Zwemblaasproblemen en dan?

Wat gaat er mis? [leden]
Plaats reactie
Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Zwemblaasproblemen en dan?

Bericht door Hinvin » 14-10-2014 06:37

Hallo allemaal,

Aangezien ik denk dat bijna elke Fancy Goldfish hobbyist hier wel eens mee te maken zal krijgen wil ik graag hier een topic over starten. Om ervaringen te delen en naar oplossingen voor problemen te zoeken. Ik probeer het zo kort en informatief mogelijk te houden. Graag wil ik er nog op wijzen dat ik mijn persoonlijke ervaringen en methode beschrijf, ondanks dat ik er veel over heb gelezen en dit heb toegepast is het geen bewezen methode om zwemblaasproblemen te genezen maar meer een manier op veelvoorkomende zwemblaas gerelateerde problemen te identificeren en te behandelen.

Direct een stukje 'verplichte' leeskost :lol: :

http://goudvis.forum2go.nl/zwemblaaspro ... -t479.html?

Voor zover mijn eigen ervaring hierin gaat kom ik tot vergelijkbare conclusies als Jan Burger in bovenstaand artikel. Voornamelijk is de oorzaak terug te herleiden naar de korte/diepe bouw die onze FG hebben. Dit wil uiteraard niet zeggen dat alle vissen met een dergelijke bouw ook zwemblaasproblemen ontwikkelen, zeker niet, maar de kans is beduidend groter.

Om tot een methode te komen op basis waarvan we een vis kunnen behandelen moeten we eerst oorzaak en probleem leren begrijpen en ons richten op hetgeen wél te behandelen is. In principe zijn twee oorzaken goed en direct te behandelen. Constipatie en de andere is een darminfectie(bacterieel of paracitair). Beide oorzaken dienen eigenlijk zo snel mogelijk behandelt te worden als blijkt dat de vis (veelal op z'n kop) aan de oppervlakte hangt of steeds naar de oppervlakte drijft.

Veel mensen raken al snel in paniek terwijl het vaak zo is dat een vis gewoon geconstipeerd is. Vaak zie ik dat er een stressfactor bij komt kijken, dus er is iets verandert, een grote WC, ander voer, zulke kleine kunnen constipatie triggeren. Voer de vissen dan zeker een dag niet. Vaak verdwijnt de lucht na een dag uit hun darmkanaal en is het probleem opgelost. Of toch niet?

Oorzaak van constipatie vind ik vaak terug in voeding, ik heb zelf de neiging teveel te voeren en te rijk. Vooral als ik pellets met een hoog gehalte aan vismeelproteine en weinig voedingsvezel voer lijken mijn vissen vaker geconstipeerd te raken. Ik heb goede ervaringen met het overstappen naar meer plantaardig voer(wheatgerm, gekookte groenten, algen) of zogenaamd nat voer(gelfood). Zeker voor vissen die al wat ouder zijn merk ik dat dit veel beter is voor hun vertering, door dieetverandering heb ik veel minder constipatie problemen bij mijn oudere ranchu ondervonden.

Het behandelen van constipatie is ook de eerste stap in het behandelen van zwemblaasproblemen als ik ze tegenkom, als het geen constipatie is ga ik ervan uit dat ze een infectie hebben. Hiervoor is speciaal voer in de handel zowel ter genezing van bacteriele darminfectie als parasitaire darminfectie. Vervelende bijkomstigheid is vaak dat vissen met een darminfectie snel al niet willen eten. Vandaar ook vooral niet te lang wachten de behandeling in te zetten!

Hoe om te gaan met een flinke constipatie die dus niet over gaat als je een dag niet hebt gevoert:

Dag 1:
Zet een quarantaine bak klaar(ik gebruik een curverbak van 60x40), vul deze met 15 cm water met een luchtsteen(of klein sponsfiltertje) erin. De quarantaine dient minimaal dagelijks 100% verschoont te worden en je kunt wat zout toevoegen(0,2gram/liter) ter bescherming van de vis in zo weinig water. Laat de Qbak een uurtje op omgevingstemperatuur komen en zet de vis er in. In laag water vermindert de druk van het water op de vis en zijn zwemblaas, soms zie je al direct verandering en soms niet. Afwachten even nu, de vis mag nu minstens 2 dagen absoluut niet gevoert worden ookal zwemt hij weer normaal. Zou je de vis namelijk terugzetten komt er direct weer druk op de zwemblaas te staan. Ook is het niet voeren een preventieve maatregel tegen (beginnende) darminfectie, de vis krijgt dus even tijd zelf te genezen. Als de vis flink wat ontlasting heeft gehad, ook weer de Qbak verschonen, heel erg schoon water is ook weer preventief in geval van beginnende darminfectie.

Dag 3:
Na twee of drie dagen moet er duidelijk verschil zijn, de vis hoort weer normaal te zwemmen en actief te zoeken naar voer. Is dit niet het geval kun je ervan uitgaan dat het een darminfectie is, het behandelen van een darminfectie doe ik bij voorkeur met medicinaal voer.

