Zwemblaas probleem, of..?

Wat gaat er mis? [leden]
Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Zwemblaas probleem, of..?

Bericht door Fish » 27-11-2011 23:29

Hi Allemaal,

Ik heb me zojuist voorgesteld bij wieiswie en hoop meteen gebruik te kunnen maken van jullie kennis! Ik zal proberen het probleem en de al ondernomen stappen zo goed mogelijk uit een te zetten:

2 weken geleden bracht mijn vriend een nieuw visje mee naar huis (een oranda) waar hij in de winkel verliefd op was geworden. We waren op dat moment net overgestapt op een grotere bak omdat onze twee visjes (een oranda en een doodnormaal sluierstaartje) het toch wel erg krap leken te hebben in hun 40cm bakje (duh!). We hebben de nieuwe bak overigens wel netjes drie weken in laten draaien. De waterwaardes in deze bak zijn volgens mijn teststripjes goed, zal ze morgen opnieuw meten en posten. Ik ververs in deze bak iedere dinsdag 70% en iedere zaterdag 50%.

Nu lijkt het nieuwe visje een beetje een probleem visje te zijn. De eerste paar dagen ging alles geweldig. We voeren ze tot nu toe altijd Tetra Gold en eens in de week rode muggen larven uit de diepvries. Ongeveer een week geleden begon het probleem, ons nieuwe visje begon te drijven, hij is een geweldige schrokop en na het eten dreef hij naar boven, niet op zijn kop, gewoon recht omhoog. Alleen tijdens zijn pogingen naar beneden te komen kon hij zijn balans niet houden en sloeg hij om. Ik heb het een tijdje aangekeken en ben meteen het internet af gaan speuren. Via het AF kwam ik uit bij het topic over zwemblaasproblemen. Ik heb het nog een tijdje aangekeken en meneer toen toch in het kleine bakje gezet in een klein laagje water en op een dieet van doperwtjes. Hij heeft het hier nog een paar uur moeilijk gehad maar kon toen weer normaal zwemmen. Ik heb de waterstand toen in de dagen daarna langzaam verhoogt en hem spaarzaam gevoerd met het idee dat het waarschijnlijk aan het voer lag. Voor de zekerheid heb ik hem ook een zoutbad gegeven omdat ik ergens gelezen had (heb inmiddels zoveel gelezen dat ik niet meer precies weet waar alle info vandaan kwam.) dat het ook aan een bacteriele infectie of iets dergelijks kan liggen en dat een zoutbad dan uitkomst kan bieden. Na een dag of 6 heb ik hem weer in de grote bak gezet, alles leek tenslotte weer goed te gaan.
Gister was het echter weer raak, meneer begon na het eten weer te drijven, en hij put zichzelf zo uit met zijn pogingen naar beneden te zwemmen dat hij uiteindelijk alleen nog maar half schuin aan het wateroppervlak dreef. Ik heb hem dus wederom in de kleine bak geplaats. Zou het namelijk erg vinden dat hij door vermoeidheid overlijd terwijl het misschien nog op te lossen is.. Al is die kleine bak ook zeker niet ideaal, dat realiseer ik mij ook. I

ik heb inmiddels op het advies van mensen op het AF andere soorten voer besteld om uit te proberen of het aan het voer ligt op iets anders. Vanmiddag zag ik ecter dat zijn ontlasrting ook raar begint te worden, een beetje wit en slijmerig en soms doorzichtig. een van mijn ander sluiers lijkt daar ondertussen ook last van te krijgen. Ik meen gelezen te hebben dat dit zowel door stress (kan best kloppen met dat vele gewissel en gedrijf) maar ook door een bacteriele infectie of parasieten kan komen. Ik wil niet zomaar medicijnen in het water gaan gooien maar heb aan mijn voer bestelling meteen maar sera baktopur direct en colombo dactycit toegevoegd, dan heb ik het in ieder geval in huis mocht dit nodig zijn. DIk heb namelijk nog geen LFS bij mij in de buurt gevonden die ik echt betrouwbaar vind.

