Ryukin zwemblaas-probleem onderdruk

Wat gaat er mis? [leden]
Plaats reactie
Sakuradrops
Lid FGF
Berichten: 15
Lid geworden op: 09-02-2015 15:23

Ryukin zwemblaas-probleem onderdruk

Bericht door Sakuradrops » 07-04-2015 15:19

Hallo iedereen,

Onze Ryukin Totoro heeft sinds zaterdag een zwemblaas-probleem (onderdruk).

- Zit vaak op de bodem om uit te rusten. Als Totoro beneden in het aquarium zwemt, is dit laag bij de bodem en kost het moeite.
- Kan naar boven zwemmen, maar om de laatste 15 cm naar boven te gaan maakt die salto's, precies om toch nog boven te geraken.
- Totoro eet nog (heeft eetlust, daarvoor zwemt die speciaal nog naar boven, hoewel we zinkend voer geven) en poepen.
- De waterwaarden van de bak zijn goed, we checken dagelijk met een stripje en één keer per week met een sera testset.
- We hebben een juwel rio 240 liter, Eheim prof 3 600, zuurstofpomp en enkele planten
- Zijn schubben zijn normaal, ik zie geen puntjes, roodheid of pukkels of dergelijke. Zijn poep is ook normaal, hoewel Totoro wel minder poept dan onze ranchu bv.

Wat zouden jullie aanraden dat we proberen om Totoro te helpen?
- We hebben nu twee dagen na elkaar 20% water ververst
- Ik geef sinds maandag enkel gekookte en gepelde erwten. Of is enkele dagen vasten beter?
- We hebben sabbactisun besteld om toe te voegen aan het water.

Of probeer ik beter de laagjesmethode? We hebben nog een aquarium van 60 liter dat hiervoor kan dienen.
Waar kan ik een uitstrijkje laten maken? Enige tips hierover of zouden jullie dit niet doen, gezien de stress het meebrengt?

Alvast bedankt voor jullie raad. We willen Totoro niet laten lijden, maar we willen ook zeker eerst alle nodige stappen nemen en proberen.

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 07-04-2015 16:28

Probeer eens enkele dagen gewoon te vasten ;)

Ziet de poep er ook gewoon normaal uit? Geen luchtbellen erin oid?
Het is heel lastig te zeggen waar zwemblaasproblemen vandaan komen.. Ik heb een visje gehad waar het kwam door bloedarmoede. Zwemblaasproblemen kunnen verder ook door bacteriele infecties, vergroeiingen, stress.. Het is heel lastig gelijk je vinger erop te kunnen leggen.

Je zou de laagjesmethode kunnen proberen, en kijken of dat wat uithaalt :)

Sakuradrops
Lid FGF
Berichten: 15
Lid geworden op: 09-02-2015 15:23

Bericht door Sakuradrops » 07-04-2015 17:06

Bedankt voor je antwoord Ute. Ik ga Totoro enkele dagen laten vasten. Was er nog over aan het twijfelen, erwtjes geven of toch vasten. Geen luchtbellen in de poep, was gisteren eerder een dik vast poepje. :oops:

Als het tegen donderdag/vrijdag niet betert met zijn zwemmen (die salto's en veel op bodem rusten), dan beginnen we de laagjesmethode.

Sakuradrops
Lid FGF
Berichten: 15
Lid geworden op: 09-02-2015 15:23

Bericht door Sakuradrops » 13-04-2015 10:55

Even laten weten dat het beter gaat met Totoro! Ze heeft 1,5 gevast en sinds dan kleine porties van haar normaal voer (geen erwtjes). We hebben ze in het grote aquarium met Ponyo gelaten, maar hebben tijdens het water verversen enkele dagen geleden wat minder water in het aquarium laten staan. Ongeveer 3/4e en we merkten dat ze al minder salto's maakte. Zaterdag opnieuw een deel water ververst en het water op 2/3e van het aquarium laten staan. Totoro rust nu niet meer op de bodem uit, ze zwemt terug boven het zand (ipv net ertegen) en gaat vlotter daar boven. Soms lukt het naar boven gaan nog niet 100% (dan maakt ze nog een draaiing/mini-salto), maar we merken echt een verbetering. We gaan nu geleidelijk gespreid over 1 à 2 weken terug meer water in het aquarium doen.

We weten trouwens niet goed of Ponyo en Totoro vrouwtjes of mannetjes zijn. Heb er al over opgezocht, maar aan die foto's geraak ik niet wijs. :)

Plaats reactie