Als de constipatie wél is opgelost mag het water naar 30 cm en als de vis hier een paar uur aan gewent is en dit gaat goed, mag er ook weer wat gevoert worden. Wat kleingesneden stukjes gekookte diepvriesdoperwten zonder schilletje in het begin, de volgende dag geef ik wat gelfood of wheatgerm pellet(zinkend!). Belangrijk is dat het vezelrijk(overwegend plantaardig) en licht verteerbaar is.

Als het goed gaat kun je vanaf dag 4 elke dag het waterniveau wat opschroeven. Ik doe dit met 5cm per dag ongeveer zodat ik na een week weer op het niveau van het aquarium zit. Eigenlijk is dit nog erg overhaast vind ik.

Dag 6 of 7:
Als alles goed verlopen is kan de vis weer terug in het aquarium, dit kan best eens tegen vallen in het begin omdat de vis ook weer moet wennen aan de stroming etc. Geef het de tijd en zet de vis bij voorkeur 'savonds over als de vissen in het aquarium al gegeten hebben. Ik sla dan de avondmaaltijd voor de vis ook over.

Ondertussen heb je (hoop ik) de tijd genomen het dieet en de verzorging van je vissen te heroverwegen. Soms is de conclusie dat een vis met duidelijke genetische aanleg voor zwemblaasproblemen blijven houden in een aquarium met verder gezonde vissen en hun verzorging afstemmen op die 'zieke' vis helemaal geen goed idee. Soms wel en dan kun je overwegen dat vroeg of laat je naar verwachting toch meer zwemblaasproblemen tegen zult komen. Eigenlijk weer heel specifiek voor de situatie, maar wel iets om over na te denken misschien.

Mocht het probleem hiermee niet opgelost zijn en de vis de volgende dag gewoon weer aan het wateropppervlak hangt dan behandel ik de vis terug in de Qbak tegen darminfectie. Ik begin dan met een antibacterieel voer tegen darminfectie als er geen andere vissen dezelfde symptomen hebben. Eventueel nog medicinaal voer tegen paracitaire infecties en loop dan weer bovengenoemde stappen door.

En dat is wat ik naar mijn idee kan doen met zwemblaasproblemen, soms gaat het daarna weer super, zeker als het dieet goed werkt. Soms niet helaas en dan komt het trieste moment van afscheid nemen. Mocht het niet anders zijn, dan is op een vriendelijke manier euthenasie te plegen door ze in te laten slapen met kruidnagelolie(cloveoil).

Aanvullende tips om constipatie te voorkomen:

Voer regelmatig en de laatste maaltijd niet te laat 'savonds, rond etenstijd werkt het beste vind ik, de vissen zijn dan gedurende de nacht rustiger en blijven niet zoeken(aan de oppervlakte) naar voer en hebben langer de tijd het voer te verteren.

Voer zinkende pellets en niet teveel in een keer, zeker gezonde vissen zullen zo snel mogelijk het voer naar binnen schrokken en als er drijvend gevoert wordt ook veel lucht naar binnen happen. Op zich zou dit niet tot problemen hoeven te leiden, maar het verhoogd naar mijn idee wel het risico op constipatie.

Voer ook eens een dag niet, of alleen wat diepvriesdoperwten(onvliesd, gekookt) en kijk of de vissen anders zwemmen.

Houd zoveel mogelijk een vast patroon qua voeren en verzorging aan, verschoon ook niet te weinig en maak vooral het verschonen zo makkelijk mogelijk(dus een pompje ipv emmers!).

Verschoon eens per maand of paar maand 100%, zo krijg je geen opbouw van schadelijke stoffen en afvalresten die weer kunnen lijden to bacteriele infecties.

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 14-10-2014 08:06

Ik denk dat er ook veel andere oorzaken zijn voor zwemblaasproblemen, naast constipatie.. Maar mooi stukje! ;)
Misschien een idee om hem te verplaatsen naar fancy goldfish artikelen?

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 14-10-2014 10:05

Klopt Ute, maar zoals ik al zei zijn er veel niet 'zomaar' te behandelen. Een heel scala aan oorzaken voortkomend uit genetische aanleg en vergroeiing van ingewanden of gewoon heel slechte groei, die ook weer met elkaar te maken hebben natuurlijk is niet behandelt. Ook virale oorzaken en stressgerelateerde problemen niet. Maar hierover is wel het een en ander uitgelegd in het gelinkte artikel van Jan Burger.

Dit zijn dan ook geen oorzaken die makkelijk te verhelpen zijn en te 'case sensitive' om hier in te betrekken.

Constipatie is wel een veelvoorkomend probleem merk ik op het forum vandaar het stukje. Misschien dat mensen dit topic tegen komen als hun vis ziek is, of ook als er mensen hun eigen ervaringen willen bijdragen zodat we allemaal dit soort dingen beter leren inschatten of zelfs voorkomen zou mooi zijn.

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 14-10-2014 10:15

Goed stukje, Hinvin! Bedankt! :D

Plaats reactie