zwemblaasprobleem

Wat gaat er mis? [leden]
Plaats reactie
michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

zwemblaasprobleem

Bericht door michelle » 12-07-2016 11:59

Heb al enige tijd ong. 2 a 3 weken een sluier die in rust op de kop hing maar wel gewoon zwemde. Had nog gedacht eieren die niet los kwamen maar zondag eieren. niet heel veel maar wel wat.

Vanochtend kwam ik beneden en lag zij boven in het aquarium op der zij. Ik dacht dood. Leeft gelukkig nog wel maar gaat niet goed.

ik heb Dino geapt en hij zal swimbladder therapy en medicinaal voer gaan sturen.

Zolang ik dit nog niet heb wil ik hem in een curverbox gaan doen en wil hem daar eigenlijk ook behandelen, omdat ik nog 3 sluiers in het aquarium heb, die net een beetje stabiel is en ik bang ben dat het aquarium door de medicijnen weer onstabiel gaat worden.

Zit te dubben;
Laagje in curverbox en langzaam opvoeren of max. liters gaan doen?
Schoon water of aquariumwater, gister ververst dus zal nog goed zijn?
Zout?
Laten vasten?

Ik heb een klein filtertje maar met een laagje water gaat dit niet werken.

wie heeft tips

michelle

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 12-07-2016 15:36

Heb ondertussen de post van hinvin gelezen.

Heb hem nu in een curverbox met 18 liter water vers water . Gevangen met een klein emmertje met 2 liter aquariumwater en in de curverbox gezet. Luchtsteentje en 30 gram opgelost zeezout erbij met 2 takjes waterpest. Heb wel wat extra water gedaan want anders hangt de staart boven het water gezien hij met de kop omlaag drijft.

Hij zit in ieder geval niet verstopt want hij had een hele grote poepsliert. Zwemt wel rond maar met de kop omlaag, af en toe op de zijkant, maar af en toe ook normaal. Zal hem een paar dagen niet voeren en hoop spoedig medicatie binnen te krijgen. Over 3 dagen water opvoeren zoals ik lees.

Hoop dat het goed gaat komen. Zielig gezicht, dat grote beest in z on laagje water.

Michelle

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 12-07-2016 16:35

Ach gossie, ja daar zou ik ook niet tegen kunnen, om aan te zien. Hij is in ieder geval iets kwijt waar die last van had.
Probeer het anders eens gewoon. Héél rustig je hand in het water en over die onderbuik wrijven.

Sterkte Michelle, hopelijk krijg je snel je medicijn.

Veel liefs Louise

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 12-07-2016 19:26

Hi Louise,

Weinig forumleden online.

Hij is weer uit de curverbox. Lag een kwartier in een hoek te spartelen, als ie op de rug belande dan moeilijk omdraaien. Staart boven water te slaan. Kon het niet meer aanzien. als ie dan overlijd dan maar in gezelschap van de andere, hoor. In aquarium ook zielig gezicht maar daar hoor je hem niet tegen het water aanslaan. Hangt nog wel maar zwemt ook af en toe een stukje met de andere mee.

Heb net met Dino afgerond, hij reageerde wat laat. Heb een voorraad medicijnen besteld en nieuw voer.
Gaat morgen op de post. Geef ze geen eten want ben dan bang dat ze dat voer niet eten. Overmorgen hoop ik medicijnen binnen te hebben, dan uitgehongerd.

Denk echt zwemblaas want heeft zondag wat eieren afgezet dus lijkt me niet verstopt. Vind dat eng hoor, masseren. Ik denk dat dikkie het ook bloedeng zal vinden.

Heb ze nog nooit gepakt. als ik verschoon kan ik wel met me hand eronder en komen ze naar mijn hand tegen me vingers, tuurlijk kijken als er brokjes inzitten, maar vastpakken is wel iets anders ,he. Zal wel glibberig wezen en dan wil hij wegschieten dan moet ie in de houtgreep en beschadig ik nog wat. Ik heb geen poezelige handjes. Vis is geen guppieformaat, is hand vol, zonder de staart
I
k heb 2 mannetjes in de bak maar eerlijk gezegd heb ik ze ook nooit zien paaien. Dit moet nogal hardhandig gaan wat ik heb gelezen, maar ik denk dat ik gewoon 2 lullootjes met paaipukkels heb.

