WORM? uit bek of iets anders ??

Wat gaat er mis? [leden]
Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

WORM? uit bek of iets anders ??

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 22-05-2016 00:28

View My Video

Wie kan mij helpen, Ik heb weer wat. Er komt iets raars uit de bek van Vlekkie? Ik hoop maar dat het een stukje plant is.

Fer1977
Lid FGF
Berichten: 138
Lid geworden op: 10-04-2016 09:38

Bericht door Fer1977 » 22-05-2016 09:11

Jeetje balen zeg, lees dit even.

Schimmelinfecties
Naam Ziekte : Schimmel
Soort Ziekte : Schimmelinfecties
Herkenningspunten : Duidelijk zichtbare schimmel op de vis, meestal op een wond oid.
Behandelwijze : Zoutbad
Naam Ziekte : Bekschimmel/ Chondrococcus columnaris
Soort ziekte : Schimmelinfecties
Herkenningpunten : in het begin krijgt de vis een witte tekening rond zijn bek vinnen of
lichaam. Als de ziekte zich uitbreidt, verschijnen er witte watachtige pluisjes rond de bek,
dit kan tesamen optreden met gerafelde vinnen en/of rode zweren op het lichaam. De
meeste getroffen vissen vertonen hierbij een slingerende gedrag, zien er mager uit en
eten niet meer.
De ziekte wordt veroorzaakt door de bacterie Flavobacterium bacterium, deze komt
meestal voor in redelijk warm water dat rijk is aan organische stoffen. Men moet wel
oppassen want deze bacterie kan ook vinrot veroorzaken. Over het algemeen zijn
levendbarende zeer vatbaar voor deze ziekte.
Behandelwijze : Zoutbad, Bactyfec (colombo) of een middel op basis van Fenoxyethanol.
Bij de ziekte in een latere stadia moet men deze behandelen met een antibiotica of
gelijkwaardige antibacterieel middel.

Succes,

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 22-05-2016 09:49

Zie niet zo veel?

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 22-05-2016 10:04

Goedemorgen Fer en Dino

Bedankt voor je reactie. Die witte plekken zie ik nog niet zo.
Maar even een vraagje krijgen jullie die video geopend? Ik krijg het N.l. Niet geopend.
Als je het wel kan zien dan zie je het zo rond de 0.50 en 1 minuut tevoorschijn komen.


Het komt er een paar keer uit zijn bek. Beetje creepy eigenlijk.

Laat het even weten.

Bedankt GR. Louise

Fer1977
Lid FGF
Berichten: 138
Lid geworden op: 10-04-2016 09:38

Bericht door Fer1977 » 22-05-2016 10:58

Ik heb het wel gezien, misschien even wachten hoe het zich gaat ontwikkelen.
Blijft altijd moeilijk als je niet zeker weet wat het is.

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 22-05-2016 11:08

Ik zag 'm ook...

Nu een zoutbad en kijken hoe zich dit verder ontwikkeld

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 22-05-2016 11:24

:shock: nou het is raar he? Ik ga straks wel even naar Dino.
Moet zeggen dat ik het nu niet meer gezien hebt.

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Een zondagmiddag bij Dino

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 22-05-2016 18:09

Jaa... Daar ging ik weer vanmiddag. Hup Vlekkie in een zakje water. Zak in een emmer en hup de auto in.

(Hoor mij, dat was een maand geleden wel anders hoor).

Aangekomen in Leidschedam gauw een boodschappenwagen pakken, hup emmer erin, en als een speer door de bloemen en planten, en via de sluiproute naar Dino. ( wat lopen die mensen toch langzaam in zo' N winkel ;-) Opzij ik heb een vis in nood. ( ik zag het zakje steeds meer beslagen worden).

En ja hoor daar staat ie weer, He Dino! Dino heeft het druk hij heeft net een koi van de levensdood gered. De jongeman was net van de schrik bekomen. ' wat fijn hé, dat Dino er is?', nou idd, wat moeten we zonder onze Dino. Ja zegt ie ik ben weer begonnen met de hobby maar ik krijg het water niet goed. Nitriet, nitraat etc (hmm klinkt bekend), ja vervolgt ie zijn verhaal, de verkoper ( NIET DINO DUS) had gezegd dat ik mijn vissen gelijk in het water kon doen! ( KLINKT OOK HÉÉL BEKEND).
Nou die fout maken we allemaal hoor, ik ook, zeg ik om hem niet helemaal alleen te laten voelen.

Intussen loopt Dino richting mijn boodschappen wagen en pakt Vlekkie eruit, neemt een afstrijkje en tussendoor beantwoordt hij nog vragen van klanten, 'Help eerst die klanten maar hoor! Roep ik', ( ik voel me al zo bezwaard). Nee joh komt goed! Zegt Dino. Hij gaat weer naar het 'nu voor mij al vertrouwde plekkie', zakt door zijn hurken (slecht voor je rug Dino), en bekijkt het afstrijkje.
.

HELEMAAL SCHOON!

Dat is te gek toch? Ja helaas kan Dino niet van binnen kijken. Het zou niets kunnen zijn maar het zou evt toch nog een interne schimmel of wormen kunnen zijn. Omdat we al een tijdje aan het tobben zijn kies ik er toch voor om een wormenkuurtje te geven. Om alles maar uit te sluiten.

Nou hup nog wat spulletjes kopen en gauw weer richting huis. Dag lieve Dino ,' en het beste met de Koi hé meneer!
Vol vertrouwen weer naar huis. Vlekkie weer teruggezet in zijn vertrouwde omgeving en PiPi ook weer helemaal blij.

View My Video

Afbeelding

Afbeelding


Bedankt Dino en lieve leden voor jullie feedback en hulp.

Veel liefs Louise

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 22-05-2016 21:20

Prazi-kuurtje op z'n tijd kan geen kwaad... Ook een zoutbad, eens in de twee - drie weken kan geen kwaad. Je kunt zo een hoop ellende voor zijn! Knoflook tinctuur ditto. (teentje knoflook platmeppen, in een afsluitbaar bakje, kopje warm water erover en een nachtje afgesloten in de koelkast laten trekken. Volgende drie dagen een theelepeltje van het vocht in je bak doen, goed voor de weerstand!)

Gelukkig is de rust weer (deels?) hersteld! :-)

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 22-05-2016 21:31

Hoi Michel

Ja gedeeltelijk (de rust bedoel ik), Ik zag namelijk daarstraks toch weer dat wormpje verschijnen. Nou ja het medicijn heb ik er net in gedaan. Dus Fingers crossed

Wat een goede tip van de knoflook. Ga ik gelijk doen. ( sorry hoor maar wat is een prazi kuurtje :lol: )

Plaats reactie