Ik las hier vanmiddag vanalles over dingen bekijken onder de microscoop, laat ik nu vroeger een microscoop gehad hebben, die kan ik alleen pas volgend weekend bij mijn ouders ophalen.

Voor iedereen die het tot nu toe nog snapt.. Wat kan ik nu het beste doen? Tot volgend weekend afwachten? Weet iemand in de buurt van de Bijlmer een LFS waar ik eventueel afstrijkjes of iets dergelijks kan laten maken?
Alle advies is welkom, ik zie namelijk door alle informatie de zogezegde bomen door het bos niet meer :)

Alvast ontzettend bedankt!

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 27-11-2011 23:40

Ik krijg ook het vermoeden dat het aan het voer ligt.
Tetra Gold vind ik persoonlijk gewoon troep. Ik kan je alleen maar adviseren om dat in de afvalbak te mikken.
Ik neem aan dat het andere voer binnenkort binnenkomt? Dan zou ik tot die tijd groentes en diepvriesvoer geven.
Deze vissen kunnen gerust een tijd zonder voer, dus wees niet bang dat ze even te weinig krijgen.

Het continu van bak verwisselen geeft ook een hoop stres bij die vis.
Als de vis geen balansproblemen heeft zonder Tetra Gold kan je er vrijwel vanuit gaan dat daar het probleem ligt.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Gast

Bericht door Gast » 28-11-2011 07:11

Witte ontlasting is niet goed. Dat zou ik dan toch wel heel goed in de gaten houden, betekent meestal toch dat er binnenin de vis één of ander probleem is.

Het drijven kan door verschillende dingen komen, voer, net zoals Sjonnie zei is het goedkopere voer vaak helemaal niet goed voor dit soort vissen. Zeker niet als het meerdere malen per dag gegeven wordt. Wat is het eigenlijk, vlokvoer of granulaat aka zinkende korrel? Dat wil in combinatie van kwaliteit ook nog wel eens verschillen.
Het kan ook zijn dat het visje gewoon last heeft van zijn zwemblaas. Ik heb hier een wit rode Ryukin die ook begint te tuimelen en te drijven als hij te veel op heeft. Blijkbaar kan hij door al dat extra gewicht wat hij vreet zijn zwemblaas niet meer goed stabiliseren. Na een dag vasten is het weer helemaal over. Het is heel raar af en toe.
Een derde mogelijkheid is de aanwezigheid van bacterien of parasieten in de vis. Je geeft aan dat de rest ook een beetje last begint te krijgen van witte ontlasting. Een theelepel zout in het water doen ( opgelost wel te verstaan en liefst zonder jodium, maar mag ook met ) en dat gedurende een korte periode moet toch uitkomst bieden. Ik ben een beetje huiverig voor alle producten in de winkel zoals Exit en Esha..die doen het bij sluiers toch wat minder heb ik het gevoel. Ik heb wel goede ervaringen met de producten van Sera.

Veel succes :)

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 28-11-2011 08:18

dankjulliewel voor jullie snelle reacties,

Het huidige voer zijn zinkende korrels speciaal voor, volgens de verpakking, Japanse siervarianten..
Heb nu zowel Hikari Basic (die paarse zak volgens mij) als JBL gold pearls, als een of ander sluiervoer van Sera besteld, deze zouden allemaal zinkend moeten zijn en heb ik her en der mensen enthousiast over horen zijn.

Ik heb vanochtend nog een even goed naar mijn vissen zitten kijken, de doorzichtige ontlasting is nu bij alle drie aanwezig. Het is hele vreemde ontlasting, vaak eerst een lange sliert wit, die is soms dikker en soms heel lang en heel dun, dan kan het varieren naar roze (de kleur van het voer) met luchtbellen, en soms is het weer kleine stukjes zwart, om vervolgens weer wit en een beetje slijmerig te zijn.. Dat het bij Jiminy (het 'probleem' visje) door stress zou komen kan ik nog in komen. Echter mijn andere twee visjes gedragen zich absoluut niet schrikkerig of iets dergelijks, ze komen meteen kijken als ik aan kom lopen of ook maar van de bank opsta. Ook als ik water ververs komen ze altijd aan mijn hand snuffelen en volgen ze mijn hand overal.