Heb jij ze wel eens vast gehouden?

groet
Michelle

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 12-07-2016 21:30

Het zit je niet mee Michelle...

Ik heb het gelukkig en tot nu toe, nooit in de bak gehad. De laagjesmethode ken ik niet veel beter dan jij... namelijk wat er op het forum over geschreven wordt.

Wacht eerst een af hoe de medicijnen werken voordat je jezelf dit op hals haalt.

Vastpakken van de vissen is niet eng of yukkie of weet ik wat. Belangrijk is dat je zeker bent in wat je doet. Niet te voorzichtig, niet te veel kracht... Maar nogmaals, hoe meer zeker jij je voelt, hoe makkelijker het voor en met de vissen gaat.
Ze wennen eraan - wat zich later weer 'tegen' je gaat keren op de momenten dat je b.v. bodem wil afhevelen en je meer bezig bent de vissen even weg te 'duwen' dan schoonmaken. Wat kunnen die in de weg zitten...

Succes en beterschap!!!

Michel

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 12-07-2016 22:45

Hi Michel,

Fijn om weer berichtjes van je te zien. Zal het niet allemaal door elkaar laten lopen. Heb net je berichtje gelezen over de filtermedia. zal ik in dat topic houden.

Dino reageerde pas laat in de middag en ik las dat stuk van Hinvin over laagjes therapie en dacht, baat het niet schaad het niet. Dino had gezegd als het een ontsteking is helpt de curverbox niet. We weten dus niet glashard of het een ontsteking is. Medicijnen had ik vandaag toch niet voorhanden en dan zie je dat beest zo triest hangen dan wil ik wat doen.

Dus in de curverbox en dat ging een paar uur goed. Opeens hoor ik allemaal gespetter, ligt ie heel moeilijk te doen in een hoek. Ik denk, gaat zo wel over. Ik heb het 10 a 15 minuten met lede ogen aangezien, het gedraai en gespetter hield niet op en toen was ik er klaar mee. Emmertje gepakt en het beestje met wat zout water uit de curverbox weer in het aquarium. Hangt er nog wel triest bij maar wat moet je dan. Denk dat het zo geestelijk (zover dat geld bij een vis) beter is. Als hij bezwijkt dan maar in optimale omgeving beter dan in een triest bakje met een triest laagje water. Voor mijn geestelijk welzijn in ieder geval wel beter.

Medicijnen gaan morgen op de post dus zal morgen ook nog niet hier zijn.

Het vastpakken is ook geen yukkie geval, maar wat je zeg, hoe zekerder hoe beter. eerste keer vastpakken, hoe zeker kan je dan zijn en dan ook nog de buik masseren. Zal het überhaupt helpen of zinloos, ik in de stress, dikke in de stress. Straks maak ik het alleen maar erger. Heeft zondag eieren afgezet dus logisch gedacht is hij niet verstopt anders helemaal geen eieren. Het waren er niet zoveel als de andere kleinere afzet, bestaat een beetje verstopt. Nu is die dikke ook nog eens de grootste, dikste en de drukste. Bij voedertijd wil hij ook nog wel een robbertje vechten/duwen voor wat brokjes. Heb gewoon nooit de behoefte gehad om ze te pakken. Laat ze liever gewoon hun gangetje gaan.

Ze zijn niet bang voor me handen, eten uit me hand en als ik me bodem ga schoonmaken met het slanggedeelte zonder korfje, zit ik ook met 2 handen erin, 1 hand om ze weg te duwen zodat ze hun ogen kunnen behouden. Ze moeten ook altijd precies op het gedeelte zijn waar ik bezig ben. Als ik ze even aanraak gaan ze wel weg, dus verwacht ik wanneer ik ze wil pakken dat ze ook ervandoor zullen gaan. Niet teveel kracht, wat is niet teveel kracht als hij gaat spartelen.

Jammer dat je niet in Arnhem woon zodat je even me vis kan masseren
:lol:

Misschien morgen als hij er weer zo triest bijhangt op zijn zij, dat ik dan gewoon maar even door de zure appel moet bijten. Probeer ik het eerst met me rustigste. Wellicht is het een fluitje van een cent en zit ik me druk te maken om niets. :? Maar heb zomaar een voorgevoel dat hij het absoluut niet leuk gaat vinden dat ik hem vast pak.

