Snap stil in een hoekje, Snip van slag.

Wat gaat er mis? [leden]
Stef
Lid FGF
Berichten: 398
Lid geworden op: 13-07-2016 02:37

Snap stil in een hoekje, Snip van slag.

Bericht door Stef » 30-08-2016 12:59

Hoi lieve mensen, gisteren lag Snap een beetje de hele dag stil in een hoekje en Snip niet maar die wilde niet eten, raar want normaal gesproken duiken ze meteen op het voer. Besloten om het even een dagje aan te kijken, vanochtend kwam ik benden en lag hij nog steeds in dezelfde hoek. Verdomme, Harley zal ze toch niet iets engs bezorgt hebben??? Uit voorzorg net maar even omnipur in de bak gemikt dus alles is nu groen, ongeveer een kwartiertje na toevoegen begon Snap weer in de rondte te zwemmen en een beetje te grondelen. Geen idee hoelang het duurt voordat omnipur eventuele parasieten aanpakt maar het lijkt erop dat het wel helpt. Even aankijken maar weer.
Nog een vraagje, klopt het dat er uit de bladeren van javavaren wortels kunnen groeien? Heb een paar slierten van blaadjes afgetrokken en het lijkt op wortels maargoed, ben een leek op dit gebied dus graag commentaar op onderstaand foto. Zijn volgens mij geen parasieten toch? Aan de vissen zelf is helemaal niets te zien, Snap ook even gepakt en in de kieuwen gekeken maar ik zie helemaal niets raars. Maak me (ook als nuchtere biker) toch wel erg zorgen om Snap, me ouwe trouwe vriendje.

Afbeelding

Okay, net op diverse sites gelezen dat als de plant het niet zo goed doet dat er dus wortels aan de blaadjes komen als een soort overlevingsmechanisme. Nu zitten ze ook nog steeds niet vast op de stenen, geen idee hoelang dat normaal duurt maar kan het zijn dat de planten stuk zijn doordat ik ze in het zand had staan in eerste instantie?
Groet Stef.

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 30-08-2016 13:55

Hoi Stef,

Vervelend allemaal. Even kijken of en hoe de kuur aanslaat en natuurlijk wel afmaken! Voordat je het weet is het resistent.

Wat de Javavaren betreft... dit is z'n manier van voortplanten. Zijn jonge scheuten! Of dat te maken heeft met slechte omstandigheden kan ik je niet zeggen. Toen ik ze had groeiende ze uiteindelijk erg goed - ze hebben even tijd nodig. Je kunt ze beter opbinden op een steen/hout oid, ze staan niet graag in een bodem.

grt Michel

Stef
Lid FGF
Berichten: 398
Lid geworden op: 13-07-2016 02:37

Bericht door Stef » 30-08-2016 14:51

Hoi Michel, bedankt, maak de kuur inderdaad af. Even een weekje groen water. Ik hoop dat het werkt.
De varen staat inmiddels alweer een paar weken opgebonden op versteend hout maar als ik voel dan zijn de wortels gewoon nog los, ze pakken zich niet vast.
Kijk het nog wel even aan, ze zijn wel een stuk gegroeid dus zou toch goed moeten gaan zou je haast zeggen.
Groet Stef.

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 30-08-2016 15:15

Hoi Stef,

Het hechten van de wortels is nogal een langdurig proces. Duurde maanden voordat ik het idee kreeg dat ze zich gingen vastzetten. Zolang je geen doorschijnende of bruine bladpunten hebt is er niets aan de hand (is mijn ervaring)

Stef
Lid FGF
Berichten: 398
Lid geworden op: 13-07-2016 02:37

Bericht door Stef » 30-08-2016 15:30

Ha, da's mooi Michel, kwestie van geduld dus. Als ik dat nu nog eens onder de knie zou krijgen haha.
Groet Stef.

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 31-08-2016 01:11

Ophouden nou hoor! :shock:

hoe is de ontlasting? Heb je je filter nagekeken misschien een nieuw vlies erin? Hoe zijn je waterwaardes?heb je geen ammonia? Echt het is wel snel zo achter elkaar. Bel echt even naar Dino? Is er en Koi Bedrijf in de buurt? Om evt een afstrijke t maken.

potverdorie Stef,

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 31-08-2016 09:35

Hi Stef,

Wat sneu nou weer. Hebben ze het zolang goed gedaan in dat kleine bakje. Koop je een mooie villa voor ze en al 1 gesneuveld en nu dit weer.

Ik zou nu ook even afwachten hoe ze op de omnipur reageren. Als ze opknappen. Nu goed je water waarde in de gaten houden. Als je moet verversen bij doseren, na de kuur grote waterversing en filteren over kool om medicatie eruit te halen. Hou wel rekening ermee dat door de omnibus je bacterieopbouw in het filter om zeep is geholpen. Duurt weer even voordat dit weer in orde is.

Doe jezelf en je vissen een lol en koop meetdruppels ipv die teststrips. Als de uitgave te groot is koop dan alleen de no2 en nh4 test. No2 het belangrijkste. Als deze waardes al niet goed zijn dan hoef je de rest niet te meten want die zijn ook niet goed.

Laten we hopen dat het gewoon aan het waterkwaliteit ligt en je geen enge ziekte heb. Als ze niet eten is het echt niet goed met ze. Dino heeft ook medicinaal voer als er iets in de vis niet goed is. Hou ook de poep in de gaten. Poepen ze nog en hoe ziet het eruit.

Succes :wink:

Stef
Lid FGF
Berichten: 398
Lid geworden op: 13-07-2016 02:37

Bericht door Stef » 31-08-2016 15:46

Net terug van de lokale expert, huidworm. Als de omnipur niet aanslaat dan opvolgen na verversing met mycopur.
Snap had gisteren ook een klein sliertje op zijn kop zitten, vandaag al niet meer en er zit al wat meer actie in, komt goed, waterwaardes zijn allemaal goed.
Komt wel weer goed hoor, geen paniek.
Groet Stef.

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 31-08-2016 18:51

Fijn Stef, dat je het, heb laten nakijken. Gelukkig, weet je nu wat er aan de hand is.

Fijn om te horen. Sterkte verder.

Gr Louise

Stef
Lid FGF
Berichten: 398
Lid geworden op: 13-07-2016 02:37

Bericht door Stef » 01-09-2016 12:49

Dank je Louise, gaat er alweer redelijk normaal aan toe in de bak op de gifgroene kleur na. Ze eten weer goed en vanochtend lag het vol met poepjes dus de boel is weer op gang.
Groet Stef.

Plaats reactie