Ranchu heeft gezwel

Wat gaat er mis? [leden]
Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 16-07-2015 20:11

Of het water genoeg verschoont wordt hangt van veel dingen af, voornamelijk bezetting, filtratie en voer beinvloeden de waterkwaliteit sterk naar mijn idee, maar ook andere dingen als temperatuur, waterhardheid etc. Bij een hoge bezetting(50l per vis ouder dan 1 jaar is hoog!). Is 50% verschonen per week heel krap vind ik, zeker als de kwaliteit van het voer laag is en er veel gevoerd wordt zoals in de zomer.

Ik denk zelf dat wenproblemen met DOC's (dissolved organic carbon) te maken heeft, deze opgeloste organische verbindingen zorgen er volgens mij voor dat je meer bacterien in het water hebt. Sinds ik gecombineerd hoge doorstroming mechanische filtratie combineer met biologische filtratie door sponsfilters(JBL) heb ik nog maar heel weinig wenproblemen bij m'n vissen. Klei kan ook veel DOC's binden, maar dit zou je dan het liefst een paar keer per week in kleine hoeveelheden moeten toevoegen. Ten aanzien van DOC's is een sump misschien wel een grote boosdoener, elke ophoping van organisch afval veroorzaakt juist meer DOC's en bacterien in het water. Ik gebruik dan ook weinig filtermedia die ik wekelijks uitspoel.

Als je overigens je filtermedia niet schoonspoelt heeft water verschonen heel weinig zin volgens mij.

Waterkwaliteit is overigens een heel raar begrip en omvat niet alleen hoeveel er verschoont wordt, maar bijvoorbeeld zijn sterk schommelende waterwaarden ook slechte waterkwaliteit. Als je de waterkwaliteit test kun je dat het beste een half uurtje na het voeren doen, dit geeft de meeste informatie over je setup. Dus juist meten wanneer je verwacht dat de waardes het slechtste zijn. Het mag je dan ook niet verbazen dat als je filtratie niet goed is je een nitrit piek(je) meet na het voeren.

Gewoon alles nog even langslopen en op scherp zetten, je komt er vast wel uit! ;)

BlackmetalRobin
Lid FGF
Berichten: 98
Lid geworden op: 24-08-2014 18:27

Bericht door BlackmetalRobin » 16-07-2015 23:11

Ik zal alles eens langs lopen ,misschien kan een extra potfiltertje er bij ook geen kwaad ,ik heb er namelijk nog 2 staan van jbl.

Ik zal het eens meten een half uur ongeveer na het voeren hoe het dan is.

Hmmm misschien toch tijd voor een ander aquarium zonder sump ,want het was eigenlijk bestemd als zeewateraquarium ,wat het ook was.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 18-07-2015 22:32

Het zijn gewoon mijn eigen ervaringen hoor, een sump hoeft helemaal geen probleem te zijn, maar is het qua arbeid efficient om afval te verwijderen? Dus even heel basic, mechanische filtratie > poep uit het systeem halen, biologische filtratie > omvorming tot nitraat. Als je dit optimaal voor elkaar hebt en dat blijft altijd lastig hoor, dan weet ik zeker dat je heel snel veel verder komt met het houden van FG.

Ik zou zelf bijvoorbeeld met een sump een voorfilter gebruiken die makkelijk even tussendoor uit te spoelen is. Dan ben je de ergste vervuiling al kwijt als je snapt wat ik bedoel.

BlackmetalRobin
Lid FGF
Berichten: 98
Lid geworden op: 24-08-2014 18:27

Bericht door BlackmetalRobin » 19-07-2015 11:31

Mijn sump is er een met een voorfilter.

Ik wil er gewoon zeker van zijn dat zo iets in de toekomst niet meer gebeurd.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 19-07-2015 19:23

DOC´s omlaag zien te krijgen werkt het beste volgens mij, als je gewoon 90% verschoont en je filter/sump schoonmaakt ben je die zo goed als kwijt. Tenzij je nog met emmers verschoont mag dat qua werk weinig uitmaken.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 19-07-2015 20:25

Je kan ook fancy toxic remover en fancy crystal clear gebruiken.
Werkt zeer goed

BlackmetalRobin
Lid FGF
Berichten: 98
Lid geworden op: 24-08-2014 18:27

Bericht door BlackmetalRobin » 22-07-2015 18:22

@Hinvin Ik heb het aquarium verschoond ,extra jbl filter aangesloten ,is klei dan ook nog nodig? want dan moet ik dat nog even halen.

Ik doe verversen door middel van af hevelen.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 23-07-2015 22:25

Vooral het water verschonen zo makkelijk mogelijk maken. Het voeren, verschonen, mineralen enzovoorts moeten optimaal elk seizoen in balans zijn. Klei is gewoon een 'tool' die je kunt gebruiken. Maar vooral zou ik in het begin zout(dus puur zonder toevoegingen en opgelost grof zeezout) toevoegen, dit brengt water beter in balans met de vissen. Eerst maar 0,5gram per liter proberen, werkt voor mij iig.

Daarna werken naar een optimaal visbestand, hoeveel vissen kan ik houden als ze volwassen zijn? Toevallig had ik pech, maar ook veel goede kwaliteit aanwas. Ver vooruit plannen, ontwikkelen van een bloedlijn die kwaliteit heeft!

BlackmetalRobin
Lid FGF
Berichten: 98
Lid geworden op: 24-08-2014 18:27

Bericht door BlackmetalRobin » 24-07-2015 19:36

Bedankt voor de informatie ,het is dus gewoon uitvinden wat voor mijn aquarium de beste dingen qua water en vissen zijn, en dat heeft dus tijd nodig.

Plaats reactie