Daarbij komt een nieuw symptoom.. Schuren, tenminste iets wat ik intepreteer als schuren. Vooral Jiminy doet dit maar ook Awesomeness, mijn andere oranda begint dit gedrag nu te vertonen. Langs de zijwand omhoogzwemmen, bovenaangekomen terug zwemmen, een snoekduik naar beneden maken en hierbij op de bodem met de zijkant van het lijf over de bodem en dan weer terug omhoog. En dit het liefst een aantal keren achter elkaar.

Ik heb ze vanochtend overigens nog niet gevoerd omdat ik even moet wachten tot mijn vriend wakker is, die is vandaag thuis en weet enkel de korrels te vinden, niet het diepvriesvoer of de doperwten..

@Frost, ik heb ze een week geleden allemaal al een zoutbad gegeven, dit heeft toen geen zichtbare verandering met zich meegebracht, toen was er wel nog geen sprake van de doorzichtige ontlasting, gewoon nog maar eens proberen dan maar nu in het gehele aquarium?

@Zsjonnie, het voer verwacht ik inderdaad dinsdag en anders op zijn laatst woensdag. Over het dioepvries voer, hoevaak mogen ze nou rode muggen larven? Ik meende ergens gelezen te hebben slechts een keer in de week omdat deze erg vet zouden zijn, maar andere mensen lijken ze toch heel regelmatig te voeren..

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 28-11-2011 09:17

Dat schuren van de vissen zou wel eens "flitsen" kunnen zijn, dit komt ook voor bij vissen die huidwormen hebben.
Als je kan zou ik toch eens een afstrijkje onder de microscoop laten bekijken en als het kan ook verse uitwerpselen.
Je moet natuurlijk eerst weten waar precies je mee te maken hebt.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 28-11-2011 09:32

Weet iemand toevallig in Amsterdam (of de buurt van) een plek waar ze afstrijkjes kunnen maken? Ik beschik namelijk alleen over een fiets en beperkte financiële middelen (helemaal met de aanschaf van het voer ed) en het lijkt me voor de vis(sen) ook niet fijn lang in een kleine bak oid op de fiets vervoerd te worden..

Hoe vers moeten de uitwerpselen trouwens zijn? Ik las ergens eigenlijk net van de vis af, dat valt thuis nog wel voor elkaar te krijgen maar tegen de tijd dat ik dan op de plaats van bestemming ben is het natuurlijk al weer oud. Gewoon maar hopen dat ze poepen op het moment van aankomst?

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 28-11-2011 09:46

Daar kan ik je niet mee helpen, ik woon in België.
Inderdaad net van de vis best.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 28-11-2011 21:09

Diepvries rode muggenlarven mag je gerust vaker geven.
Tijdens de opgroei van jongbroed wordt dit vaak als hoofdvoer gebruikt, dus dagelijks meerdere keren.

Ik zou niet weten waar je in Amsterdam een afstrijkje kan laten maken.
Je zou eventueel kunnen wachten tot dit weekend dat je zelf kan kijken?
Maar ik vermoed ook wormen.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Gast

Bericht door Gast » 28-11-2011 22:06

Heb je geen koi handelaren in de buurt van Amsterdam? Die doen vaak gratis water testen en voor een klein bedrag een afstrijkje maken plus behandelen.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 28-11-2011 22:08

Op een dieet van rode muggen larven en doperwtjes heeft meneer vandaag rustig rond gezwommen in de grote bak. Goede hoop dus dat met ander voer het drijven in ieder geval is opgelost.
De ontlasting daarentegen wordt steeds slijmeriger en witter.

Ik ga morgen even langs een LFS in Diemen die bij mijn weten ook een aantal mooie aquaria van zichzelf heeft staan, ik hoop dat hij wellicht een microscoop heeft staan.

Kan het kwaad om me evtuele wormen tot het weekend te wachten op mijn microscoop?

Edit: mijn snelle zoektocht op google leverde vanochtemd de dichtsbijzijnde koidoctor op 1,5 uur reizen :s

Plaats reactie