HELP!! Vis hangt op de kop!!

Wat gaat er mis? [leden]
Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

HELP!! Vis hangt op de kop!!

Bericht door Fancy91 » 02-05-2014 10:23

Hallo

Ady gil, de vis waar het nu om gaat, is vanochtend heel erg achtervolgt, het begon gister avond al iets.. ze zwom eerder nog normaal maar nu drijft met haar buik omhoog en blijft dan wel hangen.. dus hangt ze op de kop!!

Wat kan ik hier aan doen?? is er wat aan te doen?? gaat het vanzelf over??? gaat het überhaupt over???

Ze lijkt ook wel moe van al dat gejaag door de mannetjes, maar op de kop heeft ze nog nooit eerder gehangen.. ik ben echt wel heel erg benauwt.. :P ik wil haar helpen!!

Het is wel zo, dat ze niet heel snel om draait.. het gaat wel wat rustig aan.. maar het is niet de bedoeling lijkt me.. kan iemand me alsjeblieft helpen!!!

Groetjes...

Help!!

EDIT:
Ik heb nog even goed gekeken, als ze zwemt, zwemt ze wel normaal, maar zodra ze niet beweegt draait ze om, op de kop, (buik omhoog) en eenmaal op de kop blijft ze hangen.. Als ze in het midden van de bak dit heeft, hangt ze daar op de kop, heeft ze het aan de oppervlakte dan hangt ze daar op de kop, overal blijft ze op de kop hangen.. maar ze kan nog wel normaal zwemmen.
Het is dus niet dat ze heel hard naar boven drijft ofzo, ze hangt alleen op de kop..
Gaat ze dood?

Kyoko
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 04-10-2013 13:01

Bericht door Kyoko » 02-05-2014 11:14

Klinkt als zwemblaas problemen.
Dat heeft mijn Cho ook af en toe.

Ik haal haar er dan uit en zet haar apart in een bak met aquarium water.
Zo hoog dat net dr rugvin bedekt.
Dan is de druk van het water minder op dr lijf en kan ze misschien dr blaas kalibreren.
Elke dag een beetje meer water erbij, zeg maar een cm hoger, net zo lang tot ze weer normaal zwemt.
Eerste dagen niet voeren, ik begin dan zodra ze weer een beetje normaal dr evenwicht kan bewaren met mondjesmaat voeren.

Wel elke dag 100% water verversen.
Zo heb ik Cho iedere keer goed gekregen, en nu gaat het alweer een aantal weken prima.

Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 02-05-2014 13:38

Oke bedankt voor de tip, ik ben al even wezen klaar zetten enzo.. voor ze erin kan.
Maar nog een vraagje, Moet ze als ik haar er vandaag in zet, morgen al gelijk meer water toevoegen.. of moet dat er de dag erna pas in.. de dag duurt niet zo lang meer.. zie.. :P

en als ik het elke dag ververs, moet dat dan met aquarium water zijn of kan het ook water uit de kraan zijn?
groetjes

Kyoko
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 04-10-2013 13:01

Bericht door Kyoko » 02-05-2014 13:49

Ik zou dan als je dr nu er in zet morgen even kijken of ze nog kantelt.
Doet ze het netjes kan je er water bij doen na verversen.
Zo niet wel 100% verversen en het zelfde niveau als dat je had er in doen.

Het is wel een tijdrovend dingetje.
Maar de moeite waard om te proberen, Cho had het ook heel erg maar doet het nu weer prima.
Ik deed gewoon 100% verversen met gewoon kraanwater en wat watervoorbereider er in.

Edit: Zodra ze normaal zwemt en eet met een ruime hoeveelheid water "boven" haar, dan kan je dr terug plaatsen.
Bij Cho duurde dit ongeveer een week.

Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 02-05-2014 15:03

Hey bedankt voor de uitgbreide informatie :)
Inderdaad wel tijdrovend, maar alles voor mijn vissies :D
We zullen zien of dit ook bij ady gil helpt, heel erg bedankt alvast.
ik hoop dat het helpt :D

Kyoko
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 04-10-2013 13:01

Bericht door Kyoko » 02-05-2014 16:10

Succes..

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 03-05-2014 08:11

Zoals Kyoko het uitlegd is prima, je mag ze absoluut niet voeren als ze op hun kop hangen, je kunt na dat ze weer wat rechtop zwemt voorzichtig heel weinig medicinaal voer geven. In het begin komt dit vaak door teveel eten of stress, maar in een iets verder stadium kan het buikje al snel een infectie oplopen. Hoe sneller je reageert op zwemblaas problemen des te groter is de kans dat ze er weer volledig bovenop komen.

Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 03-05-2014 23:55

Ik heb haar nu zins vrijdag middag in een apart bakje zitten, ze doet het prima! ze zwemt al weer recht op.. maar ze blijft nog wel even apart zitten. morgen het bakje weer verschonen het water enzo, en dan nog wat meer water erin. we zien wel hoe het komen gaat.. maar tot nu ziet ze er wel weer goed uit! ze kan trouwens ook recht op blijven liggen op de bodem als ze slaapt.. ze drijft niet meer omhoog, maar voor de zeker heid laat ik haar nog even apart.. en wat meer water erin morgen.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 04-05-2014 00:13

Denk erom he, niet voeren anders wordt ik weer heel erg boos! :lol:

Vraag het maar aan Dino, als je weer gaat voeren altijd heel voorzichtig(nog beter met medicinaal voer). Ik heb genoeg vissen verloren om te weten dat je met een zwemblaasje echt heel erg voorzichtig moet zijn.

Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 04-05-2014 00:19

Ik heb nog niet gevoerd Hoor :D
Ben ik ook nog niet van plan. want ze zwemt nu wel goed maar het is nog maar de vraag natuurlijk als er meer water in komt of ze dat nogsteeds doet.. en idd voeren daarbij helpt niet echt bij het beter worden.. dus voeren zal nog even niet gebeuren, al zou ze zelf misschien wel graag willen :D

Plaats reactie