Zwemblaasproblemen :(

Wat gaat er mis? [leden]
Plaats reactie
laura1990
Lid FGF
Berichten: 81
Lid geworden op: 12-08-2014 14:06

Zwemblaasproblemen :(

Bericht door laura1990 » 16-12-2014 10:10

Sinds enkele dagen gaat het niet zo goed met mijn ranchu Blub, eerst lag ze twee dagen op de bodem steeds uit te rusten (wel af en toe zwemmen, maar dat liggen doet ze anders nooit). En sinds twee dagen zwemt ze weer maar kantelt ze steeds een beetje, alsof ze dus last heeft van een zwemblaasprobleem. Dit kantelen doet ze eigenlijk altijd al na het voeren een klein beetje, maar dit gaat dan naar een minuutje weer weg, nu is het echter constant. Het lijkt mij een zwemblaas probleem, alleen dan nog niet in de gradatie dat ze op de kop hangt. Ik heb sterk het vermoeden dat er een nitriet piek in het aquarium is geweest, gezien Badr mijn andere vis ook een paar dagen wat sufjes was.

Als reactie daarop ben ik nu gestopt met voeren en ververs ik nu extra veel. Wat kan ik nu het beste doen? Ik ben helaas nu niet in de positie om een afstrijkje te laten maken, dus ik kan niet uitsluiten of de problemen door parasieten worden veroorzaakt. Ik hoop dat jullie kunnen helpen met welke stappen ik nu het beste kan ondernemen.

* Blub heeft nog wel gewoon eetlust, is ook nog niet extreem vermoeid.
* Ze hangt steeds in het zelfde hoekje
* Ze lijkt iets dikker te zijn dan normaal, maar verder geen symptomen van buikwaterzucht dus misschien te veel kuit dat haar dwars zit?
* Verstopping lijkt niet het probleem want ze poept wel gewoon, ontlasting ziet er ook niet raar uit.

Ik heb dus een vermoeden dat het komt door een nitriet piek (hoewel ik dit niet heb kunnen meten). Mogelijk dat een temperatuur schommeling ook een veroorzaker kan zijn, maar ook dat is gis werk. Mijn actieplan tot nu toe is:
* Blub een zoutbad geven
* Zout toe voegen in het aquarium
* Blub masseren om mogelijk kuit los te krijgen
* Extra zuurstofpomp toevoegen

Ik twijfel of het handig is om Blub in een Q-bak te stoppen en de watertherapie toe te passen omdat dit ook weer voor extra stress zal zorgen. Wat zouden jullie doen?

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 16-12-2014 11:16

Laag water(zie constipatieprobleem) vermindert de druk op de zwemblaas. Het klinkt een beetje alsof je teveel gevoert hebt, krijg je dezelfde problemen van in ieder geval.

laura1990
Lid FGF
Berichten: 81
Lid geworden op: 12-08-2014 14:06

Bericht door laura1990 » 16-12-2014 11:45

als het komt door te veel voeren gaat het dan vanzelf over als ik blub een periode wat minder voer?

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 16-12-2014 12:02

Meestal wel, eerst een paar dagen vasten, dan vezels zoals doperwten en dan heel voorzichtig weer wat voeren.

Ik voer in de winter ook spaarzaam, mijn aquaria (behalve de fry) zijn maar 18 graden nu en dan is ook de nitrificatie duidelijk minder dan 'szomers.

Plaats reactie