Huid en kieuwwormen niet dood te krijgen?

Wat gaat er mis? [leden]
Plaats reactie
Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Huid en kieuwwormen niet dood te krijgen?

Bericht door Kelly » 25-03-2015 13:49

Sinds een kleine 2 maand zit ik met huid en kieuwwormen bij de sluiers.
Dit is overigens niet de eerste keer en komt steeds weer terug.
Deze is vastgesteld bij een koiverkoper onder de microscoop.

Eerst een kuur dactycid die ik na 7 dagen opnieuw moest herhalen.
Na de tweede kuur opnieuw onder de microscoop gekeken omdat de vissen nog steeds vaak op de bodem lagen en nog steeds wormen :(.

Dan een kuur tremazol die ik ook weer een tweede keer moest herhalen.
Zo gezegd zo gedaan, en na de tweede kuur opnieuw een afstrijkje laten maken en nog steeds huid en kieuwwormen.

Nu ben ik bezig met een kuur parazoryne ( zelfde fabrikant als sabbactisun maar dan tegen parasieten.
Ik ben alweer meer dan een week bezig, maar de vissen blijven op de bodem liggen en krijgen nu ook witte vlekjes/bolletjes op de wen.

Ik weet echt niet meer wat te doen, en ook bij de koiverkoper weet men het blijkbaar niet meer.
Nu wil hij weer een behandeling opstarten met omnipur. Maar dit wil ik zelfs niet meer gaan proberen. Als de wwormen resistent zijn tegen gerichte medicatie zullen ze ook resistent zijn tegen breedwerkende middelen vermoed ik.

Wie weet welke medicatie werkt bij resistente huid en kieuwwormen?
Ik las over lernex voer, maar dat schijnt niet goed te zijn voor goudvissen :(.

Ik weet echt niet meer wat nog te proberen.
Op dit moment ben ik het allemaal zo beu dat ik het liefst gewoon zou stoppen met de sluiers.
Op dit moment kost het alleen maar veel geld en op sluiers kijken die zich niet goed voelen is ook niet echt rustgevend.

Ninja_goldfish
Lid FGF
Berichten: 242
Lid geworden op: 24-03-2015 20:58

Bericht door Ninja_goldfish » 25-03-2015 14:13

Probeer eens een zoutbehandeling. Soms nog effectiever ook dan dat kostbare chemische spul.

http://goudvis.forum2go.nl/zoutbehandel ... light=zout

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 25-03-2015 15:15

Zout heb ik ook reeds geprobeerd zowel 3gram zout per liter gedurende 2 weken in het aquarium, als zoutbadjes buiten het aquarium.
Ik weet niet wat voor een wormen dit zijn, ze lijken met geen mogelijkheid dood te krijgen.
Tijdens de verschillende behandelingen ging het altijd wat beter met de vissen, maar die vieze beestjes blijven maar terug komen. En nu blijkt ook met de uitstrijkjes dat ze na een behandeling wel wat minder wormen hebben, maar ze blijven aanwezig.

Nu met parazoryne zie ik eigenlijk totaal geen verbetering. Dus volgens mij werkt dit helemaal niet terwijl de verkoper vertelde dat dit 100% zeker zou werken gezien er geen resistentie kan opgebouwd worden tegen dit middel.
Maar de vissen blijven lusteloos en die witte vlekken/puntjes op de wen bij de ranchu's is volgens de verkoper een gevolg van de huidwormen. Dus die beestjes gaan gewoon door terwijl ze behandeld worden. :s

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 25-03-2015 18:59

Ik heb hetzelfde gehad, bij een uitbraak werkt praziquantel 100% poeder, maar huidwormen gaan zich dan toch dieper in de vis (dus onder de schubben) nestelen.

Chemische ontworming krijg ik zelf nog meer problemen door omdat de algehele gezondheid van de vis nog verder achteruit gaat en zij dus minder weerstand hebben tegen deze natuurlijke parasiet.

Vooral wel de vissen op 1 gram natuurlijk zeezout per liter houden bij onraad, ons leidingwater is te zacht voor goudvissen.

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 25-03-2015 19:12

Waar vind je dat poeder?

Ik heb echt heel hard water hier uit de kraan.
Ph is 8
Kh is 16
En gh is 20

Dus misschien eerder te hard dan te zacht in mijn geval?
Ik heb een tijdje zitten prutsen met kh min en andere producten maar daarmee kreeg ik echt schommelde waarden.
Dus nu voeg ik niet meer toe .

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 25-03-2015 20:58

Voeg geen kh of ph min in je water. Dan ben je nog verder can huis zeg ik altijd.
Praziquantel is op dokters recept. Ik heb het wel altijd op voorraad. Wormen vliegen eraf met dit middel.
Daarnaast heb ik nog een middel dat goed werkt. Weet niet of je in mijn buurt woon. Je bent zoiezo altijd welkom. Dan kan ik even kijken hoe en wat.

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 25-03-2015 22:07

Ik woon in Belgie bij Brussel, dus jammer genoeg een heel eind rijden.
Misschien kan ik het een keer bij de apotheek vragen die parziquantel?
Of kan ik bou jou iets bestellen dat via de post kan verzonden worden?
Heb ook nog wat voer nodig ;)

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 26-03-2015 06:25

Dat zou idd kunnen. ;)
Stuur maar een pm

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 27-03-2015 13:51

Kelly schreef:Waar vind je dat poeder?

Ik heb echt heel hard water hier uit de kraan.
Ph is 8
Kh is 16
En gh is 20

Dus misschien eerder te hard dan te zacht in mijn geval?
Ik heb een tijdje zitten prutsen met kh min en andere producten maar daarmee kreeg ik echt schommelde waarden.
Dus nu voeg ik niet meer toe .
Die waterwaardes lijken me prima, als je al hard water hebt heeft zout toevoegen ook minder zin. Het gaat om een gezonde waterbalans voor vissen en bijvoorbeeld ook nitrificerende bacterien en algen en daar hebben mineralen ook mee te maken.

Plaats reactie