Problemen.

Wat gaat er mis? [leden]
michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Problemen.

Bericht door michelle » 22-06-2016 09:23

Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen. Zal bij begin beginnen.

Vision 260 liter, 4 sluiers.

3 weken geleden heeft mijn zwarte telescoop wat wits aan de binnenkant van de staartsplitsing. Ik kan niet goed zien wat het precies is. Werd geopperd misschien schimmel. Tijdens een verversing draait er 1 van mijn pompen droog. Ik heb ter vervanging me aquael 1000 uv erin gedaan, dacht wellicht helpt het tevens tegen eventuele parasieten en schimmel. Tijdens het afhevelen zag ik een rare plek in me zand dus meteen afgeheveld. Me waterwaardes check ik met jbl druppels en waren prima.

Verleden week vrijdag zie ik de schimmeltelescoop eieren afzetten, dus ga weer een grote verversing doen. Tot dinsdag erop krijg ik me NO2 niet omlaag. Me ingedraaide jbl 1501 pomp draait niet goed, weinig uitstroom. Opgelost en tevens nog een nieuwe jbl 1501 erbij besteld. Deze hangt er nu een paar dagen in. Deze week dus extreem veel grote waterverversingen gedaan.

Zit nu met een sluier die met de kop omlaag hangt in ruststand. Kan wel aardig gewoon zwemmen maar je zie dat de staart telkens omhoog gaat. eet wel en oogt verder niet ziek.
Ook zie ik ze af en toe schuren over de bodem. Ik lees dat dit ook kan komen door de hoge NO2.

Ik heb ze allemaal een zoutbadje gegeven van de week.

Het witte zit nog op de zwarte sluier en de orange hangt dus nog met de kop omlaag.

Ik ga zaterdag op vakantie en zit erg te dubben wat te doen. Ik heb ze nu een dag laten vasten omdat ik heb gelezen doperwten maar of dit gaat helpen betwijfel ik omdat ze elke dag een paar erwten krijgen. Lees ook dat het iets bacterieels kan zijn.

Hakira voer groen en paars. Af en toe diepvries muggenlarven, tubifex blokje, spruit, brocolie.

Wil eigenlijk geen medicatie gebruiken omdat ik niet weet wat het is en me bacteriecultuur aardig zwak is gezien de ellende met me bodem en pompen. Maar weet niet of niets doen een optie is.

Zat te denken om de schimmelsluier en de kophanger een dag in een curverbox te doen met Colombo bactyfec voor een dag of zou dit te kort zijn.

Ik ga op vakantie en mijn vissenoppas kan niet testen en waterverversen dus zou ik het liefst op kort termijn iets ondernemen want zou er doodziek van wezen als er tijdens mijn vakantie doden gaan vallen. Maandag zou ik mijn NO2 weer meten, druppels op... Nieuwe besteld maar komen vanmiddag pas. Heb maandag weer 50 % verschoont voor de zekerheid.

Weet iemand wat ik het beste kan doen. Aanzien, of medicatie heb ESHA 2000 en Colombo bactyfec in huis. Uitstrijkjes maken is geen optie. woon in Arnhem en ikzelf kan dit niet.

Michelle

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Re: Problemen.

Bericht door Michel1968 » 22-06-2016 12:13

michelle schreef:Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen. Zal bij begin beginnen.


Zat te denken om de schimmelsluier en de kophanger een dag in een curverbox te doen met Colombo bactyfec voor een dag of zou dit te kort zijn.

Michelle
Ik zou nog een keer een fors zoutbad doen, wat je hierboven beschrijft (ook weer wat zout bij het water - maar nu een meer normale hoeveelheid zout dus), doorgaan met de doperwten.

Je doet voor nu in ieder geval alles wat je eraan kunt doen. De oppas wel waarschuwen tegen te veel voeren want de visjes gáán zeuren (weinig voedingswaarde in de erwten) en misschien dat de oppas de poepjes bij een voerbeurt even eruit kan scheppen. (kan het filter rustig opbouwen).

