Resistente witte stip

Wat gaat er mis? [leden]
Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 17-02-2016 11:43

.Klinkt ook heftig wat er bij jou aan de hand is. Hopelijk zijn alle vissen snel weer beter.
Vissen houden is inderdaad een interessante hobby, als het goed gaat, dan gaat het goed, maar als het fout gaat kan het ineens gigantisch fout gaan. HEt is zwart of wit, grijs is in deze hobby zelden te vinden :).


Ik heb even een fotootje genomen van de 2 sluiers die nog stip hadden. De stippen zijn nu zo goed als allemaal verdwenen. Maar de staarten zien er niet goed uit. Het begint nu toch wel sterk op vinrot te lijken :(.
De foto is met mijn gsm genomen, dus niet echt super kwaliteit. Maar het geeft toch een beeld van hoe de staarten er nu uitzien.

Afbeelding

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 17-02-2016 16:02

Wow wat een verschil!!!

Ik zou het nog even aankijken met de vinnen. De stip-infectie was wel heel heftig. Als na een dag of twee de schade aan de vinnen stabiel blijft zit je goed, zo niet kun je altijd nog een poging met medicijnen doen. Voor nu veel water verversen en nog zout blijven toevoegen.

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 17-02-2016 17:39

Overigens heb ik zojuist de bron van de wormen-ellende gevonden... besmette rode muggenlarven.

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 17-02-2016 19:19

Ja ze zien er al veel beter uit. Ik denk dat de witte stip nu redelijk onder controle is. Hopelijk blijft dit ook zo.
Nu afwachten wat de staartvinnen doen. Ze zijn in elk geval alle 4 weer heel levendig en eten weer zeer goed.
Voor de zekerheid hou ik het zout en de hogere temperatuur nog een weekje aan en hopelijk is de parasiet dan foetsie.


Aiai, waren het levende muggenlarven of diepvries?
Ik geef ook regemlatig muggenlarven en ander levend en dieprvriesvoer. Gelukkig tot hier toe nog geen problemen door gehad, maar zo te zien kan dat dus ook voor heel wat ellende zorgen :(

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 17-02-2016 21:56

Diepvries... vandaag weer een paar blokjes gegeven en binnen een uur zag ik die wormpjes weer verschijnen. De rest van het pak gaf een wat viezige geur af en twee andere nog niet aangebroken pakken diezelfde viezige geur. Weer een ander pak ruikt weer beter. Ik denk dat een paar verpakkingen ergens in het transport naar de LFS lichtjes zijn gaan ontdooien.

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 18-02-2016 14:04

Ik heb enkele maanden geleden een pakje witte muggenlarven gehad dat echt verschrikkelijk rook.
Terug naar de winkel een ander pakje gehaald en hetzelfde. Dan terug naar de winkel om te vragen of zij wisten waardoor dit kwam en bleek dus alles in hun diepvriezer (deels) ontdooid te zijn geweest (op alle pakjes zat een ijslaagje). Dus het kan ook dat het al ontdooid is geweest voor je het mee naar huis nam, in die kartonnetjes die over de blisterverpakkingen zitten valt dat vaak niet op.

Maar het blijft toch altijd wel wat risico's inhouden om diepvries voer te geven. Je hoort vaak dat je hiermee parasieten mee in je bak kan krijgen. Gelukkig heb ik er nog geen problemen mee gehad. En ze eten het heel erg graag, dus krijgen ze hier dagelijks 1 of 2 keer diepvries naast hun korreltjes.
Vroeger gaf ik vaak ook leven voer, maar daarmee ben ik helemaal gestopt omdat ik bang ben om daarmee iets in mijn bak te krijgen. Enkel in de zomer kweek ik wel zelf watervlooien in bakjes. Ook niet 100% veilig, maar ik weet tenminste wel waar ze vandaan komen :).

Ninja_goldfish
Lid FGF
Berichten: 242
Lid geworden op: 24-03-2015 20:58

Bericht door Ninja_goldfish » 18-02-2016 15:27

zelf watervlooien kweken met groen water of artemia, goedkoop en veilig!

Jammer van je visje, goed om te zien dat het met de anderen nu beter gaat gelukkig

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 24-02-2016 23:31

Ajjjjj. Ben een weekje ziek geweest 40 graden gehad. Maar goed

Tegen hardnekigge stip heb ik wel een goed middel Pm me maar als het nodig is. Ik raad aan om het wel te doen. Teveel waterwissel kan ook leiden tot uitbraak van stip.

Diepvries raad ik nooit aan. Veel te gevaarlijk met alle gevolgen van dien. Geef anders gevriesdroogd, dat is een stuk veiliger.

Tegen wormen heb ik ook een goed middel Michel. Als je het niet vertrouwd gewoon doseren.

Wij versturen trouwens ook medicijnen op.

Succes

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 26-02-2016 12:30

De stip lijkt tot hier toe weg te zijn. Intussen staat de temperatuur nu op 24° en is al het zout intussen verwijderd met waterwissels.
Ik zie ook geen enkele van de vissen nog schuren of flitsen. Dus ik denk dat we ervan verlost zijn :D

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 01-03-2016 12:49

Gelukkig maar. Houden zo ;)

Plaats reactie