Resistente witte stip

Wat gaat er mis? [leden]
Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Resistente witte stip

Bericht door Kelly » 14-02-2016 10:25

Na een tijdje geen sluiers meer binnen te hebben, en mijn sluierbak had omgevormd tot tropische bak, begon het deze winter toch te kriebelen om terug sluiers te houden.

Sinds 3 maand zijn mijn tropische visjes verhuisd naar mijn kleiner aquarium en heb ik weer sluiertjes.
Eerst begonnen met 2 oranje en 2 zwarte mini demekin (nu zo'n 5cm) die bij iemand in een kom zaten en sinds 2 weken kwam er een witte demekin bij van zo'n 6cm.

Echter 2 dagen na dat ik de witte in de bak heb gezet kreeg deze witte stipjes. Meteen een behandeling gestart met sera protazol. Na 24u en 80% waterverversing leken de stippen weg, maar zoals de bijsluiter aangeeft moet er na 4 tot 5 dagen opnieuw gedosseerd worden. Echter nog geen dag later alweer stip 3 a 4 op de witte en ook 1 zwarte en 1 oranje kregen stippen. Na raad te vragen in de winkel, de protazol na 3 dagen opnieuw toegevoegd ipv de 4 dagen zoals aangegeven.
Geen resultaat, tijdens de kuur en de dagen daarna werd het enkel maar erger.
Dan kreeg ik fmc 50 van colombo mee met het advies:
Dag 1 10ml toevoegen
Dag 2 rust
Dag 3 grote waterverversing en opnieuw 10ml toevoegen
Dag 4 rust
Dag 5 grote waterverversing en opnieuw 10ml toevoegen
Dag 6 rust
Dag 7 grote waterverversing en 3 dubbele dosis easy life FM

Geen resultaat.

Na die kuur ziet mijn witte demekin eruit alsof hij een pekelbad heeft gekregen.
Helemaal bedekt door een laag witte stippen.
De witte zijn staartvin is nu ook aan het scheuren krijgt rode adertjes in de binnen en de andere 4 liggen op de bodem met stippen.

Terug advies gevraagd en volgens de verkoper gaat het hier om een zeer resistente stam van witte stip.
Niets doen zou de dood van alle 5 de vissen betekenen, maar wat kan ik dan wel doen? Nog een kuur of niet?
Ik heb nu op aanraden van de winkel de temperatuur op 28graden gezet. Volgens de verkoper zou ik tot 30graden moeten gaan maar dat durf ik niet in combinatie met zout. Nu zit er 2gram zout per liter in, morgen zou ik naar 3gram per liter moeten gaan en dinsdag naar 4gram per liter. En dan zou ik 14dagen de hoge temperatuur en het zoutgehalte van 4gr/l moeten aanhouden. Zal dit het probleem oplossen? Voor mijn witte demekin zal volgens mij niets meer werken. Hij ziet er volgens mij te slecht uit om het te kunnen overleven. Maar ik blijf hopen dat ze er toch zal doorkomen en dat ook de andere 4 snel weer beter zijn.

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 14-02-2016 16:56

Hieronder de verschrikkelijke foto's van hoe het begon en hoe het er nu uitziet:

Na de kuur protazol:

Afbeelding
Afbeeldingµ
Afbeelding

Na de kuur fmc:
Afbeelding
Afbeelding

Nu
:cry:

Afbeelding
Afbeelding

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 14-02-2016 23:16

Ik heb intussen de witte apart moeten zetten.
Ze werd steeds aangezogen door de filter. Volgens mij is het voor haar echt wel te laat nu, ze gaat vandaag ineens erg snel achteruit. :cry:

Ze zit nu in een 30litertje met water uit het aquarium en enkel een bruissteen en verder een verwarming op 28graden.

Ik snap niet dat witte stip zo lelijk huis kan houden en niet te stoppen is.
De andere liggen ook nog steeds constant op de bodem. Eten doen ze ook bijna niet.
De witte stippen zie je ook gewoon met het uur erger worden.
Ben bang dat ik straks geen enkele vis overhoud
:cry:

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 15-02-2016 07:43

Ik wou dat het forum weer iets van z'n oude 'drukte' zou hebben en ervaren leden dit sneller konden oppakken...
Net zoals bij het vorige horror-verhaal kom ik nu weer niet verder dan een echt goedbedoeld 'bel Dino!!!'

Ik hoop dat de visjes het overleven (en ook dat je laat weten wat deze uitbraak precies is en wat het proces naar het hopelijk herstel is geweest. Daar leren we allemaal weer van.

Het spijt me dat ik je niet verder kan helpen...

Sterkte!!!!

