Waas op 1 oog

Wat gaat er mis? [leden]
michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Waas op 1 oog

Bericht door michelle » 16-09-2016 14:33

Me moor heeft over het linkeroog een wit/blauwachtige waas over zijn oog. Iemand enig idee wat dit is en hoe te behandelen als dit nodig is? Voor de rest geen vreemd gedrag qua schuren of iets dergelijks. Wel verleden week wat witte dingen in zijn poep maar er werd gedacht aan luchtbellen in de poep.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ter vergelijking; dit is het rechter oog wat er beduidend anders uitziet.

Afbeelding

djane
Lid FGF
Berichten: 66
Lid geworden op: 13-08-2016 18:44

Bericht door djane » 16-09-2016 15:48

Zeker weten doe ik niet maar beginnende blindheid aan 1 oog?
Door beschadiging of gewoon van uit de vis zelf (genetica?)

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 16-09-2016 16:17

:( oh nee Michelle,.... Jij mag niet meer weg iedere keer als jij ergens naar toe gaat is er wat gaande.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 16-09-2016 16:37

Eigenlijk was het prima in orde voor ik weg ging. Eindelijk eens. Gisternacht weer thuis en vanochtend water ververst en toen zag ik dat oog. Blauw achtig. Wat ik op het net vind is een witte waas. Volgens mij is dit niet wit of het is gezichtsbedrog.

Me telescoop had een hele tijd geleden echt bloed, rood in het oog. Maar de moor heeft geen telescoopogen en dit ziet er anders uit.

Als het beschadigd word het dan deze kleur, geen bloed? Moet ik hier nog iets aan doen?

Diana
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 28-08-2013 18:54

Bericht door Diana » 16-09-2016 18:38

Mijn Mooren hebben allen uiteindelijk deze beschadiging van de ogen (want dat is het) ook gekregen.
Door de bolle, buiten de kop staande vorm botsen of schuren de vissen met hun ogen tegen alle 'obstakels' in de bak aan, helaas.

Ik bedoel dan bv kienhout, decoratie, stenen, zelfs grof bodemgrind enz
En mijn vissen stootten hun ogen zelfs nog tegen de gladde ronde glazen bakken waarin ik mijn planten had gezet! :roll:

Resultaat zal dan vaak deze verkleuring zijn.
Eén Moor is bij mij uiteindelijk helemaal blind geworden, en de anderen werden zeer slechtziend.
Geen fijn vooruitzicht dus, maar het is wel het lot van deze soort Fancy,s - juist door die schattige bolle ogen :?

Voor zover ik weet kan je er niets meer aan doen, maar je kan wél proberen verdere beschadiging te vertragen door alle aanwezige obstakels uit je bak halen zodat je vissen zich niet verder kunnen beschadigen.

En wellicht heeft Dino een middel dat je aan je water kan toevoegen om het beschadigde hoornvlies een beetje te 'helpen' met herstellen voor zover dat mogelijk is :)

Bloed in het oog komt, voor zover ik weet, door andere heftiger oorzaken zoals een harde klap of een flinke ontsteking.
Heeft dus niet met deze bovenstaande vorm van 'slijtage' aan het oog te maken.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 16-09-2016 19:00

Potver, de telescoop is ook al half blind en dan nog eentje erbij. Blijft dat oog die kleur of gaat dit weg als het geheelt is?

Het valt me ook op dat hij telkens bovenin lucht loopt te happen. Nam al vaker hapjes lucht dan de andere maar zie hem zo 10 minuten bovenin hangen. Heb net vanochtend water ververst en zie geen hoge waardes.

Na het bloedoog van de telescoopoog heb ik alle scherpe obstakels er al uit. Ik heb heel fijn poederzand.

Diana
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 28-08-2013 18:54

Bericht door Diana » 17-09-2016 14:59

Voor zover ik weet gaat de verkleuring niet meer helemaal weg.
Het oog blijft dof, door het beschadigd hoornvlies.

Normaal gesproken kunnen de vissen zich goed redden met minder/geen gezichtsvermogen omdat ze erg goed kunnen ruiken en zo het eten vinden, zelfs als ze helemaal blind worden.
Ze kennen hun leefomgeving en voelen via hun zijlijn orgaan waar alles staat en zwemt.

Alleen met grote veranderingen in de inrichting van je bak moet je voorzichtiger zijn :wink:
Kijk ook uit met gladde decoratiestenen enz. Het zijn nogal 'klungels' wat zwemkunst betreft, en zeer wel is staat om overal tegenop te zwemmen of langs te schuren....

Over het luchthappen kan ik niet veel zeggen.
Het kan zijn dat je vis zich opnieuw aan het oriënteren is nu het gezichtsvermogen is veranderd, maar er kan ook meer aan de hand zijn binnen in de vis.
Gewoon even aankijken hoe het verder gaat met je vis en even niets extra doen in de bak of met het water zou ik adviseren.
Rust, goed eten en veel schoon water zijn het beste voor je vissen.
En verder lekker van ze blijven genieten.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 17-09-2016 15:38

Hi Diana,

Maakt me ook niet uit hoor, dat het oog zo blijft. Vind het alleen wel een beetje sneu voor hem. De telescoop handhaaft zich verder ook goed. Gaat erachter zwemmen zodat de vinnen van de andere, zo de brokjes in zijn bek laten belanden :D

Inderdaad klungels. Heb al menigmaal de moor achter de invoerpijp moeten halen. zwemt zich klem erachter. Zit daar altijd zo te wroeten dat hij de pijp los wroet en erachter klem komt te zitten.

Blijf het wel even in de gaten houden dat het niet gaat onsteken ofzo. of dat het toch iets anders is. Heb ook wel een gelezen over wormpjes in de ogen maar ik weet niet of dat met het blote oog te zien is.

Diana
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 28-08-2013 18:54

Bericht door Diana » 18-09-2016 17:17

Het schijnt dat je Demekin/telescoop zich zeker goed red.

Misschien kan je de invoer aanpassen zodat de pijp niet loskomt en je vis er niet meer achter kan komen?
Stress (door klem zitten) is erg belastend en kan de algemene conditie verslechteren.

Wanneer je vissen veel grondelen en het zand omhoog werken dan kan het zand ook schuren tegen de ogen.
Een dun laagje zand is genoeg, bare botom is nog beter voor de ogen. :)

Wormpjes in het oog ken ik alleen via planten die vanuit water waarin vissen en watervogels leven (vol bacteriën en parasieten), in je aquarium worden overgebracht.
Ik heb in het verleden een plak Kikkerbeet uit een kanaal overgebracht in mijn tuinvijver, en toen kreeg 1 sluier inderdaad in beide ogen en ook onder de huid rode, opgerolde wormpjes :evil:
De vis werd blind en leed naar mijn inschatting door de parasieten dus die heb ik laten inslapen...

Geen planten van 'buiten' in je bak plaatsen dus :!:

Goed je vissen in de gaten houden en ze de tijd geven om zelf te herstellen en zich aan te passen aan de nieuwe situatie.
Succes!

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 22-09-2016 08:03

Beter is geen bodem gebruiken voor deze vissen dus bare bottom.

Plaats reactie