Michelle

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 12-07-2016 22:53

Bedenk me net wel; Hoe leuk zou het zijn de deurbel gaat, me vriend doet open en ik zeg dan , dat is de vismasseur :lol: :lol:

Ik denk dat ik volgende week opgesloten zit in een of nader gesticht :lol:

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 12-07-2016 23:49

:lol: :lol: :lol: oh echt hé, gelukkig kunnen we er zelf nog om lachen.

We zijn alledrie, weken bezig met onZe vissen en hun ongenodigde gasten. Tjonge... Wormen, parasieten, schimmel, kreeftachtige wezens, dikke Fancy die acrobatische stunts uitvoert, pompen die vast lopen, waterwaardes niet goed, medicijnen? Tja welke zal ik opnoemen? zorgen, stress,...HET IS HEEL LEUK HOOR! Een Fancy hobby.

Moedeloos zit je dan s'avonds voor het aquarium, je staart wat voor je uit, en dan zie je een paar guitige, vrolijke, glimmende, 'soms op z'n kop hangende'., bewegende, sierlijke creaties voorbij Zwemmen die al wiebelend en waggelend naar de voorruit komen. Soms staren ze je alleen maar aan, en soms wapperen ze met hun borstvinnen. Sloven zich uit, en lijkt het haast of ze met je communiceren. Je zucht diep en en denkt dan,... Wat is het toch LEUK EEN FANCY HOBBY lol: :D

Dit was fancy candlelight by night, on Fancy Goldfishforum,..... :lol:

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 13-07-2016 15:42

Hi Louise,

Wat een mooi stukje candellight.

Moedeloos zit je dan s'avonds voor het aquarium, je staart wat voor je uit, en dan zie je een paar guitige, vrolijke, glimmende, 'soms op z'n kop hangende'., bewegende, sierlijke creaties voorbij Zwemmen die al wiebelend en waggelend naar de voorruit komen. Soms staren ze je alleen maar aan, en soms wapperen ze met hun borstvinnen. Sloven zich uit, en lijkt het haast of ze met je communiceren. Je zucht diep en en denkt dan,... Wat is het toch LEUK EEN FANCY HOBBY lol: Very Happy

Ben het roerend met je eens als je s`avonds uitgeput voor je visjes zit.

:twisted: Wakker worden.

Het is ochtend, weer de harde werkelijkheid. Dikkie hangt er nog belabberd bij. Sloten koffie om goed wakker te worden en de stoute schoenen aangetrokken.

Kap eraf, arm rustig met open hand in het water. Op de tenen staan want het is wel diep tot de oksel in het water en na enkele minuten koud. Visje komen nieuwschierig kijken en roepen met gesperde bek ETEN......Balen ze heeft niets, wegwezen. Me arm zachtjes erachteraan. Wie heeft nu weer bedacht om een dwarsbalk op het aquarium te maken want ik kan niet met de arm van linkerhoek naar rechterhoek. Halverwege moet me arm eruit om hem aan de andere kant van de balk weer in het water stoppen. De vissen vinden het wel een leuk spelletje. Bek open, hahaha wij zijn toch sneller aan de ander kant. Dikkie zwemt als leider voor op en vliegt met vin omhoog van links naar rechts. Zo gauw hij niet zwemt hangt ie weer triest met de staart aan het oppervlak en de kop naar beneden.

Missie mislukt. Maar ongeduldig wachten op medicatie van Dino.

Stevige plensbui en zie me kat in de tuin liggen. Krijgt ze achterpoten niet omhoog, sleept zich aan de voorpoten richting huis. Ben toch al nat moet nog even me kat redden. Optillen vind hij niet leuk en krijg ook nog een grauw als dank. PFFFF

Michelle

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 13-07-2016 18:30

Mja, de vismasseur vervolgens 3 uur diplomatiek plankgas om een paar blauwe ogen te vermijden. 'Nee ècht, kom èèècht voor de goudvissen!' :wink:

Probeer het nog een paar keer (klinkt makkelijk natuurlijk), het moet wel 'even' gedaan worden. Verder natuurlijk hopen dat de medicatie aanslaat! Ik had nog een stuk hierna geschreven maar kom daar op terug nadat de medicatie ontvangen en gegeven is...

Sterkte en heel veel succes!!!

Plaats reactie