Witte stippen, nu rode vlek?

Wat gaat er mis? [leden]
Morex
Lid FGF
Berichten: 66
Lid geworden op: 20-03-2014 09:49

Bericht door Morex » 13-10-2014 18:08

De kleine Ranchu doet dit al sinds het begin. Heb hem gebruikt om mijn bak op te starten. Hij heeft een groei/zwemblaas probleem. Is van de lfs.
de oranda is dit laatst gaan doen yoen hij kieuwwormen had.lijkt er op dst hij stress/parasieten heeft.
heb 100 gram zout op 500Lgedaan. Misschien toch een extra praziquantel + zoutkuur doen. Rest van de vissen gedragen zich normaal. Al hebben sommige wel plekjes op wen. Vreemde is dat oranda wit stipje op staart heeft. Wat kan dat zijn?

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 13-10-2014 18:49

Twee rondes vind ik zelf altijd wel mooi geweest, maar ik ben de illusie dat ik ze ooit echt helemaal kwijt raak al lang verloren helaas. Zout kun je het best zelf proberen, ik zou ergens tussen de 0,2 en 1 gram per liter eerst doen en morgen kijken of het beter gaat. Je kunt 'veilig' 3 gram per liter toevoegen, maar dit kun je beter opbouwen en weer afbouwen. Teveel of te vaak zout gebruiken is niet verstandig ivm met zoutresistentie van sommige parasieten. Combinatie van ontwormen met praziquantel en zoutkuur doe ik op 1 gram per liter. Wit(of meer mat eigenlijk) vlekje op vin zie ik ook vaak na ontwormen, gaat ook weer weg.

Morex
Lid FGF
Berichten: 66
Lid geworden op: 20-03-2014 09:49

Bericht door Morex » 14-10-2014 10:44

500 gram zonnatura zout toegevoegd op 500L water.
Ik merk dat al mijn vissen nu meer achter het Ranchu vrouwtje (met kuit) aan gaan. Misschien voelen ze zich al wat beter.
Misschien dat ik morgen nogmaals 500 gram toevoeg om 2 gram per L aan te houden.
Is het niet zo dat mijn filter het zout er gewoon weer uitfiltert door de filterwatten?
Ik neem aan dat ik gewoon water kan verversen zolang ik weer de juiste hoeveelheid zout toevoeg. 200 L water verversen = 200 gram zout toevoegen etc

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 14-10-2014 11:06

Het zout hoor je op te lossen in warm water en dan over het wateroppervlak te verdelen. Het blijft dan opgelost tot je water verschoont, dus als je dezelfde concentratie wil houden moet je ook weer hetzelfde terugdoseren als je verschoont hebt.

3gram per liter is max(behalve in zoutbadjes), dit moet je dan ook zien als medische behandeling tegen sommige parasieten(bijv witte stip). Maximale duur bij deze concentratie is 2 weken. Zouttolerantie heeft wel degelijk ook een grens bij vissen, zout is een belangrijk hulpmiddel dus wees er voorzichtig mee.

Zout activeert inderdaad ook, begrijp wel dat ze ook weer terug moeten zonder zout. Belangrijk is nu dat het weer beter gaat en de vissen herstellen van de wormen en behandeling hiervan. Aangezien je het zout niet gebruikt ter behandeling van een ziekte maar meer als nabehandeling zou ik de concentratie zelf niet verhogen.

Morex
Lid FGF
Berichten: 66
Lid geworden op: 20-03-2014 09:49

Bericht door Morex » 14-10-2014 18:42

Mijn goude oranda vertoont weer het ''oude'' gedrag. Schuren tegen de bodem. Zo nu en dan zwemblaas problemen. Ik ga hem dus in de quarantaine doen met 15 cm water zoals hinvin beschrijft in een van zijn posts.
De rest van mijn vissen flitsen of schuren helemaal niet. Dat maakt het een beetje vreemd. Ik zie geen verslechtering in stippen. Geen wondjes.
Alleen mijn vrouwtjes Ranchu met kuit is heel erg rustig en zwemt niet echt rond behalve als ze achterna wordt gezeten door de Ryukin of Ranchu mannetjes. Ze eet wel gewoon. In het begin zwom ze volgensmij meer rond. Absorberen van eitjes lijkt me sterk aangezien ze wel eet en ze opgejaagd word door mannetjes.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 14-10-2014 19:57

Die oranda en die kleine ranchu zou ik beiden direct behandelen tegen bacteriele infectie in quarantaine met anti bacterieel voer als ze dit al langer hebben. Ik denk ook dat het gedrag van die oranda anders zal zijn als hij in Q zit.

Hoop dat het snel nog beter met ze gaat, goudvissen zijn een geweldige hobby als ze allemaal gezond zijn!

Morex
Lid FGF
Berichten: 66
Lid geworden op: 20-03-2014 09:49

Bericht door Morex » 22-10-2014 15:02

Viel me op dat mijn Ranchu een ''witte waas'' op zijn oogbol heeft. Zit er echt op want beweegt mee als hij zijn oog beweegt.
Wat kan dit zijn?

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 25-10-2014 12:20

Heel moeilijk zo te zeggen maar heeft vaak met waterkwaliteit te maken, of misschien water hardheid van het zout? Kan ook door een botsing ofzoiets komen trouwens maar dan is het vaak na een paar dagen weer weg.

Ga even na voor jezelf wat je een paar dagen ervoor anders hebt gedaan, kan een reactie zijn op iets. Waterkwaliteit verandert ook flink als je vissen toevoegd of in een ander aquarium zet. Daar kunnen de vissen allemaal een reactie op geven.

Ik had laatst zelf zoiets toen ik vissen geleidelijk ander voer ging geven, de vissen, maar ook de filterbacterieen leken even van slag te zijn.

Hoop dat het onderhand beter is.

Plaats reactie