Moor met extreem opgezwollen oog

Wat gaat er mis? [leden]
Marijke
Lid FGF
Berichten: 176
Lid geworden op: 04-11-2012 13:49

Moor met extreem opgezwollen oog

Bericht door Marijke » 30-04-2016 14:23

Hallo!

Ik ben na een lange afwezigheid weer terug op het forum, helaas niet om een al te leuke reden - ik zit namelijk met een probleem met één van mijn vissen. Mijn moor heeft al weken last van een opgezwollen oog. Omdat dit meestal te maken heeft met de waterkwaliteit ben ik hier direct op gedoken. Er leek niets mis met de waterwaarden maar toch heb ik een tijdlang extra waterwissels gedaan en zelfs een groot extra filter toegevoegd. Echter verdween het probleem niet en zwol het oog een paar weken geleden op tot immense grootte. De vis in kwestie zit nu apart in een quarantainebak van 55 liter en wordt momenteel behandeld met Sera Omnipur, maar dit heeft na twee weken nog geen aantoonbaar effect gehad.

Ik weet dat oogproblemen bij telescoopogen nauwelijks te behandelen zijn, maar heeft iemand enig idee wat ik hiermee kan? Het lijkt me een bacteriële infectie maar omdat we in Nederland geen toegang hebben tot antibiotica via dierenwinkels en aquariumwinkels weet ik niet zo goed wat ik ermee aanmoet.

Het oog is op dit moment, geloof het of niet, nog een stukje groter dan op de onderstaande foto. Ik zou willen dat het er gewoon afviel, aangezien ze prima met één oog kunnen leven, maar dat lijkt vooralsnog niet te gebeuren.

Afbeelding

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 30-04-2016 20:11

Ah jeetje dat ziet er niet best uit. Ik zou je adviseren om Dino te raadplegen. Die kan je beter helpen. Ik ben zelf net begonnen ( zoals je misschien hebt gezien) met mijn visjes.
Heel veel sterkte

Gr Louise

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 30-04-2016 22:18

Ik heb kort geleden ook oog problemen gehad met me telescoop moor. Mijne had bloed in de ogen, eerst 1 oog, dacht gestoten maar paar dagen later het andere oog ook. Dit is iets anders dat jouwe heeft maar heb me ook rot lopen zoeken naar een oplossing. Overal pop eyes, oog dat wit word maar nergens gevonden wat ik zocht.

Mijne is 3 dagen in de ESHA 2000 gegaan maar dit haalde niets uit. Vervolgens heb ik Colombo bactyfec gebruikt en dit heeft goed geholpen. Het bloed is weg, wel 1 oog blind volgens mij, maar doet het verder goed.

Wellicht heb je hier wat aan en help de bactyfec ook voor jou moor.

Groet
Michelle

Marijke
Lid FGF
Berichten: 176
Lid geworden op: 04-11-2012 13:49

Bericht door Marijke » 01-05-2016 10:53

Bedankt voor de reacties! Michelle, heb jij toevallig de verpakking van de Bactyfec nog? Ik kan de actieve ingrediënten online niet vinden. Ik kan inderdaad ook nauwelijks voorbeelden vinden van vissen met hetzelfde probleem. Het gaat vooral over troebele ogen en popeye.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 01-05-2016 11:18

hi Marijke,

Heb ik.

Bactyfec is werkzaam tegen externe bacteriele infecties. Bactyfec is gebaseerd op 100% natuurlijke grondstoffen die een bewezen anti bacterieel effect hebben.

Cetraria islandica extract 300 mg/ml
tabebuia avellanedae extract 150 mg/ml
melaleuca alternifolia oil 13,4 mg/ml

Ik heb het gekocht omdat het tegen bacteriele infecties zou helpen, hoewel ogen niet worden genoemd. Maar je moet toch wat als het steeds erger gaat worden.

Ik heb het in me aquarium gebruikt met nog 3 sluiers erin omdat de gene met de ogen het heel slecht deed in quarantaine met ESHA. Grote waterwissel gedaan dan 3 dagen het medicijn toevoegen met een luchtpomp erbij en een week geen waterwissel doen. Bij mij gaf dit geen problemen met me waterwaardes en me andere sluiers. In die week zag je het al minder worden en heeft denk nog een weekje geduurd voordat de bloedogen geheel over waren.

Na een week weer een grote waterwissel gedaan en een uv filter met kool erin gehangen. Ook me planten hebben het goed overleefd.

Hoop dat je er ook wat aan heb. Vooral dat je aangeef dat het steeds erger word.