Huisdieren en het voornemen op vakantie te gaan. Je zult eerder Clinton en Trump samen in een chantabele situatie aantreffen dan dat huisdieren je ontspannen op vakantie laten gaan...

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 22-06-2016 12:36

bedankt voor de reactie.

Ok zal ze vanmiddag nogmaals in de emmer met zout doen. ik heb 20 gram per liter gedaan 2 minuten erin. Inderdaad komt dat weer fijn uit met vakantie.

Oppas doet wel poep eruit halen met een stofzuiger dus dat zal het probleem niet worden.

Michelle

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 22-06-2016 13:34

Hou ze er maar langer in hoor. 5 minuten (als ze het redden - hier nooit een probleem)... komt het net ff verder in het systeem, dus effectiever. En in de curverbak met Bactyfec, (géén EsHa 2000...)

Succes! (En denk er op vakantie niet té veel aan)

fmxsail
Lid FGF
Berichten: 44
Lid geworden op: 09-09-2015 15:10

Bericht door fmxsail » 22-06-2016 14:28

Aij wat naar zo vlak voor de vakantie :/ gebeurde hier ook met een Tosakin die dr eitjes vasthield+infectie 3 dagen voor vertrek... :?

Kan de oppas ook water verversen mocht er nog steeds NO2 aanwezig zijn? Anders Prime klaarzetten en dagelijks doseren om het schadelijke effect van NO2 te neutraliseren.
Instagram @woah_there_satan

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 22-06-2016 15:46

Bedankt voor reacties;

Ok, net weer 50 % eruit gehaald. Durf niet goed nog meer te doen want er is nu al zo intensief ververst. Alle weer in een sterker zoutbadje gedaan, heb 25 gram per liter gedaan. Heb een halve liter van het zoutbadje in aquarium gegooid.

De met schimmel aangetaste redde de volle 2 minuten, een ander ook, de kophanger stond rechtop in de emmer, erg zielig om te zien en die bewoog na 1,5 minuut niet meer dus eruit. Heb nog een zwarte moor die in het aquarium al heel langzaam ademde ook 1,5 minuut gedaan.

Vind zulke dingen geen pretje om te doen, zo sneu gezicht. Ze hebben 1 dag niet gegeten, dus na het zoutbadje even met rust gelaten en toen een portie erwten erin. Daar waren ze erg blij mee.

De dikke hangt nog op zijn kop in ruststand.

Hoelang zou het moeten duren voordat ik zie of dit geslaagd is of zal ik de twee waar ik echt wat aan zie toch nog in de curverbox doen met wat bactyfec? Hoeveel dagen zou ik dat moeten doen om effectief te zijn. Ik lees in beschrijving 1 dag, indien nodig na doseren 3e en 7e dag. Is 1 dag wel effectief.
Planning is zondag dag vertrek, die dag nog eens aquarium verschonen dan kunnen ze daar weer in.
Hoe vaak per dag de erwten geven en wanneer weer wat anders erbij?

Mijn moeder van bijna 80 is de visoppas dus geen testen of water hevelen of medicatie, primers etc.. Ze doet wel 1x per dag de poep wegzuigen met stofzuiger en eten geven. Dit leg ik afgepast voor haar klaar. Meer kan ik niet verlangen. Maar is voor haar natuurlijk ook geen pretje als er eentje sneuveld. Zij vind ze ook erg leuk.

Bij me nieuwe pomp ben ik vergeten filterstarter mee te bestellen maar heb net me pakket spullen weer binnen. Kan ik dat ook gewoon in het water gooien of moet ik dit in het filter gooien.