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 15-02-2016 10:00

De witte is net overleden. De witte stippen waren nochtans veel minder geworden tijdens de nacht.
Maar hij was gewoon al te verzwakt.
Nu heb ik nog de 2 kleine oranje en de 2 zwarte demekin.
1 oranje en 1 zwarte zien er ineens heel goed uit. Geen stip meer te zien bij hen. Ze zwemmen ook al wat meer maar liggen toch nog vaak neer.
De andere 2 hebben wel nog witte stippen, maar die lijken ook minder te zijn geworden.

40euro aan medicijnen die niet werken, en gewoon simpel zout en warmte lijken uiteindelijk toch beter te werken.
Had ik dat eerder geweten had de witte het misschien wel overleefd.
Nu hopen dat het de goede kant blijft opgaan.
Hoewel 1 van de zwarte toch ook maar zwak oogt.

Ik kreeg de raad om de zout/warmte kuur minimum 14 dagen te doen en pas als er 7dagen geen stippen meer te zien zijn de temperatuur terug te laten zakken en stilaan het zout uit de bak te halen.
Laat ons hopen dat dit wel werkt. Als ik ooit nog eens witte stip zie komt hier in elk geval geen medicijn meer binnen en ga ik meteen voor een verhoging van de temperatuur en zout. Ik denk dat in dit geval de medicijnen meer kwaad dan goed hebben gedaan :(

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 15-02-2016 16:30

Jammer van de witte... Wel goed te lezen dat de anderen weer aan de beterende hand lijken te zijn!

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 15-02-2016 20:08

Heel jammer van de witte.
Ik wou al zolang een volledig witte demekin, dan vind ik er eindelijk eentje en dan sterft hij zo snel :(
Hopelijk vind ik ooit terug een witje.

Van de overige 4 is er 1 waar ik nog een hard hoofd in heb. Het is de zwarte die nog steeds stip heeft.
Deze blijft maar op de bodem liggen. Nochtans is de stip ook bij haar al veel minder.
Ze eet ook nog steeds niet dus ik weet niet of zij het zal halen.

De oranje met stip die zwemt alweer rond en heeft vandaag ook weer een beetje gegeten.
Dus voor haar heb ik nog hoop.

En de oranje en zwarte mannen die hebben op dit moment zo te zien nergens nog last van. Ze zwemmen goed rond, eten goed en hebben geen enkele stip meer.

De planten die zijn wel wat minder tevreden met al dat zout in de bak. Gelukkig heb ik maar heel weinig planten, dus die zijn snel vervangen :)

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 16-02-2016 12:13

Hoe gaat het nu met de zwarte? (en de rest natuurlijk)

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 16-02-2016 13:44

Het lijk beter te gaan. De 2 zonder stip zijn nog steeds stipvrij en zitten vol leven en eetlust.
De oranje met stip zwemt weer rond en heeft maar enkele stippen meer, ook deze eet weer alsof zijn leven er vanaf hangt. Wel heeft hij veel rode aders in de staartvinnen.
De zwarte zwemt vandaag al wat meer rond en heeft daarstraks toch enkele watervlooien gegeten.
Maar deze heeft nu ook een rafelende staart net als de witte had.

Dus nu begin ik te twijfelen of de rafelende staart een gevolg is van de witte stip of dat er door de verwondingen van de stip misschien een bacteriele infectie op is gekomen.
Echter zie ik geen witte randen of andere symptomen die op vinrot zouden kunnen wijzen.

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 16-02-2016 23:00

Nou, dat zijn toch goede berichten!

Tja, het blijken dan toch vaak domino-effecten te zijn. Verminderde weerstand door het ene triggered weer iets anders en probeer dan nog maar te achterhalen waarmee het begonnen is.

Ik zit zelf sinds zaterdag met een uitbraak van wormen. Echt heel veel. Witte 'velours vezeltjes' met duizenden en duizenden en kropen ook nog eens op de vissen met alle gevolgen van dien. De eerste ontwormer hielp niet en vandaag een cocktail Flagellex en Dactycid. Vissen schoten werkelijk door de bak heen en lieten daarbij bijna wolken van die wormpjes los. Naar gezicht, maar het lijkt nu de goede kant op te gaan.
Maar waarom opeens die wormen? Nooi eerder last mee gehad. Wel vorige week wat vloeibare CO2 toegediend. Heeft dat dan een stukje onbalans gebracht waardoor dit kon uitbreken. Een van de vissen had iets van een flagellaten poep, misschien een gevolg van een besmette rode muggenlarve? In ieder geval spoot het er bij drie uit. Stress van het paaien vorige week...? Zeg het maar.

Laten we het erop houden dat fancy's een boeiende hobby zijn - for better or for worse...

Plaats reactie