Succes,

Groet,
Michelle

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 01-05-2016 11:21

Hoi Marijke, echt! vraag het even aan Dino, hij is de eigenaar van deze site. Ik weet niet waar je woont maar in Leidschedam heeft hij een winkel waar je evt met je vis langs kan gaan. Anders gebruik je straks iets wat niet van toepassing is. Geloof me ik spreek uit ervaring. Zo heeft hij mijn visjes ook gered.
Gr. Louise

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 01-05-2016 12:08

Marijke,

Inderdaad als je in de mogelijkheid ben zou ik ook eerst een uitstrijkje laten maken door een kenner. Ik was al bezig met de Bactyfec voordat ik van het bestaan van deze site afwist. In mijn voorstellen topic, is een uitstrijkje maken aangeboden door iemand. Wellicht kan je die benaderen.

Ik woon in Arnhem dat was een verre reis, gezien mijn moor al de nodige stress had door de quarantaine, de blindheid, weinig eten, ik was bang dat hij een reis niet ging overleven. Ik zag al aan de ogen dat het middel begon te werken dus heb dit rustig afgewacht.

De dierenwinkels hier in de buurt geven inderdaad alle middelen gewoon mee om wat te verdienen. Ik heb de Bactyfec op een ander forum gevonden en gelukkig heeft het mijn moor geholpen. Maar inderdaad meer geluk dan wijsheid.

Keuzes maken is altijd lastig, vooral als je weinig tot niets op het net kan vinden. Zoals ik al aangaf is het oog van jouw moor een andere zaak dan de ogen van mijn moor maar ik geef je mijn ervaring in de hoop dat je er ook wat aan heb. Je kan ook niet gaan afwachten tot het weer beter gaat want het gaat niet zonder ingrijpen beter worden. 3 weken omnipur lijkt me ook geen pretje voor hem en is al veel te lang als je geen resultaat zie en het erger word.

Mijn moor deed het heel slecht na 3 dagen ESHA in quarantaine. Ik heb hem weer bij de andere gezet waardoor hij weer wat actiever werd en zijn eten kon vinden dankzij de andere. In de tussentijd weer het net afgestruind naar een oplossing. In de tussentijd was hij weer een beetje aangesterkt door het plaatsen in zijn aquarium.

Michelle

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 01-05-2016 13:20

Hoi Michelle,

Mijn antwoord naar Marijke, kwam misschien een beetje kort door de bocht. Maar het was 'zeker geen aanval' op jou antwoord. Integendeel, het is alleen maar fijn dat er op een oproep gereageerd wordt. En Er ervaringen worden uitgewisseld.
Ik ben ook niet zo lang lid en ik was heel blij met Dino, dus vandaar. Ik had namelijk ook twee keer verkeerde medicijnen mee gekregen in de winkel.
Sorry als het verkeerd overkwam.
Gr Louise

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 01-05-2016 14:19

Hi Louise,

Nee hoor, vond je antwoord niet kort door de bocht. Dat ik je reactie las bedacht ik dat het inderdaad wijzer is om een uitstrijkje te maken. Had hier zelf zo gauw niet aan gedacht omdat ik hier zelf geen ervaring mee heb.

Ik heb hier ook en doos vol met middeltjes staan, aangesmeerd door de winkeliers. In het begin ook allerlei ellende gehad en adviezen van de verschillende dierenwinkels opgevolgd met nog meer ellende nadien.

Tot je op een moment het internet en forums ga gebruiken waar je veel benodigde informatie tegen kom. De forums en allerlei adviezen hebben mij enorm geholpen. Ik denk dat mijn sluiers er niet meer waren zonder al de goede informatie en adviezen.

Er zijn veel meer mensen die er meer verstand van hebben dan ik. Ik lees voornamelijk info die ik nodig heb maar toen ik de topic van Marijke las kon ik het niet laten om mijn ervaring te delen, omdat ik soort geval had en heel wat uurtjes achter de computer heb gezeten om een antwoord te vinden, maar ik weet dat oog gevallen bijna niet te vinden is, laat staan een oplossing.

Laten we hopen dat er nog meer reacties komen met een gouden tip of dat de Bactyfec net als bij mijn moor aanslaat en hij over twee weken weer gezond rond zwemt.

Groet
Michelle

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 01-05-2016 14:56

Oh gelukkig :D

Ja ik hoop het ook voor haar. Ik vind het zo sneu. Ik hoop dat ze Dino mailt die kan haar vast helpen.

Fijne dag nog.
8)

Groetjes Louise

Plaats reactie