Bloed in oog

Wat gaat er mis? [leden]
Carola
Lid FGF
Berichten: 12
Lid geworden op: 13-07-2014 01:25

Bloed in oog

Bericht door Carola » 15-07-2014 00:19

Hoi allemaal,

Ongeveer 11 jaar geleden begon ik (als kind) met drie goudvissen. Ondertussen is er nog maar één hier van over (de een-na laatste was anderhalf jaar geleden overleden). Nooit problemen gehad met deze vis voor zo ver ik wist, tot een paar dagen geleden: Ik ontdekte dat deze goudvis een bloedplek had in zijn oog!
Al anderhalf jaar beweegt hij niet zo heel veel meer, ik gok zelf door ouderdom en omdat hij alleen zit na al die jaren. Verder eet hij normaal. Wat wel toepasselijk was, is dat ik één dag voordat ik dit zag bij de vis, het aquarium had schoongemaakt. (Geen schoonmaakmiddelen gebruikt o.i.d., niks speciaals gedaan vergeleken met de andere 10 jaren.)

De vis is ongeveer 25cm lang vermoed ik, hieronder een aantal foto's van het aquarium en van zijn oog:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat kan dit zijn? Ik ben bang op een bacteriële infectie... Zijn hier evt. hulpmiddelen voor om dit te genezen?

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 15-07-2014 05:44

Hoe groot is het aquarium en hoe vaak maak je hem schoon? Weet je toevallig iets over de waterwaardes?
Gewone goudvissen zoals deze horen namelijk eigenlijk in een vijver omdat ze zo groot kunnen worden en heel veel vervuilen.. Het zou dus kunnen dat hij daarom ziek is ;)

Carola
Lid FGF
Berichten: 12
Lid geworden op: 13-07-2014 01:25

Bericht door Carola » 15-07-2014 13:55

Het aquarium is 60x30x30 en ik maak hem ongeveer 1x per maand grondig schoon. Over waterwaardes weet ik helaas niets.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 15-07-2014 16:20

Slechte waterkwaliteit
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Diana
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 28-08-2013 18:54

Bericht door Diana » 15-07-2014 18:47

Heel bijzonder dat je je vis zo lang hebt kunnen verzorgen in deze bak!
Wel zielig dat hij al zo lang alleen moet leven. :(
Het zijn uitgesproken groepsdieren!
Maar in je huidige aquarium is zeker geen plaats om er een vis bij te zetten.

60 cm is te krap om een goudvis goed in te houden.
Door de relatief kleine bak vervuilt de vis het water enorm sterk.
Daardoor is de waterkwaliteit constant slecht.
Grote kans dat hij daardoor nu oogproblemen heeft...

Deze 'meneer' zou echt veel beter op zijn plek zijn in een lekkere vijver!:D
Daar zou hij dan nog een hele mooie oude dag kunnen hebben en genieten van het gezelschap van andere vissen.

Over het oogprobleem denk ik dat je heel veel water moet gaan verversen!!
Zo spoedig mogelijk alles eruit en helemaal (100%) verversen. En daarna twee keer per week zeker de helft verversen.

Daarnaast goed gaan voeren (hij oogt nogal dun).

En, voor zijn bestwil, uitzien naar een fijne vijver met gezelschap voor je lieve vis. :wink:

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 15-07-2014 19:26

Dit is gewoon een kwestie van opgeven en heeft niks te maken met slechte waterkwaliteit zoals Zsjonnie zegt, een vis wordt geen 10 jaar in slecht water. Je kunt proberen deze vis in een pond met genoeg ruimte weer verder te helpen, maar schade is schade helaas.....

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 16-07-2014 00:47

Ga maar eens uitzoeken waar bloedingen in ogen vandaan komen voor je mij ongelijk geeft ;)
Dit soort standaard goudvissen kunnen het heel lang volhouden in slechte omstandigheden, daar komt ook het idee van dat goudvissen makkelijke beginnersvissen zijn.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Carola
Lid FGF
Berichten: 12
Lid geworden op: 13-07-2014 01:25

Bericht door Carola » 17-07-2014 22:54

Bedankt voor jullie reacties! Is het dus geen bacteriële infectie? Dit had ik namelijk gehoord van iemand. Als dit namelijk wel het geval is, is het riskant om deze vis bij andere vissen neer te zetten neem ik aan.

Carola
Lid FGF
Berichten: 12
Lid geworden op: 13-07-2014 01:25

Bericht door Carola » 17-07-2014 23:02

Graag had ik deze vis een vijver willen geven, maar helaas woon ik zelf in een flat en kan dat helaas niet bij mij thuis :(! Nooit geweten ook dat deze goudvis eigenlijk in vijvers hoort... de dierenwinkel verkocht deze gewoon als "normale" goudvis toentertijd. Ik denk dat ik het beste de vis maar kan weggeven, naar iemand met een vijver zodat deze inderdaad nog een fijne 'oude dag' door kan brengen :) Kent misschien iemand een plek rond Arnhem waar ze oude goudvissen aan nemen? Het oogprobleem hoop ik zelf op te kunnen lossen!

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 18-07-2014 00:38

Bloed in ogen en uitpuilende ogen hebben te maken met gasuitwisseling tussen omgeving en water(ref. oxygen deprevation; gas bubble disease), dus met de beluchting en het verschonen van het water. Beide symtomen kunnen te maken hebben met zuurstofgebrek of hypersaturatie van het water bij het verschonen met verwarmd leidingwater. In bijzondere gevallen kan ernstig zuurstofgebrek optreden bij verwaarlozing en veel te weinig water voor het visbestand. Hier ga ik nooit van uit Zsjonnie, je bent in de war met nitraatvergiftiging.

Daarbij komt dat een vis van 10 jaar meestal gewoon op is, het hart werkt minder, bloed bind minder zuurstof door eventueel vroeger opgelopen schade. Nouja noem het maar op, maar na tien jaar zeggen dat het komt door slechte waterkwaliteit is niet in orde, ik vind 10 jaar een zeer respectabele leeftijd voor een goudvis.

Plaats reactie