Witte stippen, nu rode vlek?

Wat gaat er mis? [leden]
Morex
Lid FGF
Berichten: 66
Lid geworden op: 20-03-2014 09:49

Witte stippen, nu rode vlek?

Bericht door Morex » 10-10-2014 10:36

Hallo allemaal,

Heb sinds een week een zwangere Ranchu gekocht bij dino. Nu zag ik in de Q dat hij witte stipjes kreeg op zijn wen. Dit leken kleine witte ''pluizige'' stipjes. Na op dit forum gelezen te hebben leek het erg op wengroei. sommige stipjes verdwijnen/verminderen namelijk na een bepaalde tijd.
Nu viel het mij vandaag op dat hij op zijn rechter wang (wen) een rode vlek krijgt. Moet ik mij hier zorgen om maken? Is het een infectie? Heb niet gezien dat hij een wondje had.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De ziet op de foto's dat hij nu boven op zijn hoofd een aantal witte plekjes heeft en rechts achter zijn kieuw.
Verder zie ik nergens vlekjes of afwijkingen. Hij eet goed en is gewoon actief.
Waterwaardes zijn goed. Wat kan dit zijn? Wengroei? Stress? Infectie?
En wat moet ik hier mee doen?

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 10-10-2014 11:33

Hier moet je niks mee doen zolang hij goed eet en zwemt.
Mocht je het niet vertrouwen Lan je een afstrijkje laten maken.
Maar niet zomaar medicijnen erin doen.

Morex
Lid FGF
Berichten: 66
Lid geworden op: 20-03-2014 09:49

Bericht door Morex » 10-10-2014 11:51

Wat kan het dan zijn Dino?
Zoutbadje ook niet nodig?

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 10-10-2014 12:43

Ik denk ook dat het vanzelf wel wegtrekt met schoon water.. :)

Overigens kunnen vissen niet zwanger zijn. Dat wilde ik ook even kwijt haha :D

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 10-10-2014 12:43

Heb ik ook weleens gehad toen ik m'n aquariums nog niet zolang had daaien, meestal ging het na meer water verschonen weer weg. Ik vermoed dat het een gewoon waterbacterietje is en weinig kwaad kan, het rode vlekje hoort wel met een paar dagen weer genezen te zijn.

Medicijnen gebruiken zou ik ook alleen in noodgevallen doen, enigste dat ik qua medicijnen gebruik is om te ontwormen. Edit: oh en medicinaal voer gebruik ik ook heel soms.

Morex
Lid FGF
Berichten: 66
Lid geworden op: 20-03-2014 09:49

Bericht door Morex » 12-10-2014 20:01

Meerdere vissen hebben nu witte stippen gekregen. Eigenlijk alleen maar op de wen. Nu zag ik net dat een vis een stip op zijn staart had.
Eerst dacht ik dat het wengroei was, maar kan dit niet ook de witte stip zijn? Zie bij een vis dat hij bij/op zijn ogen een witte stip heeft.
Ze eten allemaal goed en mijn waterwaardes blijven goed. Ze hebben allemaal een ontwormkuur gehad (jbl gyrodol2) omdat een uitstrijkje aantoonde dat ze kieuwwormen hadden. Maar deze 2 kuren zijn nu afgelopen.
Een vis blijft schuren over de grond ondanks dat er geen parasiet meer kan zijn. Dit is toch ook een symptoom van witte stip?
Wie heeft er advies?

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 12-10-2014 21:33

Als je het niet vertrouwd eerst wen afstrijkje maken.
Dan pas kijken wat je volgende stap is. Met stip eten ze vaak niet.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 12-10-2014 23:20

Inderdaad even een afstrijkje (laten) maken. Ik ontworm zelf met praziquantel poeder en zoutkuur, wormen kunnen erg hardnekkig zijn! Ze zijn overigens niet heel schadelijk behalve voor kleine vissen en bij grote vissen zie je er praktisch nooit iets van, maar ze verminderen wel de gezondheid en beperken daardoor ook duidelijk hun groei. Moet wel zeggen dat dit mijn mening is hoor, velen zien wormen niet als risico. Wormen komen overigens in elk buitenwater voor, maar ook in aquaria kunnen ze gerust verwachten.

Belangrijkste als je begint met 'moeilijke' fancy goldfish houden is dat je een goede WC routine naleeft, wekelijk 2x 50%+ of 1 maal wekelijks zoveel mogelijk (75%+) bij een normale bezetting aan vissen. De vuistregel van 50liter per vis is een minimale regel, geen normale :lol: . Dit is erg belangrijk, ook omdat je hierdoor leert zien wanneer je waterkwaliteit slecht wordt en je vissen minder actief worden hierdoor. Hoe actiever de vis, des te hoger de stofwisseling en des te beter is hun groei en gezondheid, althans zo zie ik dat.

Een klein beetje zout wil nog wel eens helpen eventuele parasieten af te remmen, 20 gram zeezout per 100 liter(!) zonder chemische antiklontemiddeltjes(bijv zonnatura zout van de jumbo) kun je gerust proberen. Zout kun je niet met alle medicijnen gebruiken, maar wel met bijvoorbeeld praziquantel. Zout in lage dosering beschermt ook vissen tegen nitrietvergiftiging bijvoorbeeld en stimuleert aanmaak van hun slijmhuid. Voor info over zoutbehandeling zie zoutsticky in de ziekenboeg.

Bij het ontwormen moet je inderdaad tegen kieuwwormen minstens nog een 2de kuur geven. Soms ook nog een derde.

Denk er wel om dat als je tegen wormen of parasieten behandelt deze dood gaan en het water vervuilen, dit kan best de oorzaak zijn van wat jij ziet in jouw bak. Als je even een foto of video kunt maken kunnen wij het misschien beter beoordelen.

Morex
Lid FGF
Berichten: 66
Lid geworden op: 20-03-2014 09:49

Bericht door Morex » 13-10-2014 13:57

https://vimeo.com/108780621 Heb ik een video geupload van zijn gedrag. Het steeds met de zijkant van zijn lichaam over de bodem gaan. Heb dit nog geen enkele andere vis zien doen.
Het andere moment drijft hij met zijn buik naar boven in de bak. Heel vreemd. Hij heeft een witte stip op zijn sluierstaart.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 13-10-2014 15:32

Ziet eruit als een stress/zwemblaas/vertering probleem, ook die kleine calico ranchu. Ze hebben het dan al snel moeilijk met de stroming waar ze normaal geen last van hebben. Heb ik ook wel eens overigens ook als ik tegen wormen behandel, ontwormen kan best heftig zijn als ze tenminste wormen hebben.

Als het erger wordt/niet overgaat na een dag of twee toch even actie ondernemen. Een vis die drijft met z'n buikje omhoog moet je niet voeren trouwens. Ik zal even kijken of ik vanavond even kan beschrijven hoe ik dit aanpak, misschien dat er ook anderen hun mening kunnen geven hierover.

Plaats reactie