Wat kan ik het beste doen met zwemblaas probleem (vis)

Wat gaat er mis? [leden]
Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Wat kan ik het beste doen met zwemblaas probleem (vis)

Bericht door Fancy91 » 30-06-2014 11:31

Hallo,
Ik heb al eens en topic over Ady Gil gestart dat ze om kiept en zo.. maar nu heb ik nog een andere vraag.. ze lijkt er ondanks een lange quarantaine periode niet van af te komen.. het gaat dan bij terug plaatsen in het aquarium wel weer een tijdje goed, maar na maximaal een week heeft ze het weer.. ze heeft het ook wel eens na het eten.. ik vind dit wel heel sneu.. en denk dan.. wat is dan het beste voor haar..
Constant in de quarantaine bak zitten wachten op een toekomst die niet komt, omdat ze misschien wel een afwijking heeft waardoor ze het zo erg heeft.. of.. wat kan ik het beste doen..
Ik heb het deze week even getest door haar niet apart te zetten, vervolgens ligt ze een dag op de kop op de bodem en lijkt het de dag daarna wel weer goed, en vervolgens ligt ze die dag daarna weer op de kop.. het is voor haar ook niet leuk.. voor een tropische kleine vis zoals tetra's had ik waarschijnlijk voor afmaken gekozen.. maar ik weet niet wat het beste is voor ady gil.. ik wil niet dat ze hier heel stressig van word.. van qquarantaine steeds of dat op de kop hangen steeds.. dus.. ik ben even helemaal kwijt wat ik moet doen met haar..
Iemand tips?? :(

Groetjes

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 30-06-2014 12:49

Jammer dat het zo maar niet over gaat.

Eerst maar eens niet voeren dan, ik denk dat ze geconstipeerd is. Ik geef drie dagen niks, dan drie dagen ontdooide en ontvelde doperwten. Dit om het darmpje even rust te geven. 1 of 2 doperwten per vis per dag(afhankelijk van grootte. Dan heel voorzichtig pellets proberen. Gaat dat goed blijf ik 1x per week doperwten geven(als laxeermiddel), is de vis direct weer geconstipeerd dan heb je een probleem want dan heeft ze hoogstwaarschijnlijk een zwakke zwemblaas, dit zie je vaker bij vissen met een diepe bouw. Ik voer mijn aquariumvissen met diepe bouw alleen gelfood en daar doen ze het erg goed op. In de vijver voer ik wel pellets aan deze vissen, maar daar krijgen ze weer van allerlei andere dingen die constipatie voorkomen. Zand als substraat schijnt ook te helpen constipatie te voorkomen, ik heb ook iets zand in m'n vijvers.

Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 30-06-2014 19:02

Oke bedankt voor de tip, ik heb vanmiddag gelijk doperwtjes gekocht dan wel in pak.. want bij de blik doperwten zit vaak weer suiker en zout. ik dacht dat dat niet goed zou zijn :P maar deze die ik nu gekocht heb zijn niet ingevroren.
Trouwens.. moet je de erwtjes ook eventjes koken? zodat het velletje los laat? of pulk je die er zo af? ik heb nog nooit eerder met doperwtjes gewerkt voor dit soort dingen vandaar al mijn vragen haha

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 30-06-2014 19:38

Wel eerst vasten he, een nog geconstipeerd darmpje verdraagt geen extra voer, vissen uberhaupt meer voeren dan hun darmpje aankan is niet verstandig. Diepvries is dacht ik wel geblancheert voor het invriezen, maar zou het zelf rustig vers proberen. Velletje is niet verteerbaar dus die moet eraf, zelfs als ze uit blik/pot komen. Verse doperwten kun je ook gewoon van schil ontdoen, misschien heb je dan wel een mesje erbij nodig. Diepvries kun je er meestal zo uitknijpen.

Hier is van alles aan te doen gelukkig, maar het kan zijn dat het met voeren wat ingewikkelder wordt.

Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 30-06-2014 23:57

Hee bedankt voor je reactie.. ik denk dat ik morgen nog eventjes nieuwe doperwtjes ga halen ingevroren.. ach die doos doperwten die ik nu heb zijn ook nooit weg.. kan ik wel weer soep of dergelijk mee maken.
Dus morgen koop ik even een ingevroren versie.. heb niet zo zin in eindeloos gepruts haha om het velletje eraf te halen. haha ;) :oops:
Vandaag hebben ze nog geen eten gehad.. dat hou ik dan zoals u zegt een paar dagen aan :) en dan de erwtjes voeren :)

maar nog wel een vraagje; moet ik die erwtjes dan na het pellen, of voor het pellen nog koken of kan het zo gewoon gevoerd worden?
Ik wil het namelijk wel goed doen ;)

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 01-07-2014 06:50

diepvrieserwten kun je gewoon voeren als je ze gepelt hebt. Je kunt ze ook eerst koken om ze zachter te maken. Het pellen is prutswerk maar met enige handigheid knijp je de twee halve doperwten zo uit het velletje. Je kunt de doperwten ook in de magnetron ontdooien als je haast hebt, 10 sec is zat voor een paar.

Liever geen U zeggen aub, voel ik me meteen zo bejaard.

Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 01-07-2014 17:34

Haha oke, ik zal geen u meer zeggen :oops: de een heeft dat graag en de andere niet.. ik snap JE helemaal ;)

Oke dan ga ik het eerst zo proberen.. mochten ze er bijna in stikken kan ik het beter eerst iets koken.. hihi.. maar ik hoop dat dat mee valt, want ik ben altijd al zo'n kookwonder NOT hihi..

Hopen dat het helpt, want een vis op de kop ziet er ook niet uit :) maar ze moeten in ieder geval nog een paar dagen vasten hihi
Bedankt voor je hulp en tips en uitleg.. :D

Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 09-07-2014 09:23

Hallo,
ikHeb gelijk na het vasten, de vissen met erwtjes gevoert, helaas heeft het niet veel geholpen, nu een paar dagen later na alweer gewoon voer hangt ze weer op de kop aan de oppervlakte.. de dagen dat ik erwten voerde hing ze helaas ook geregelt op de kop.. ik vrees dat ze er niet meer vanaf gaat komen

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 09-07-2014 11:39

Dan is het ook geen constipatie....

Vissen met een korte/diepe bouw kunnen zich vaker na het eten moeilijk hun zwemblaas in balans krijgen na het voeren, soms moet je juist drijvend of juist zinkend voer geven en heel precies aan voedertijden en hoeveelheden houden om dit te voorkomen, als dat al lukt.

Wat nog zou kunnen, en dat heb ik zelf wel eens met vissen die veel paaien, is dat ik ze te weinig voer. Probeer maar eens wat grotere pellets als je die hebt en lekker royaal, of gelvoer als je dat hebt of kunt maken.

Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 09-07-2014 20:44

Ik heb zelf drijfvoer van dino, maar heb nog wel een potje zinkvoer uit de normale winkel, voor goudvissen.. dat heb ik ook al eens geprobeert, dan lijkt het al een stuk beter te gaan maar drijft / zinkt dan ook nog wel..
Maar dat gelvoer.. heb ik geen verstand van hoor hihi, hoe kun je dat maken? en waarvan?

Plaats reactie