Michelle

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 22-06-2016 16:09

Hoi Michelle,

Wat vervelend om zo weg te moeten gaan, geloof me dat we hier volgens mij allemaal al over kunnen meepraten. Bij PiPi , zit ook aan de binnenkant van zijn staart witte vlekjes en op zijn rugvin. Bij mij was er door Dino idd schimmel geconstateerd, ik ben nu bezig met een kuur van NTlabs Anti White Spot en Fungus.
Maar daar heb je ook niets aan want dat moet ook zeven dagen ( om de dag). Ik denk dat je met een zoutbadje idd het verste komt op het moment. Ik zou wel extra bacterieen in de bak doen. Of idd zoals Femke al zei Seachem Prime ( heb ik ook van michel1968) is echt superspul. Dan weet je ieder geval dat je water goed blijft.
Ik hoop dat je ze nog ziet opknappen van de week zodat je met een geruster gevoel weg kan gaan. Sterkte, en anders zou ik als ik jou was Dino nog even om raad vragen?

groetjes Louise

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 22-06-2016 16:14

Ik weet niet of het verstandig is om, vandaag en zout en dan nog medicijnen te geven. Het lijkt mij too much. Maar ik ben ook nog maar een beginneling :? Lijkt mij beter om dat morgen te doen dan.

Volgens mij kun je de filterstart gewoon in het water doen hoor.
Gr. Louise

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 22-06-2016 20:21

Ha Louise,

Tja al 2 weken full time baan in aquariumwereld. Zal je altijd zien, vakantie geboekt en dan pomp stuk, verdachte bodem, sluiers niet zoals normaal. Jij rij even met je vis naar Dino dan weet je tenminste wat het is. Dat is voor mij geen optie. Is hier in de buurt wel een koidokter maar dat kost al gauw 200 euro voor een bezoekje wat ik las. Heb al weer het nodige moeten inkopen en wil ook nog wel op me vakantie een terrasje met een visje op me bord kunnen bekostigen.

Normaal zou ik het ook even aanzien voordat ik naar medicatie grijp. De schimmel zit er al even en had zij verder geen last van. Maar sinds dat pomp, bodem en NO2 gedoe zag ik dat ze echt niet in orde waren, vooral toen die dikke langdurig op de kop ging hangen raakte ik een beetje in paniek. Zoveel informatie op het net maar dan nog wat is goed en wat is fout. Heb ook gelezen sluier in bami bakje, laagjes water erbij om zwemblaas te kalibreren. Het klink wel logisch maar dan moet je dit nog wel even kunnen doen.

Ik ga vandaag niet meer het hospitaal klaar zetten hoor. Vanmiddag al weer genoeg gedaan.
Ik hoop dat ik nog reactie krijg of het überhaupt effectief is om ze 1 dag in de Bactyfec te doen anders ga ik dit niet doen. Ga ze niet 1 dag in de medicatie zetten als dit niets uithaalt.

Heb vanmiddag weer me bestelling binnen gekregen met de NO2 druppels die op waren. Morgen weer meten en kijken hoe of wat. Ik zal de primer bij een volgende bestelling meenemen. eens kijken wat het doet. Normaal heb ik dit niet nodig omdat ik nooit last heb met me waterwaardes, maar is altijd handig om in huis te hebben als het nodig is. Had nog een fles nitrivec staan, die heb ik gebruikt bij de verversingen en installeren van de pomp. Maar zal toch de benodigde tijd nodig hebben voordat het weer in balans is.

Ze liggen nu de hele dag naar me te loeren. Zo gauw ik opsta vliegen ze op en neer en roepen heel hard; ETEN. Afvaller alleen erwten maar eten alles netjes op. Die dikke nu balen want schrokt normaal alles in 1 haal van de bodem maar is nu moeilijk met de kop omlaag. Kan niet goed meer richten.

Michelle

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 22-06-2016 21:37

Ach gossie, hij hangt dus echt op zijn kop? Oh meis ik zou ook helemaal gek worden. Echt mail Dino even hij kan je allicht wat tips geven. Dan ga je wat geruster weg anders wordt je gek! Althans als ik jou zou zijn :?

Eer dat hij dit leest zijn er weer dagen voorbij omdat hij het VEel te druk heeft, Dat vind Dino helemaal niet erg, he Dino :wink: ?

Doe dat nou! Gr Louise

Plaats reactie