Heftig paaigedrag of iets anders?

Wat gaat er mis? [leden]
Plaats reactie
Bacon
Lid FGF
Berichten: 5
Lid geworden op: 01-06-2013 20:59

Heftig paaigedrag of iets anders?

Bericht door Bacon » 03-01-2015 22:29

Mijn sluier Bacon heeft nu al een paar keer heftig gescheurde vinnen, en missende schubben. Dat gebeurd meestal overnacht: als ik naar bed ga is er niks aan de hand en 's ochtends ziet ie er hevig gehavend uit. Ik geef dat de schuld aan Darwin, de grotere man in de bak.

Over de heftige vinschade heb ik twee vragen:
Is het terecht dat ik het aan paaigedrag wijt? En hoe kan ik ervoor zorgen dat Bacon minder aangetast wordt? Ik vind het wel erg zielig namelijk, al lijkt ze er zelf weinig last van te hebben naderhand, en het ziet er niet uit, zo'n gehavend visje.

Bacon en Darwin hebben nog een vriendin in de bak: Ponyo. (Dus Darwin is de enige man en Bacon en Ponyo zijn de twee vrouwtjes) Ponyo zit er pas een week bij, maar lijkt tot nu toe nog niet het slachtoffer van Darwin te zijn geworden. De bak is 250L, 100x50x50 cm. Voor Ponyo was er een ander vrouwtje, maar die is helaas overleden aan zwemblaasproblemen. Die is slechts 1 keer zo heftig beschadigd als Bacon nu al 4 keer.

Groetjes!

Ik krijg geen foto's in m'n posts omdat ik nog geen 2 posts heb gemaakt... Sorry!

Bacon
Lid FGF
Berichten: 5
Lid geworden op: 01-06-2013 20:59

Foto's!

Bericht door Bacon » 03-01-2015 22:29

Dit was ongeveer anderhalve maand geleden:
Afbeelding

En dit is vandaag, dat witte is dus aangegroeid vanaf de vorige keer, maar nu zijn de vinnen weer gespleten en rafelig.

Afbeelding

Afbeelding

(dat barebottom is tijdelijk, ik heb net de bodem weggehaald omdat ik er niet tevreden mee was, als het goed is ligt er morgen weer zand in)

Tem
Lid FGF
Berichten: 42
Lid geworden op: 20-04-2012 23:03

Bericht door Tem » 03-01-2015 23:49

Dit lijkt op vinrot. Hebben de andere vissen nergens last van?

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 04-01-2015 15:19

Je Oranda is wel een beetje vergroeid lijkt het wel.

Bacon
Lid FGF
Berichten: 5
Lid geworden op: 01-06-2013 20:59

Bericht door Bacon » 06-01-2015 08:29

De andere vissen hebben inderdaad nergens last van. DE eerste keer heb ik vinrot medicijnen gegeven alleen aan dezedie er last van had. Daarna zag ik dat het dus niet erger wordt. Het is altijd overnacht, en het wordt niet erger maar heelt meteen. De delen van de vinnen die de vorige keer gescheird waren zitten nu alweer aan elkaar. Het zouden dan hele heftige vinrot aanvallen moeten zijn, en dat leek me onwaarschijnlijk. Wel heeft ie nu ook wat witte vlekjes, 1 op zijn wen, 1 op zn rugvin en 2 op zn staart. Ik hou het in de gaten, heb m al een zoutbadje gegeven.

En ja, Bacon is nogal vergroeid. Ik kreeg m toen ie nog geen jaar oud was, dus dat ligt helaas aan mij. Maar hij begon in een 80cm bak in zn eentje, als 3cm visje. En zit nu in de meterbak met zn drieen. Wel ververs ik nu iedere week 75% en doe nog 1 keer per week de bodem schoonmaken. Daar was ik niet altijd consequent in.

Plaats reactie