over welke soort wond het gaat.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie